BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

MX Risico en de meest voorkomende blessures 

MX is een topsport die veel van je lichaam eist, en waarbij het immuunsysteem

onder zware druk komt te staan.

Grote MX Teams investeren veel geld in salarissen van rijders, motoren en technici,

PR medewerkers en transportmaterieel,  maar tegenwoordig wordt ook het wel en wee

van de rijder op de motor niet meer vergeten.

Een conditie trainer, een masseur en de sportarts is er nu bij betrokken en iemand

die toeziet op het juiste voedsel en vochtbalans al vaak helemaal niet.

Voeding en vochtbalans in combinatie met de juiste vitamines en natuurlijke

supplementen zijn belangrijk voor het aanvullen van de power in een MX lichaam.

Veel extra rendement zal een MX rijder nog kunnen halen als hierop ook meer zou

worden toegezien.  

Ongeveer 55 a 60% van alle MX blessures zijn te wijten aan

onvoldoende conditie, slechte bewegingstechniek

en vermoeidheid.

Vandaar dan ook deze belangrijke vraag ?

IS JE MOTOR KLAAR VOOR DE STRIJD ?

MAAR..........BEN JIJ HET OOK ????

Naast het juiste voedsel en beschermende kleding is het belangrijk om blessurevrij

van start te gaan.


Tip:

Om blessures te voorkomen is een goede algemene conditie minimaal

 vereist.

Dit houd in dat een betere lichamelijke conditie zorgt voor sterke botten,

 meer elasticiteit van je spierstelsel,

meer spierweefsel, snellere reflexen en een beter uithoudingsvermogen.

 

Hier een spectaculaire valpartij van Tallon Vohland in beeld gebracht in een

Amerikaans motorblad


(1) Blessureleed

Vroeger noemden wij het “eerste gewin is kattengespin”. Zorg er daarom voor

dat de trainingsopbouw zeer geleidelijk geschiedt.

 Het is onmogelijk om op zeer korte tijd een goede conditie op te bouwen,

dit heeft zijn tijd nodig. En bij blessures denk dan hier ook eens aan het volgende

gezegde, Blessures komen nooit bij toeval.

Bedenk maar eens aan de competitiestart van het voetbal, of iedere andere sport,

hier zie je vaak de meeste blessures komen door gebrek aan conditie. 

Ook de hervatting van de MX competitie na een winterstop,

is ook zo een moment waarbij de meeste blessures voorkomen.

 

De oorzaak van de blessures na b.v. vakantie,en winterstop enz. zijn vaak,verlies

van conditie, overgewicht, onderlinge competitie om in een team te blijven

of te komen, of om in aanmerking te komen voor extra sponsoring enz.

Veel blessures komen ook voor aan het einde van het seizoen, als het lichaam te weinig

rust gedurende de gehele competitie heeft gehad.

Een ander probleem is dat veel MX rijders aan het einde van de competitie nog hard

moeten knokken om voor promotie in aanmerking te komen, en daarbij vaak gaan

forceren of onnodige risico's gaan nemen waardoor de kans

op blessures zeker toeneemt.

De opbouw voor een nieuw seizoen moet reeds gebeuren in de rustperiode.

Ga daarom ook dan regelmatig zwemmen,

lopen of fietsen. Zorg hierbij wel dat je gewicht ook op peil blijft.  

MX specifieke conditietraining is een belangrijke sleutel voor jou als rijder om verder

te komen in deze zware sport, deze zorgt er voor dat het risico op blessures sterk

wordt verminderd.

Voor meer info zie het onderdeel MX Conditietrainingen  


(2) Wat of waardoor zijn mogelijke oorzaken van een blessure

Zelf niet opgelet

Foute inschatting

 Te snel willen zijn

 Te langzaam

Een circuit obstakel

 Onvoldoende concentratie

 Te nerveus 

Bang

Slechte conditie

 Spierpijn

 Moe

 Een collega rijder

 Hinderen of gehinderd worden

 Een aanrijding

 Een val

Een foute reflex


(3) Bekende MX blessures en letsels zijn o.a.

Uit mijn jarenlange ervaring in onze MX sport zijn de volgende soorten letsels

 de bekendste:

Fracturen (breuken) van botten

  • Verstuikingen en ontwrichtingen van gewrichten

  • Verrekking, kneuzing en peesletsel aan spieren

  • Daarnaast zijn er de bloedingen door schaafwonden en onderhuidse bloedingen

  • Verder kennen we de bekende letsels aan schouder en sleutelbeen

  • Onze Extremiteiten zoals handen, pols en knie

  • Borst en rug letsel met gekneusde of gebroken ribben

  • Verder zijn er de bekende vleeswonden

  • En uiteraard een hersenschudding ten gevolge van een valpartij

  • Als deze blessures komen voor op het lijstje van bekende MX blessures.

  • Andere voorkomende blessures kunnen zijn:

  •   Een spierscheuring van o.a. arm en been spieren, zoals de bekende achillespees,

  • en van de diverse gewrichtbanden. 

  • Daarnaast zijn verdraaiing van knie - enkel -  elleboog, en het bekende arm uit de

  • kom, waarbij dan bandaandoeningen, en kapselbeschadigingen van gewrichten

  • en van de meniscus ook geen onbekende zijn.

  •  


  • (4) Eerste hulp op het circuit voor een gevallen rijder.

    Let als helper steeds op je eigen veiligheid, zorg er voor dat je zelf en de rijder

    en omstanders geen verder gevaar oplopen Waarschuw achterop komende rijders

    om ernstigere ongevallen te voorkomen

    Ga na wat er gebeurt is

    Stel de rijder gerust

    Zorg voor professionele hulp indien nodig

    Probeer de rijder te helpen op de plek waar het ongeval gebeurt is

    Vraag de rijder als hij aanspreekbaar is wat er gebeurt is, ga vervolgens na wat

    de rijder mankeert, onderzoek daarna op plaatselijke letsels

    Let op!!!! Verplaatsing van een rijder kan blessures verslechteren

    Als je inschat dat het beter is dat de rijder ter plekke blijf liggen overleg dat

    dan duidelijk met de rijder Bel indien nodig 112 als dit gebeurt

    op een trainingcircuit waar geen EHBO of arts aanwezig is en geef

    een duidelijke omschrijving waar je je met de rijder bevind


(5) Herkenning van een breuk of fractuur:

  • Vaak een abnormale stand van het bot

    Abnormale beweeglijkheid

    Botgeknarst tijdens het ongeval

    Je hebt het bot horen knappen

    Beperkte bewegings mogelijkheid

    Bloeding en zwelling op de plek van de blessure

    EHBO bij kneuzingen en of botbreuken

    Let op: Het bewegen van het getroffen lichaamsdeel kan zeer pijnlijk zijn,

    geef het daarom rust en steun.

     Een kneuzing is een beschadiging van spieren en

    of weefsel tussen je huid en de botten Herkenbaar aan een blauwe plek of

    een zwelling

    De beste behandeling is om zo snel mogelijk de plek te koelen ( 10 tot 15 minuten)

    Let er ook op dat de sporter geen sierraden meer draagt aan de gekwetste

    ledematen, deze zijn nadat er een zwelling ontstaat vaak niet meer te verwijderen

    Leg indien mogelijk een drukverband aan, en zorg er voor om zo snel mogelijk

    een arts of het ziekenhuis te raadplegen er kunnen namelijk ook in deze combinatie

    nog botbreuken zijn die niet direct zichtbaar zijn

    Let op: gebruik liefst geen Coldspray om blessures te behandelen, de reden hiervoor

    is dat je alleen een plaatselijke koeling geeft en niet onderhuids waar meestal

    de blessure zit Verder is de kans op bevriezing verschijnselen aanwezig wanneer

    je te lang op een plek koelt.

    Koelen met Coldspray kan welbij kleine blessures b.v. aan een hand en of bij

    een verstuikte vinger.

    Ontwrichting

    Ontwrichting zoals b.v. arm uit de kom gaat meestal gepaard met schade aan

    de weefstels rond die plek zoals spieren, zenuwen, bloedvaten en de huid

    Als dit gebeurt is het raadzaam om professionele hulp in te schakelen om

    erger te voorkomen

    Breuk van de ribben

    Als tengevolge van een val de borstkast geraakt is kan er een ribbreuk ontstaan

    (let op een ribbreuk is nauwelijks van een ribkneuzing te onderscheiden)

    De rijder heeft veel pijn bij het in en uit ademen en niezen en hoesten

    Herkenbaar zijn het bleke gezicht en het geconcentreerd ademhalen

    Laat de rijder gaan zitten en ondersteun hem

    (Dit nooit doen bij vermoeden op nek en of rugletsel)

    Zorg zo snel mogelijk voor professionele hulp

    Wervelbreuk

    Zorg er voor bij een val waarbij rug letsel kan zijn opgetreden dat je dit zo

    professioneel mogelijk behandeld, let op herkenbare factoren als pijn in de nek

    of rug.

    Let op stoornissen in het bewustzijn en gevoelloosheid van de rijder

    Zorg er voor dat de rijder niet beweegt of door andere bewogen wordt, hou het

    hoofd vast in de aangetroffen stand en zorg zo snel mogelijk voor de juiste hulp

    Hoofdletsel

    Hoofdletsel kan ontstaan door een val of door een aanrijding met een ander obstakel

    Denk nooit te licht over een blessuren aan het hoofd, een beschadiging van de

    hersenen gaat vaak gepaard met veranderingen in het bewustzijn van een rijder,

    denk hierbij aan verwardheid of zelfs bewusteloosheid oorsuizing en

     misselijkheid / braken, Hersenletsel is vaak herkenbaar aan: sufheid, hoofdpijn,

     duizeligheid, slechte concentratie,vermoeidheid.

    Bij bewusteloosheid verslappen de spieren van onder andere de tong waardoor

    de luchtweg wordt geblokkeerd

    Zorg er voor dat de rijder zo snel mogelijk op een zij wordt gelegd

    (Stabiele zijligging) en haal de tong vrij om te kunnen blijven ademen

    Als je hersenletsel vermoed of herkend zorg er dan voor dat de rijder rustig

    blijf liggen, laat de rijder niet verder rijden

    zorg voor een bezoek aan arts of ziekenhuis onder begeleiding


    De techniek om een helm af te nemen bij een

     levensbedreigende situatie

    Zorg er voor dat je met twee personen bent

    1 Hoofd en nek stabiliseren door de persoon A achter de rijder

    2 Bandje van de helm losmaken door persoon B

    3 Nek en hoofd stabiliseren door persoon B

    4 Helm rustig naar achteren trekken let op de neus van de rijder door persoon A

    5 Hoofd overnemen als de helm af is door persoon B

    6 De persoon A achter de rijder neemt het hoof over, en de ander B doet

    de inspectie van de rijder

    Vervolgens zorg voor een vrije luchtweg, maar blijf alert op nek en rug letsel

    Zorg voor circulatie, maak knellende kleding los,zo nodig de rijder in een

    stabiele zijligging leggen

    Zorg voor verdere hulp via circuitarts of 112

    Geef bij melding aan 112  de volgende gegevens door:

    Plaats van het ongeval, aantal slachtoffers

    Ernst van het ongeval, zoals bloedverlies, ademhaling frequentie, bewustzijn

    en hardslag


Laat bij een blessure altijd een vakman kijken naar de ernst van het letsel, en geef

de blessure de tijd om te genezen.

Blessure behandeling kan overal mogelijk zijn.

Daarnaast zijn de meeste lichamelijke klachten op maandag na de wedstrijd,vaak

spierpijn en moeheid.

Dit is duidelijk het resultaat van gebrek aan conditie voor deze bepaalde spiergroep

en of gewrichten.

Tip:

Een goede conditie is ook een garantie voor een snellere genezing na een

 blessure. Geef blessures de tijd om te

 genezen, hoe belangrijk de eerst volgende wedstrijd ook blijkt te zijn.  

Om te bepalen hoe lang een blessure nodig heeft om te herstellen zijn een aantal

factoren zeer belangrijk, deze zijn:

  • Hoe was de eerste hulp?

  • Hoe was je persoonlijke conditie?

  • Hoe ernstig was de blessure?

  • Hoe lang heb je de blessure echte rust gegeven? 

Als je dan ook nog hebt leren luisteren naar je eigen lichaam, kun je als

graadmeter aannemen dat, zolang je lichaam aangeeft door pijn op de plek van

de blessure dit vaak een teken is dat je nog niet volledig hersteld bent. Om te sporten,

mag je geen pijn meer voelen en moet de volledige beweging mogelijkheid

weer terug zijn.

Dan betekend het dat de blessure weer volledig hersteld en o.k. is.

Een en ander uiteraard in overleg met je behandelende masseur,

fysiotherapeut en arts.

Bedenk ook dat een niet 100% genezen lichaam nooit voluit kan  presteren.

Wat ook in het begin na een ernstige blessure zal blijken is dat tijdens het rijden

je onderbewustzijn steeds met die blessure bezig zal zijn, en hierdoor kun jij je niet

volledig concentreren op wat je wel zou moeten doen en dat is

het rijden en presteren in de wedstrijd.


(5) Blessure evaluatielijst

Om voor je zelf bij te houden hoe jij je tijdens en training en of wedstrijd voelt

heb ik onderstaand lijstje opgezet, zodat

er kan worden aangevinkt hoe het staat met je conditie, en de eventuele blessures.

EIGEN CONDITIE:    BLESSURE IN:                  BEHANDELD  DOOR
O  Slecht O Training    O  Arts   ........  

O  Redelijk                  

O Eerste Manche         O  EHBO ........  

O  Goed                   

O Tweede Manche  O  Masseur ....  

O  Zeer goed       

O  Finale                      O Ziekenhuis

IK HAD LAST VAN MIJN: 

O    Hoofd   O   Rug boven              L / R
O    Nek    O   Rug midden            L / R
O    Schouder                 L / R O   Rug beneden         L / R
O    Bovenarm voor       L / R O   Bovenbeen achter    L / R

O    Bovenarm achter      

L / R O   Bovenbeen voor        L / R

O    Onderarm voor          

L / R O   Knie                          L / R
O    Onderarm achter    L / R O   Onderbeen voor      L / R

O    Pols                         

L / R O   Onderbeen achter  L / R
O    Hand                         L / R O   Voet                        L / R

 

IK HAD DE PROBLEMEN IN DE:

O  TRAINING   O  EERSTE MANCHE  O  TWEEDE MANCHE  O  FINALE

(6) De EHBO koffer

Een EHBO koffer is in onze MX Sport geen overbodige luxe.

Een krasje is zo opgelopen, uiteindelijk is de MX sport een sport met een

verhoogd risico.

Vandaar is voorkomen natuurlijk beter dan genezen.

Maar als er dan iets met je body gebeurt is het wel zo handig om voldoende en

de juiste producten er bij te hebben om je snel te kunnen laten behandelen.

Ik geef je bij deze een standaard lijst met producten om mee te nemen

in je EHBO koffer, die misschien voor jouw niet compleet is, maar die je zelf

naar believen kunt aanvullen.

Raadzaam is het om je zelf te verdiepen in een EHBO opleiding of te kijken of er

iemand is die met je mee gaat naar training en of wedstrijd die deze taak op

zich wil nemen.


Tip:

In een EHBO koffer voor MX doeleinde mogen de

volgende materialen zeker niet ontbreken.

Ten behoeve van een eerste wondverzorging, een fles of kan met schoon water,

 handdoek, nagel en handenborstel, desinfecterende zeep, alcohol, jodium,

ether, azijn, waterstofperoxyde.

0    Blarenprikker / naalden

0    Cambric zwachtel in diverse maten

0    Schone doek

0    Elastische zwachtel (8 cm)

0    Plastic handschoenen

0    Hydrofiel zwachtel (4 cm)

0    Betadine jodium

0    Kleefpleister

0    Mitella (driekante doek)

0    Kleefpleisters en gaasverband (4 cm)  

0    Snelverband in diverse maten

0    Steriele gaasjes ( 5x5 cm en 10x 10 cm)

0    Tape  (smal en breed)

0    Vaseline

0    Veiligheidsspelden

0    Verbandschaar, een mes, flesopener en een splinterpincet

0    Watten (vette of synthetisch)

0    Witte watten

0    Diverse hechtpleisters

0    Zwaluwstaartjes  

0    Chloorethyl,koelelementen en of ijs

0    Warmtepleisters

Verder kunnen van pas komen een nageltang, nagelschaar en

een nagelvijl. Zo ook massageolie, Nivea crème, een

zonnebrandolie en talkpoeder.

Diverse tabletten   

- tegen hoofdpijn

- tegen maagklachten

- tegen maagzuur

- tegen diaree

- tegen kramp en pijn

- tegen keelpijn

- tegen reis,en luchtziekte b.v. kauwgom 

Denk ook aan     

- neusdruppels en of neusspray

Diverse zalven

- tegen insecten beten

- tegen bloeduitstortingen en kneuzingen

- boorzalf

Handig is ook een thermodeken of een stuk Folie in je koffer

te hebben om onder of over een persoon te leggen tegen wind,

regen of koude.

# Ook in dit verhaal zal ik niet compleet zijn wat alle informatie betreft,

vandaar ook dat ik geen aansprakelijkheid voor  eventuele schade als

 gevolg van eventuele onjuistheden en of onvolledigheden kan aanvaarden.


Voorbeeld van een blessure evaluatie lijst.

Heb ik vandaag een blessure opgelopen ?

Zo ja welke ?

Lichaamsdeel Blessure Oorzaak Actie
Hoofd Hersenschudding Val op hoofd
Gezicht Oor links / rechts
Gezicht Oogletsel links / rechts
Stof in oog links / rechts Stof in oog
Gezicht Neus Steen op neus
Gezicht Lippen Steen op lip
Gezicht Gebit / tanden
Kaak breuk
Nek
Nek spieren
Schouder links / rechts
Schouder spieren
Schouder uit de kom links /rechts
Sleutelbeen links / rechts
Bovenarm links / rechts
Bovenarm spieren
Elleboog links / rechts
Onderarm links / rechts
Onderarm spieren
Opgepompte onderarmen links / rechts
Pols links / rechts
Hand links rechts
Vingers
Pink
Ringvinger
Middelvinger
Wijsvinger
Duim
Rug klachten
Rugspieren
Rib kneuzing
Borst blessure
Borstspieren
Hartklachten
Longklachten
Ademnood
Milt
Nier probleem
Bloed waarden
Heup
Lies blessure
Bovenbeen links / rechts
Bovenbeen spieren
Knie links / rechts
Knie banden
Verdraaide knie links / rechts
Meniscus
Onderbeen links / rechts
Onderbeenspieren
Enkel links / rechts
Voet links / rechts
Teen blessure links / rechts

En als het echt mis gaat bekijk hier eens het overzicht met

ruim 192 Ex toppers uit de Motocross in de rolstoel.

Mannen en vrouwen die we nooit mogen vergeten, klik op de foto voor het overzicht.



MX-Brace logo

MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar het MX Medische team >>>>

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller