BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

Wat is je doel in de Motocross,

en wat is je Droom ?

Een vraag die jij je zelf moet stellen bij het begin van je MX carrière is wat

wil je gaan doen in deze sport ?  

Wil je de absolute top bereiken, dan wordt er veel van je verwacht,

uiteindelijk zijn er op deze wereld maar een handje vol professionals die mee

mogen doen aan deze wereldtop.

Jong geleerd is oud gedaan, en wie de jeugd heeft, heeft de toekomst.

Dit zijn twee gezegden die ook in de MX sport zeker van toepassing zijn.

Wil je geld verdienen in de motocross dan reken maar op een investering

van ruim 7 jaar, met een eigen inzet van meer als 200% per dag.

Om de absolute MX top te bereiken moet je vanaf het begin heel veel investeren,

let wel de MX sport is een veel tijd en veel geld verslindende sport waarbij er

maar enkele de absolute top behalen.  

Is het een hobby dan kun je er heel veel plezier mee beleven,

je zult leren en moeten sleutelen, je moet trainen zowel conditioneel als ook

op de motor, je zult moeten samen werken met bestuurders van motorclubs,

je zult circuits gaan bezoeken en nog veel meer leuke en

minder leuke zaken gaan beleven.

Lees ook al de verdere informatie die ik in deze homepage beschikbaar stel

en welke is opgebouwd uit meer dan 35 jaar MX ervaring.

 

Wat  kan je als beginnend motocrosser verwachten,

en wat is je eigen droombeeld ?

Motocross is: 

De grote droom van iedere MX rijder is d

"No 1 plaat"

Motocross is een tijdverslindende sport

Per dag heb je helaas maar 24 uur ter beschikking,

en die worden vaak als volgt verdeeld:

  • 8 uur slapen

  • 8 uur school of werken

  • 8 uur voor privé zoals gezin,familie, vrienden je hobby’s, zoals MX en andere verplichtingen.         

De MX sport vergt buiten dat je wilt rijden op de motor nog een aantal andere

werkzaamheden alvorens je echt kunt gaan  deelnemen aan trainingen

en of wedstrijden.

Het prepareren en of sleutelen aan je motor plus het poetsen vergt een aantal

uren per week, werken aan je conditie vraagt tijd als ook het reizen van

en naar trainingen en wedstrijden, vergeet ook niet de tijd die je nodig mocht

hebben om onderdelen en andere zaken voor je motor te gaan kopen.  


Een sport met een verhoogd risico

De MX sport is helaas een sport van vallen en opstaan, met tevens een verhoogd risico

op blessures.  

De eerste en belangrijkste vraag hierbij blijf dan ook,  

   Is je motor klaar voor de strijd? 

                                              ........... Maar ben jij dat zelf ook ?  

Dit is een vraag die jij je al heel vroeg moet stellen als je aan deze

zware sport gaat beginnen.    

Zie voor meer informatie de hoofdstukken:

MX Risico en blessures  en  MX Conditietraining


Materiaalpech, in een materiaal technische sport

Gezien het mechanische en technische karakter van onze sport is het ontstaan van

materiaalpech helaas altijd aanwezig.

In samenhang met de samenstelling van de circuits, de snelheid,

het risico van vallen en de staat van het gebruikte materiaal,

de slijtage en het onderhoud, zijn mede verantwoord

voor het al of niet hebben of krijgen van materiaalpech.  


Zie voor meer info en onderhoudstips:  

MX Gereedschappen en het hoofdstuk MX Monteur


Een lichamelijk zware sport

Bijna alle spieren in je lichaam worden in de MX sport gebruikt.

Hier de Amerikaan Tallon Vohland en Roermondenaar Maurice Stal tijdens

een van de wekelijkse conditietrainingen welke door Jan Müller werden

georganiseerd te Spaubeek in de periode van 1975 tot 2000.

Zie voor meer info: MX Conditietraining


Een mentaal veel eisende sport

Als je begint met de MX sport komen er buiten de wedstrijd motor nog vele

andere zaken op je af waarmee je rekening moet houden.

Al die dingen bij elkaar zul je moeten gaan verwerken, dit zijn dan zaken waarmee je

geestelijk bezig bent en vallen onder de noemer mentale belasting.

Zaken als voldoende geld bij elkaar krijgen om te kunnen rijden, angst - ongerustheid -

faalangst - boosheid - en alles wat nieuw is en nog veel meer zaken

vallen onder het begrip van een mentaal veeleisende MX sport.

Voor meer info zie hoofdstuk: MX Pro advies


Een sport met veel variatie in geografie

Niet alleen in Nederland maar over heel Europa en zelfs ver daarbuiten wordt de

MX sport beoefend.

Dus als je straks in die omstandigheid bent zal het best voorkomen

dat je in die landen aan de start mag staan.

Mijn tip daarbij is denk ook een aan al dat moois wat er te zien is naast het circuit,

 misschien kom je er wel nooit meer.

 

Want er zijn maar al te veel Top rijders die alleen maar reizen, vliegen, taxie in, taxi uit,

hotel in en weer uit, een auto huren en het circuit zien.

Mag het ooit zo ver komen dat je ergens in het buitenland mag rijden geniet

dan ook even van al het moois dat er zich hier bevind.

   

Daarnaast zul je op diverse soorten circuits met een verscheidenheid aan

samenstelling van de bodem terecht komen, geniet hiervan is mijn advies.

Zo kom je altijd circuits en circuitvarianten tegen welke afwijkend zijn van onze hier in

Nederland en België.

Denk maar eens aan harde circuits met hellingen en of zelfs echte hoge bergen

en afdalingen.

Voor meer info over circuits kijk op: MX circuits


Weers afhankelijke sport

Omdat de MX sport zich buiten afspeelt zijn we natuurlijk zeer afhankelijk van

deze omstandigheden.

Door weersomstandigheden zoals: zon, regen en wind, ontstaan er omstandigheden als

vochtig, nat, droog, warmte, koude  en waaien, hierdoor kan er stof ontstaan,

modder en ook wel andere omstandigheden die van invloed kunnen zijn op het

 rijden van jouw training en of wedstrijd.

Aanpassingingen in zowel kleding, rij- techniek, en uiteraard je persoonlijke

stemming zijn hierbij noodzakelijk.


Toekomstbeeld  

Wat is je eigen toekomstbeeld in deze gevarieerde sport?

Belangrijk is wat je zelf wil bereiken in deze enerverende sport.

Een doel voorop stellen is hierbij zeer belangrijk.

Als tip kan ik je meegeven te beginnen met het maken van een planning

en het op papier zetten van jouw wensen voor je eigen toekomst. 

Je mag er van uitgaan dat een MX rijder tot zijn 33e jaar actief kan

blijven in de absolute MX topsport, daarna wordt het een pure hobby.

Dus wil ik je vragen eens na te denken wat je tussen nu en de

komende 5 jaar wilt hebben bereikt.

Dit dus niet alleen in de sport maar ook maatschappelijk.

Denk hierbij aan b.v. een auto of een eigen huis, verkering of misschien

wel vader van een of twee kinderen, een eigen bedrijf of zelfs chef in

 een bepaalde functie. 

Als je eenmaal weet wat je zelf wilt dan kun je beginnen met het maken van een

duidelijke planning. 

Ook voor je MX wedstrijd planning altijd beginnen vanuit een training situatie, en vervolgens

via club trainingen toewerken naar officiële wedstrijden, en dit altijd met

een duidelijk doel.

Zie voor meer info: MX Pro Advies


Plezier

Als je actief bent in de MX sport zul je zien dat dit een plezier belevende sport kan zijn,

je ontmoet vele mensen, zoals MX sporters, publiek, supporters,

bestuurders, organisatoren en vele andere, zowel in binnen als ook in het buitenland.

Zorg er voor dat je steeds plezier beleefd aan al deze ontmoetingen.

Mijn leuze is dan ook 

 "Plezier beleven aan de MX sport is de sleutel tot succes"

Zie ook het hoofdstuk: MX Ontmoetingen


Zo maar een verslag om je een indruk te geven van een MX wedstrijddag

Laten we daarom voor deze keer eens beginnen bij zo maar een

wedstrijdzondag ergens midden in het motorcross seizoen. 

AANKOMST EN VERBLIJF OP HET CIRCUIT

Gebruikelijk is dat de inschrijving voor de betreffende wedstrijd plaats vindt

tussen 08.00 en 10.00 uur dit meestal ergens langs de toegangsweg richting circuit

(veelal in het clublokaal van de organiserende club).

Waarna de trainingen veelal om

10.00 uur aanvangen. De tussenliggende tijd van aankomst en training

wordt gebruikt om op de aangewezen plaats op het rennerskwartier voor

de wedstrijddag naar believen in te richten (Tent -caravan - bus)

maar ook om vrienden, collega's, officials en andere bekende te begroeten,

belangrijk voor trainer en rijder is om deze tijd ook te gebruiken om het

circuit lopend te verkennen en kennis te nemen van alle bochten, en andere

obstakels welke het circuit heeft.  

DE TRAININGEN

Als voorbereiding voor de trainingen zal moeten worden bezien of er in verband met

blessure preventie of ter nabehandeling van bestaande blessures nog bandages moeten

worden aangebracht. Er moet vervolgens op toe worden gezien dat de

kleding eventueel van sponsor reclame voorzien op de juiste manier

en netjes wordt gedragen.

Deze periode wordt door rijder en trainer gebruikt om alles in optimale

staat te brengen, we denken hierbij dan aan zaken als, brandstof, handels,

remmen, maar ook de rijder zelf moet er fris en uitgerust voor staan want na

deze korte pauze komt de training en volgt de start van de eerste serie of manche.

Toelevend naar het moment van deze eerste start gebeurt dit meestal

via een warming Up  gevolgd door een korte periode van uiterste concentratie,

waarna de rijder zich met motor opstelt in het opvang centrum vanwaar uit hij

na enkele seconde mag oprijden naar het stathek.

Voor de MX trainer en of begeleider, is het nu zaak om de rijder vanuit de pit te blijven

 informeren over de gang van zaken in de wedstrijd.

Hij zal via een bord en afgesproken tekens zijn rijder blijven informeren,

en uiteraard blijven letten op die zaken welke via verdere training

bijgeschaafd moeten worden.  

Na deze eerste race zal er veelal een pauze volgen van anderhalf uur

waarin wederom alle zaken in orde worden gebracht voor de tweede race.

Ook hier wederom aandacht voor blessures en andere zaken maar ook

voldoende rust en het juiste voedsel te samen met de juiste drank

moeten zorgen voor een optimale conditie voor de tweede manche.

Na het volbrengen van deze tweede wedstrijd al dan niet met het beoogde

resultaat zal er moeten worden gewacht op de officiële uitslag van de wedstrijdleiding.  

Het doorgeven van deze uitslag aan media en sponsors kan behoren tot

de taak van de MX trainer en of begeleider.  

Na het opruimen en schoon achter laten van de plaats op het rennerskwartier en het

afscheid nemen van vrienden en bekenden zal de thuisreis worden aanvaard.

Dit tijdstip zal liggen zo rond de klok van 18.00 uur,

 voor velen zal het tijdstip van thuiskomst liggen zo tussen 21.00 en 23.00 uur. 

Ik ben er mij van bewust dat dit verhaal niet compleet is maar ik heb

getracht een aantal belangrijke zaken waarmee een MX rijder te maken krijgt

te verwoorden uiteraard ben ik met niet volledig maar ik hoop

dat er een indruk is gegeven hoe belangrijk het werk van diverse personen

binnen de MX sport is.

Met vriendelijke MX groeten verblijvend,

MX Adviseur: Jan Müller.  


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo



Verder naar MX Kleding >>>>
E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller