BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

MX Rijtechniek Training

 1.   Starten  

 1a. Startpositie 

 1b. Slechte start

 1c. Startprocedure

 2.   Rechte lijnen

 3.   Acceleratie     

 4.   Bochten techniek

 5.   Springen en landen

 6.   Sporen, Knippen en Woops

 7.   Wheely

 8.   Inhalen of passeren

 9.   Ideale lijnen

10.  MX omstandigheden

 

Het pakket MX rijtechniek training kan bestaan uit de volgende onderdelen.

 1. Hulpmiddelen / 2. Kijken  / 3. Warming Up


De toe te passen MX Trainingsvormen zijn als volgt onder te verdelen,

1. Intervaltraining  / 2. Duurtraining  /  3. Val breken

 4. MX Tactiek training  /  5. MX Wedstrijd training


Starten

De start is in je MX carriŤre het aller- belangrijkste, mis jij je start dan kost

het je in de wedstrijd handen vol extra energie om terug te vechten naar

een betere uitgangpositie.  

Voor een succesvolle start zijn een aantal zaken belangrijk.

Ik noem hier motivatie, de wil om te winnen, en goed te presteren.

Concentratie, een gedegen Warming Up, goede reactie op het hek,

machine controle, juiste start positie aan het hek, weten waar je naar toe wil,

de rechte lijn kunnen vasthouden,voldoende tactiek en een portie durf.

Afkijken van de start techniek kun je vaak het beste doen door eens te

gaan kijken naar de senioren of inters die in de zelfde dag rijden als jij.

Tijdens je trainingen heb je natuurlijk niet de beschikking over een heus starthek,

maar een goed alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een vast

punt en waarbij een van je helpers het andere eind op een afgesproken

moment los laat en waarbij jij dan zo snel mogelijk moet zorgen om in de

eerst volgende bocht te komen.

Herhaal deze starts totdat je er zeker van bent dat alles feilloos verloopt,

probeer ook andere posities op het startveld,dus niet steeds vanaf

de zelfde plek.

Maar probeer ook andere zitposities en andere versnellingen uit om de maximale

trekkracht van je motor te vinden gedurende je trainingen.

Reageren op een tik op je schouder,of het zien vallen van een stokje of ander

voorwerp op de grond, op een afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere

mogelijkheden om een en ander te trainen.  

Maak er een vaste zaak van tijdens elke training veel aandacht te schenken

aan de start training. 


Start positie

Als je aan de start staat is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen

verstrijken alvorens het hek valt.

 Je moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit de eerste,

tweede of zelfs derde versnelling laat vertrekken, dit zijn zaken welke je als

rijder het beste zelf aanvoelt.

Met ingeschakelde versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal

via een bord of klok worden aan gegeven op het start terrein.

Zet beide voeten op de grond als je er zeker van bent dat je motor in

de juiste versnelling staat.

Trek de koppeling in,breng je gehele lichaam naar voren zodat je gewicht rust

boven de brandstoftank waardoor je er voor zorgt dat het voorwiel niet

omhoog komt tijdens de start.  

Concentreer je op het vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los

en open je het gashandel volledig.  

Bekijk vooraf bij het starthek, waar jouw motor het meeste grip kan hebben

om zo snel mogelijk weg te komen.


Ga tussen je trainingen door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige

rechte lijn naar een vast punt in de eerste bocht waar je tijdens de

wedstrijd naar toe moet.

Zet je motor ook altijd al in de richting van het punt op de startlijn.


Zorg er ook voor dat je eerste 25 tot 80 meter in een zo recht mogelijke lijn

gebeuren, zoals hieronder door Stefan Everts.

Bij het omhoog komen van het voorwiel, is het zaak om razendsnel te reageren en

even je koppeling in te trekken zodat de motor weer met beide wielen aan

de grond komt, oefen dit een aantal keer zodat je ook deze techniek

onder controle hebt.


Tip:

Ik adviseer ook als uitgangspositie bij het hek om beide voeten op de grond

te plaatsen nadat je motor in de juiste versnelling staat.  


Je concentratie op het hek is nu veel groter omdat je motor nu niet naar links

of rechts overhelt, dit gebeurt namelijk wel als je maar een voet op de grond houd.

Het gevolg is dan ook dat je motor niet in een rechte lijn van het hek weg gaat,

want door het op de steun zetten van die betreffende voet volgt er een kleine

correctie waardoor je motor afbuigt naar links of rechts.

Dit kost wederom correctie tijd op het eerste rechte stuk na de start.


Tip:

Warm je motor goed op

 Zet je motor zo veel mogelijk verticaal

 Probeer je motor al in de richting te zetten van de eerste bocht

Verdeel je gewicht over beide zijde van je motor

 Beide voeten op de grond

 Zorg voor de juiste versnelling

 Breng je lichaam zo ver mogelijk naar voor

 Gebruik een constant toerental, zodat bij het vallen van het hek je

meteen volgas kunt geven 


Tip:

   

Start met linkse bocht       Start met rechtse bocht


Start procedure
Ja Nee Oorzaak Wat te doen
Proef start gemaakt O O
Juiste stand / lijn O O
Foute keuze aan het hek O O
Versnelling keuze O O
Gashandel controle O O
Koppeling controle O O
Reactie op het hek O O
Voorwiel controle O O
Acceleratie O O
Door schakelen O O
Voldoende snelheid O O
Holeshot genomen O O Goed weg
Start gemist O O
Start was niet super O O Nerveus
Start mislukt / slecht O O Moet er aan werken
O O
Passeren O O
Remmen O O
1e bocht naar links O O
1e bocht naar rechts O O
O O
O O

Slechte start

Meteen na de eerste paar bochten na de start weet je hoe je er voor staat,

vaak zijn in deze bochten ook de meeste mogelijkheden om te kunnen passeren,

als je andere klasse op de wedstrijddag hebt bekeken dan heb je

waarschijnlijk ook gezien dat er andere mogelijkheden zijn om rijders

eenvoudig te passeren.

Bekijk ook vreemde lijnen waar deze passeer mogelijkheid eventueel

door jou toepasbaar is.

Ook op valpartijen van andere en je zelf moet je kunnen gebruiken om alert

 te blijven, zijn het andere rijders maak er dan dankbaar gebruik van

 om enkele  plaatsen te verdienen, ben je zelf het slachtoffer dan zorg er

voor om zo snel mogelijk weer op de motor te zitten en neem een aantal

diepe ademhalingen, om weer bereid te zijn de aanval opnieuw in te

zetten voor een beter resultaat.

Als er een valpartij of een ander obstakel opdaagt zorg

er dan voor dat je tijdig een versnelling terug schakelt om voldoende toeren en

dus ook trekkracht te hebben om te kunnen reageren.


Rechte lijnen

Het magneet effect van je ogen. Waar je ogen kijken wil de MX motor naar toe,

dit is een eigenschap welke in onze sport zeer belangrijk is.

Vandaar dat je steeds een punt moet kiezen waar je na toe wilt rijden,

en dit moet dan in een zo vloeiend mogelijke rechte lijn gebeuren.


Acceleratie

Acceleratie ofte wel het zo snel mogelijk wegrijden van starthek en vanuit bochten

is o.a. een zaak van het juiste gebruiken van alle versnellingen op bij de

juiste snelheid, dit moet geleerd worden door veel tot zeer veel te trainen.

Ook hier is reactie wederom belangrijk want als je niet alert reageert is

het schakelen op het verkeerde tijdstip mogelijk de reden van snelheid verlies.

Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan schelen.

Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat,en in een

rechte lijn.

Om je maximale power te gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk

boven het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel licht.

Gebruik je gewicht om de motor niet in de ketting te laten klimmen, en

schakel op tijd net voor het maximale toerental wordt bereikt.


  • je motor accelereert sneller al deze zich rechtop bevind

    je motor accelereert sneller als dit in een rechte lijn gebeurt

    je motor reageert sneller als je voldoende tractie hebt, dus als er voldoende gewicht boven het achterwiel is

    je motor accelereert sneller als je voorwiel licht is, dus je gewicht naar achteren

    gebruik je lichaamsgewicht door naar achteren en naar voren te bewegen om controle uit te voeren op je acceleratie 

    gebruik de juiste versnelling en koppelingscontrole om de acceleratie snelheid hoog te houden

    schakel steeds voor het bereiken van het maximale toerental


Bochten techniek

Tip:

De slalomtechniek en het rijden van een acht tussen twee hulpmiddelen geven je meer

vertrouwen en is ook de basis voor de juiste techniek bij het nemen van bochten.

Hierbij leer je de reactie van je motor kennen,en ondervind je zelf de reacties

van je motor op het gas, de koppeling en uiteraard de remmen.

Deze oefening moet je zowel zittend als staand op de steunen

 gaan doen ,je zult merken dat het staand op de steunen het makkelijkst gaat en dat je

dan meer controle over je motor hebt.  

Een slalom kun je uitzetten met een aantal autobanden of pylonen en of stenen,

de obstakels moeten 2 meter uit elkaar liggen in een rechte lijn over een afstand van

ongeveer acht tot tien meter. Probeer er nu zo geconcentreerd mogelijk omheen te

rijden en vervolgens zo snel mogelijk,doe dit zowel staand als zittend,

zo wel links als recht om, je zult merken dat oftewel de richting links of

de rechtse richting je voorkeur zal hebben,dit komt ook tot uitdrukking

 in linkse of rechter bochten op het circuit.

Tip:

Gebruik met zand opgevulde en verzwaarde autobanden


Trainen op bochten in zand, op hard, op gras en in modder situaties.

 De snelste manier in het nemen van bochten is nog altijd de techniek van

buiten - binnen - buiten waarbij in de laatste buitenkant dan veelal een wal kan worden

gevonden en gebruikt om de snelheid er op te houden.


Je kunt nooit een bocht sneller uitkomen dan je er in gaat,

Dus is het zaak om net voor de bocht een versnelling terug te schakelen

zodat je motor er op hoge toeren dus met voldoend vermogen,

weer uit kan komen.

Het aanremmen van een bocht moet dan ook gebeuren voor de bocht en niet in

de bocht zelf, zorg dat je klaar bent met deze handelingen.

Breng ook voldoende gewicht op je voorwiel,zoals op deze foto.

Als je een bocht op de juiste snelheid aansnijd dan kun je alles controleren met je

gas en koppeling,zorg voor voldoende snelheid,gebruik geen remmen meer,

kijk vooruit waar je naar toe moet, want je motor zal daar naar toe

gaan waar jezelf kijkt. 

Op het moment dat je achterwiel de wal raakt moet het gas er weer op en controleer je

met je koppeling het vermogen.

Zorg dat je lichaam midden boven de motor is,liever nog iets naar achter om druk

op het achterwiel te behouden en je voorwiel te ontlasten. 

Bij het uitkomen van de bocht moet je lichaam naar voren om druk op je voorwiel te

brengen zodat je motor niet in de ketting klimt en omhoog komt.


Je hebt in bochten natuurlijk ook nog diverse mogelijkheden zoals:

Afbuigende bochten # bochten met een wal #  S-bochten # oplopende bochten

Wat of waar en in welke bocht ging het fout vandaag ?
 

Start met linkse bocht Start met rechtse bocht
Haakse linkerbocht Haakse rechter bocht
Snelle linker doorloper Snelle rechter doorloper
Linker kombocht Rechter kombocht

Let op !!!

De snelste weg door een bocht is nog altijd:

buiten / binnen / buiten


Had ik de juiste keuzes gemaakt?

Ja

Nee

Had ik de juiste spoor keuze gemaakt ? O O
Had ik de juiste aanrijdsnelheid ? O O
Had ik het juiste rempunt ? O O
Inzetpunt spoor O O
Had ik voldoende druk op voorwiel O O
Zat ik ver genoeg naar voren O O
Had ik de juiste versnelling keuze O O
Was de gas handel controle goed ? O O
Stond ik goed op de steunen O O
Gebruikte ik een soepel inzitpunt O O
Had ik mijn schouder parallel O O
Had ik mijn voet omhoog in de sporen O O
Heb ik de wal gebruik O O
Had ik mijn buitenste elleboog omhoog O O
Had ik voldoende druk op hetachterwiel O O
Had ik voldoende druk op buitenste voetsteun O O
Juiste stand van het binnenste been O O
Ben ik in het spoor gebleven O O
Acceleratiepunt O O
Voldoende tractie O O
Hoe was het uitdraaien van de bocht O O
Was alles voldoende soepel O O
Was het een vloeiende bocht O O

Oefen ook andere situaties waarbij deze regel niet van toepassing kan

zijn b.v. tijdens een valpartij of het inhalen van collega rijders.

Ook het dicht houden voor de mogelijkheid om door een andere rijder

te worden ingehaald is iets waarop getraind kan en moet worden.  

Springen en landen

Zorg er voor dat je bij het springen en landen jij je motor stevig klemt

tussen je knieŽn.

Breng bij het afzetten van je sprong je gewicht naar achteren.

Dit dient er voor dat je achterwiel als laatste de grond verlaat.

Bij de landing is het net andersom.

Dan moet opnieuw het achterwiel eerst contact maken omdat het achterwiel

het vermogen levert en er voor zorgt dat de snelheid weer

terug komt, zodat je motor bestuurbaar blijft.

Hou het gas zo ver mogelijk open.

Gebruik je benen weer als schokbrekers tijdens de landing.

 Vlieg ook niet te hoog over de schansen, dit is voor het publiek

uiteraard erg spectaculair maar het kost tijd en snelheid, zorg dat je zo snel

mogelijk weer met je achterwiel aan de grond bent om het vermogen en de

snelheid terug te krijgen.

Corrigeren in de lucht kun je bereiken door even je achterrem aan te

tikken zodat je motor dan naar voren omlaag komt.

Heb ik bij het springen !!!!

bullet

Het voorwiel licht gehouden

bullet

Vooruit gekeken

bullet

Geen achterrem gebruik

bullet

Juiste aanrijdsnelheid

bullet Geremd in oploop van de sprong
bullet Gas kort afgesloten bij het begin van de aanloop
bullet Juiste lichaam houding
bullet Juiste springsnelheid
bullet Niet te hoog gesprongen
bullet Gecorrigeerd in de lucht voor een juiste landing
bullet Dit door extra gas te geven of de achterrem even aan te tikken
bullet De juiste landsnelheid, en weer vol op het gas bij de landing
bullet Was het een mooie landing

Tegenstrijdig is de techniek tijdens indoor en supercross wedstrijden,

dan is het landen op het voorwiel een techniek die noodzakelijk is om voldoende swing

te krijgen voor het aanrijden naar een volgende sprong, hierbij is dan ook van

belang dat je lichaam wederom boven het achterwiel is om te zorgen voor

meer druk en gewicht op dit achterwiel.

Sporen, Knippen en Woops

Op lange paden en knippen is het belangrijk om je gewicht boven

het achterwiel te brengen, dit kun te doen door je armen en benen volledig uit te

strekken en je lichaam naar achteren te duwen.

Staan op je voetsteunen geeft hierbij ook de beste controle over je motor.

 Je knieŽn sturen extra mee.

Je kan op deze wijze ook eenvoudiger corrigeren door je lichaam te

verplaatsen naar links of rechts, naar voren of achter, en hierdoor meer

druk te brengen op voor of achterwiel.

Probeer altijd op de toppen te rijden en niet in de gaten, zoek ook langs de

kant naar meer vlakkere paden waar niemand anders over heen rijd.

Zorg er voor dat je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling

om zo voldoende trekkrach te hebben om over de knippen te komen.


Het rijden van sporen.

Heb ik recht voor het spoor aangezet ?

Heb ik een eigen nieuw spoor gecreŽerd?

Heb ik mijn voorrem gebruikt ?

Keek ik naar het einde van het spoor ?

Heb ik gecorrigeerd in het spoor met mijn voorrem ?

Had ik mijn been omhoog ?

Heb ik het spoor maximaal benut ?


Sporen
Recht voor het spoor aangezet O
Nieuw spoor creŽren O
Gebruik voorrem O
Kijken naar het einde van het spoor O
In spoor corrigeren met voorrem O
Been omhoog O
Spoor maximaal benut O
Knippen
Recht voor het spoor aangezet O
Juiste aan rij snelheid O
Juiste versnelling O
Staan op de steunen O
Vering voor ingedrukt O

MX WHEELY

Het is is op twee manieren mogelijk om een wheely te laten maken,

de eerste is door de koppeling snel te laten opkomen met een verhoogd

 toerental of door het gas abrupt te openen in een lage versnelling.

Het is aan jou om de makkelijkste methode te vinden die aansluit

bij jouw motor.

Een zware motor heeft wat meer kracht nodig dan een lichte motor die

makkelijk een wheelie trekt in de derde versnelling.

Echter, de meest toegepaste en makkelijkste manier om een crosser op het

achterwiel te krijgen is om flink gas te geven in de eerste of tweede

versnelling, afhankelijk van de motor.

Ook je eigen lichaamsgewicht speelt een grote rol in het controleren van een wheely.

Wanneer je voor tegen de tank gaat zitten op de manier zoals je normaal bochten in

gaat zorg je ervoor dat je het voorwiel aan de grond houdt.

Deze positie is prima voor een vlotte start en acceleratie uit een bocht,

maar deze positief zorgt ervoor dat een wheely erg moeilijk uitvoerbaar wordt.

De beste positie voor een wheely is achterop je budysit.

Zorg ervoor dat je armen gebogen

blijven en dat je goed in contact van de handels van koppeling en voorrem blijft,

let op dat je ook goed met je voet je achterrem kunt blijven bereiken.

De eerste stap is om gewend te raken aan een oplichtend stijgend voorwiel.

Zet de motor in de eerste of nog beter tweede

 versnelling (1 ste reageert vrij heftig) en rij

op ongeveer de helft van je maximale toeren. Probeer de toeren dan op een vast

punt te houden waar het vermogen net begint toe te nemen.

Op dit punt ga je vervolgens snel, maar vol gas, dus snel van het gas af om

de vork in te veren om vervolgens snel het gas open te draaien tot

ongeveer halverwege.

Door in het begin abrupt van het gas af te gaan zorg je ervoor dat de voorvork onder

 spanning worden gezet, waarna bij het gas erop zetten de rebound van

de voorvork het opstijgen vergemakkelijkt. Draai het gas ook zeker niet vol

open omdat je motor te fel is dat je het risico loopt van achter over te slaan.

Zorg er voor dat je door training er aan gewend raakt aan een

kleine / rustige wheely en  leer de reactie van je motor  kennen.

Wanneer een wheely in een training te leren was, zou iedereen het doen.

Blijf serieus en veilig trainen en oefenen totdat je weet bij hoeveel

toeren en met welke gasstand jouw motor het voorwiel van de grond tilt.

Wanneer je een felle motor hebt is het misschien makkelijker om wheelies

te oefenen in een hogere versnelling.

Bij je eerste poging in het begin voelt een wheely van 30cm hoogte

aan alsof je achterover klapt, en je natuurlijke reactie bij een stijgend

voorwiel zal zijn om het gas dicht te draaien.

Train erop om het gas niet direct compleet dicht te draaien en  je zal dit

gaan voelen dat je begint het voorwiel te dragen in plaats van een

sprongetje te maken.

Dit is het belangrijkste leermoment aangezien je hier de controle over je

gashendel begint te leren. Probeer het zo soepel mogelijk te doen en je zal

merken dat de hoogte van je voorwiel precies geregeld kan worden naar

gelang je gashandel stand.

Als je motor over de toeren heen gaat, wordt het tijd om over te schakelen.

Het trainen hierop zal nog enkele weken training in beslag nemen.

Een langere wheely maken hangt volkomen af van de hoogte van je voorwiel.

Hoe hoger het voorwiel, hoe meer balans, en hoe minder vermogen er nodig is

om het voorwiel omhoog te houden.

Wanneer je minder vermogen nodig hebt kan je langer in iedere versnelling blijven.

Hogere wheelie maken bereik je door te blijven trainen.

Neem de tijd en verhoog langzaam de hoogte door iets meer gas te geven

op het punt waar je normaal afhaakt.

Juiste hoogte: Wanneer het stuur je uitzicht gaat blokkeren weet je dat je

voorwiel op de juiste hoogte bent.

Op dit punt moet je gaan proberen wat meer naar voren te gaan

hangen in de richting van het stuur. Dit zorgt ervoor dat je de motor makkelijker

kan balanceren en dat je niet het gevoel hebt dat je eraf glijdt.

Door achterover te gaan hangen met rechte armen overdrijft je het gevoel

van hoogte en zorgt er dus voor dat je niet makkelijk vooruitgang kan boeken.


De koppeling gebruiken is een andere manier om een wheely te beginnen.

 Beide manieren zijn effectief, echter is de methode met koppeling iets

beter te controleren, dan als bij het gas ongecontroleerd open te draaien.

Het zorgt ervoor dat je voorwiel preciezer en gelijkmatiger omhoog gaat.

Zet je motor weer in de eerste of tweede versnelling en rij op ongeveer de

helft van je maximale toeren.

Accelereer dan zo snel mogelijk, om vervolgens, ongeveer een seconde later

de koppeling snel in-uit te bedienen. De toeren zullen nu scherp stijgen en

het voorwiel zal omhoog komen.

Deze methode is iets moeilijker om mee te beginnen omdat het voorwiel

abrupter omhoog komt, maar daarnaast is het gemakkelijker wanneer je

een wheely op hogere snelheid wilt maken.

Wanneer je op een goede hoogte bent kun je ook beginnen met het trainen van het

schakelen naar een hogere versnelling.

Dit is hetzelfde als opschakelen zonder koppeling met twee wielen aan de grond.

Duw rustig tegen je schakelpook, ga vervolgens snel even van het gas af en

 terug naar de uitgangspositie direct na het overschakelen.

Zorg ervoor dat je klaar bent om terug de balans te vinden door meer

of minder gas te geven om de motor weer in balans te krijgen in de

nieuwe versnelling. Denk erom dat je de koppeling niet gebruikt, dit zorgt ervoor

 dat je voorwiel weer terug naar beneden komt.

De Achterrem: Het is aan te raden om tijdens het trainen te leren omgaan

met je achterrem.

Zo leer je hoeveel druk je moet geven om het voorwiel weer naar

beneden te brengen.

Het is belangrijk om precies te weten waar je rempedaal

zich bevind, en hoe hard je moet drukken wanneer je te hoog uitkomt

met je wheely.

Om te meten of te weten wanneer je de achterrem moet gaan gebruiken is

wanneer je spatbord contact maakt met de grond.  

Deze maat geeft aan hoever je de motorfiets achterover kunt laten gaan en

hem toch nog terug kunt laten komen door te remmen met de achterrem.

Hieronder een kort stappenplan voor een succesvolle wheely:

  Ga achterop het budysit zitten en zet de motor in de juiste versnelling met het juiste aantal toeren.

  Plaats je voet in juiste positie bij je achterrem.

  Ga abrupt maar minimaal van het gas af om de vork te comprimeren en geef dan een stoot gas tot ongeveer halverwege en hou hem daar.

  Tijdens het opkomen van het voorwiel, ga rustig met        het gas spelen om de juiste hoogte vast te houden.

  Trek het stuur naar je toe om tot een hoger balanspunt te komen.

  Schakel een versnelling op voordat je uit het vermogen loopt, balanceer de motor opnieuw.

Een tweetakt machine is een compleet ander motor wanneer het over wheelie gaat.

Het grootste verschil zit hem in het gebrek aan koppel om het voorwiel

omhoog te brengen en het gebrek aan motorrem om het wiel een stukje

omlaag te brengen.

Dit zorgt voor een gek zweverig gevoel en kan een draaierig gevoel in je

 maag veroorzaken omdat het voelt alsof een flip onvermijdelijk is.

De beste manier om dit te overwinnen is een goede controle van je

gashendel en achterrem.

Tweetakten zijn het makkelijkst omhoog te krijgen puur op het gas,

aangezien ze niet zo makkelijk omhoog te brengen zijn met de koppeling.

Accelereer hard vanaf het begin van je powerband om de voorkant

omhoog te krijgen.

Pas op met de eerste versnelling, zelfs 250ís kunnen hierin extreem rauw zijn.

Als je echter eenmaal door hebt hoe je een wheelie kunt maken met

 een tweetakt kan dit meer voldoening geven dan een zwaardere viertact

die iedereen omhoog kan krijgen.


Inhalen en passeren

Inhalen en passeren vereist een aparte techniek die ook geleerd moet worden.

Tijdens een training komt het een beetje op je eigen fantasie aan om in je eentje een

 wedstrijdsituatie waarin ingehaald moet worden na te bootsen.

Dit vereist een volledige concentratie en veel geduld,waarbij het resultaat

pas tijdens een echte wedstrijd tot uiting komt.

 Zoals reeds gezegd, de beste manier om aan de juiste tactiek bij het passeren

te geraken is het nabootsen van het wedstrijd element.

Ga achter een collega rijder rijden en let goed op zijn doen en laten.

Bestudeer waar jij sneller bent dan hem en bedenk hoe je

hem zult passeren. Blijf een aantal ronde achter hem en sla toe op het

moment dat je zelf zeker bent om er klaar voor te zijn.

Dit kan op verschillende plaatsen zijn dus probeer dit dan ook uit.

Deze plaatsen kunnen zijn tijdens het aanremmen van een bocht of

op een springschans,op een knippenpad of een andere plaats waar jij een

betere ideale lijn hebt gevonden.

Let ook eens op de buitenste lijnen in een circuit hier liggen vaak minder

knippen en is het misschien nog vlak zodat passeren vlak langs de

afrastering een leuke plaats is om toe te slaan.

Laat een collega merken dat je er aan komt door even je voorwiel langs

te laten komen en hem op deze wijze te laten merken dat je sneller

bent dan hem en je zult vaak merken dat de ander nerveus wordt en

misschien wel fouten gaat maken zodat inhalen nog makkelijker wordt.

Doe dit op alle plaatsen waar je zelf sterker en beter bent dan die ander.

Ook het maken van extra geluid door je motor wat meer toeren te laten

maken helpt om invloed uit te oefenen op je collega.  


Ideale lijnen

Het uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn tengevolge

van obstakels en of te passeren rijders moet je leren en uitproberen in

trainingen.

Ideale lijnen lopen strak van A naar B,in onze sport is dit niet altijd te

realiseren maar dan moet je zoeken welke wel de snelste lijn is.


MX omstandigheden

De circuit omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen

kunnen nogal variŽren.

Zand, modder,hard,veel knippen of Woops, stenen, gras en vaak stof, zijn vaak

die omstandigheden welke zelfs per manche kunnen veranderen.

Zorg dat je er klaar voor bent door er van te voren eens over te denken en

deze situaties uit te proberen tijdens trainingen.

Neem daarbij de mogelijkheden van een slechte dag,

waarbij van alles kan gebeuren tijdens de race,

dan nog is het zo dat er vele wedstrijden beslist zijn in de laatste bocht voor

de finish.

 Vandaar dat mijn advies hier wederom luid, geef nooit op en probeer altijd

onder de geblokte vlag door te komen en op deze wijze minstens een overwinning

op je zelf te boeken.

Het rijden in de Modder voor velen van ons geen onbekende omstandigheid,

zorg wel dat je er op voorbereid bent.

Denk aan zaken als het goed waterdicht maken van ontsteking,

carburateur en luchtfilter.

Vooral het filter moet beschermd worden tegen het rechtstreeks binnen

dringen van water, maar sluit je filter niet zo af dat er geen lucht meer

door kan want dan loopt je motor niet en heb je een ander probleem. 


Tip

Ook je handvaten verdienen bij modder en slecht weer extra aandacht,

zet je handvaten daarom nog eens extra vast met  draad,als het kan zelfs

op twee of drie plaatsen zodat ze niet van je stuur kunnen glijden

tijdens het rijden.

Enduro handbeschermers tijdens een modderrace houden ook veel modder

weg van je handvaten en je handen.

Bevestig een doek aan de achterzijde van je broek welke je met beide

handen kunt bereiken om tijdens de race van tijd tot tijd je handen een

beetje schoon en droog te maken zodat je beter grip blijft houden aan je stuur.


Het rijden in modderige omstandigheden.

Pas ook je bandendruk aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band

niet zo hard is en daardoor breder wordt en de noppen verder open staan,

waardoor de modder hopelijk beter loslaat van je band.

En er meer grip is tijdens het rijden.

Let ook eens op je afstelling van de vering, namelijk door het gewicht van al

die modder wordt je machine zwaarder en zal de vering minder worden

door al dat gewicht, dus hier wordt aanpassing vereist. overleg even met je

vering specialist.

Afhankelijk van de zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig

om je gearing aan te passen, op een zware baan heb je vaak geen hoge snelheid

meer maar heb je meer trekkracht nodig, en controle met je gashandel en

koppeling zijn dan je voornaamste wapens om rijdende te blijven. 

Let ook op zaken als radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal,

ook je remschijven verdienen extra aandacht door er bijvoorbeeld wat

schuimrubber afscherming omheen te monteren zodat je ze kan blijven gebruiken.

Dit schuimrubber beweegt als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor

het als een schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan

blijven gebruiken. Tijdens het rijden is het daarom zaak

om plaatsen waar zeer veel water en modder op het circuit is deze

plekken te vermijden.


Weersomstandigheden en Motocross

Regen, water en kou gaan vaak samen, let er op dat je als rijder warm en droog blijft

voordat je aan de race begint. een

terdege voorbereiding is hier van groot belang,een slechte preparatie betekend al op

voorhand een slechte uitslag.

Zorg voor voldoende wedstrijdkleding,een grote paraplu zorgt voor meer bescherming

als een kleine en zorg voor grote plastic zakken om al je natte spullen in op te bergen.

Zorg voor extra vizieren op je bril,plak een strook tape over je

helmklep zodat er geen water tussendoor kan sijpelen. Ook als er veel modder

op je helm zou blijven zitten kun je hier als voorzorg een stuk brede tape

plakken vanaf je klep tot midden op je helm,laat wel een strook dubbel

geplakt zitten bij je klep zodat je onder het rijden deze strook kunt

wegtrekken en de modder van je helm weg is.

Je laarzen kun je ook met zware tape afdichten zodat er geen water

en modder in kunnen lopen.

Je grootste probleem zal je MX bril blijven bij nat en modderig weer.

Zorg er voor dat je thuis reeds een aantal brillen hebt voorbewerkt, dit spaart

ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je hebt vaak twee trainingen en

ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf brillen geen luxe zijn.

Het dragen van een regen of windjack helpt vaak om je shirt droger te

houden en de modder er makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden. 


Nu een aantal modder rij tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen,

een ronddraaiend achterwiel heeft geen grip en je komt dus ook niet vooruit.

Bedenk dat als je maar langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen

en je meer grip hebt dan als het wiel met vele omwentelingen spint.

Zoek ook altijd een stukje circuit waar het iets harder is om al rijdende je

achterband vrij te maken van de modder. 

Probeer zo relaxt mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en

probeer met je lichaam te balanceren,op deze manier kun je ook het beste je

remmen en schakelpook bedienen. 

En ben je verzekerd dat je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel om te

kunnen acceleren en ook voldoende druk kunt brengen op je voorwiel om te

kunnen sturen.

Sporen rijden kan het beste door staande op je steunen met de machine

losjes in je handen er als het ware overheen dansend.

(Als je ooit de kans krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan

eens op zijn rijstijl)       

Kijk ook steeds hoe de lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben er

op voorbereid om in de volgende ronde een andere lijn te kunnen benutten,

 ook gevallen rijders kunnen voor problemen zorgen, ben er op voorbereid.


Tip:

Een andere tip is om je voeten zo ver mogelijk naar voren op de steunen te plaatsen,

dit om blessures in de modder te  voorkomen. 


Als je je voet normaal op de steunen plaats is het risico aanwezig dat de

neus van je laars in de modder blijft steken met alle gevolgen van dien,

probeer je knieŽn tegen de tank te klemmen en de tenen naar binnen te houden

zodat je meer beschermd rijd dan wanneer ze naar buiten gericht staan.

Let wel in een modderrace is de start het aller belangrijkste, mis

 je de start dan kun je rekenen op zeer veel water en modder op je motor

en lichaam, extra kracht kost het dan om rijders te passeren en je zelf naar

voren te werken.

Probeer een plaats aan de buitenzijde te bemachtigen hier is het vaak droger

als in het midden,vermijd ook waterplassen in het start gebied want hierdoor

ben je vaak al nat voordat je ook maar in de eerste bocht bent.

Op een nat startterrein heb je meer druk op je achterwiel nodig dan op

een droge baan let hierop tijdens het verkennen van het circuit.


Hulpmiddelen 

Gebruik altijd hulpmiddelen om te komen tot techniek verbetering, zo kunnen

video opnamen, foto's, wedstrijd opnames, tot voorbeelden dienen.

Daarnaast zijn pylonen, autobanden, stokken, elastiek en afzetlint

verdere training hulpmiddelen. 

Vergeet ook je stopwatch en logboek niet. Zoek iemand die deze zaken

voor jouw wil doen en je zult zien dat je vele voordelen hebt op je

collega rijders die dit niet hebben

Ook aangegeven informatie moet je ten aller tijden opslaan en uitproberen,

het kan soms even duren voor je er echt mee om kan gaan maar dan zul je zien dat het

vaak verbeteringen kunnen zijn voor je rijstijl.  

Kijken

Zorg er steeds voor dat je tijdig op het circuit aanwezig bent,en neem de tijd om

de baan te verkennen door minimaal voor en het liefst ook na de trainingen of

wedstrijd nog eens rond te lopen en veranderingen in je op te nemen.

Als tijdens training en of wedstrijd naar een bepaald onderdeel op het

circuit kijkt heb je maar een onderdeel van een seconde of misschien iets langer

 tijd om dit in je op te nemen. Vandaar dat het beter is om moeilijke stukken,

bochten of springbulten eens te gaan bekijken als andere rijders deze

hindernissen nemen. Je hebt dan meer tijd om dit in je op te nemen

en te bestuderen.

Ook is het zo dat je van toprijders nog steeds iets kunt leren.

Probeer ook als je rond loopt eens alternatieve lijnen te bekijken dit voor

het geval je tijdens de race moet uitwijken voor obstakels.

Denk ook wat er gebeurt tijdens het springen en landen,bedenk ook wat je

zou doen als er iets mis gaat en je zou moeten corrigeren.

 Tracht ook voor aanvang van je wedstrijd in gedachte het hele circuit

nog eens te rijden en bedenk waar je sneller kan zijn dan je collega's.


Warming Up

Beging bij elke training met een Warming Up.

Doe dit eerst naast de motor en vervolgens op de volgende wijze.

Sta gedurende minimaal twee ronden op je voetsteunen, soepel mee bewegend

met alle acties welke je motor maakt op het circuit, op deze wijze

bereik je twee dingen.

Je leert het circuit kennen waarbij je rustig kijkend kan zien welke

wijzigingen er zijn aangebracht en war voor jou moeilijke punten zitten waaraan

extra aandacht moet worden besteed.

Ten tweede warm je op deze wijze al die spieren extra op welke op de MX motor

van belang zijn.  

Ontspannen zijn voordat je aan een training of wedstrijd begint is zeer belangrijk,

verkrampt en onder druk rijden is alvast geen goede uitgang positie

om iets te gaan leren.

 


Tip:

Als je op je motor actief bent zorg er voor dat je blik ver vooruit gericht is want

kijk je naar en opstakel dat zich vlak voor je bevind en tracht hier omheen of

naar toe te sturen zal dit vaak mislukken en een valpartij tot gevolg

kunnen hebben.

Sta daarom altijd iets gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht

gebogen en je knieŽn geklemd tegen de tank.  


Tip:

 Verdeel je krachten over de hele training of wedstrijd.  


Tip:

   Voldoende concentraties tijdens het trainen, door je aandacht steeds op slechts

een zaak te vestigen, b.v. de start, een bepaalde bocht, springen en landen, remmen,

schakelen etc. kan een betere uitwerking hebben dan wanneer je alles tegelijk

zou willen leren.


Intervaltraining

Interval training gebruik je om tevens je conditie op te vijze≠len, zoek en

circuit waarbij de ronde tijden op ongeveer 1 a 1.1/2 minuut liggen.

Rij na je circuit verkenning en Warming Up een snelle ronde en

stop bij je helpers, noteer de ronde tijd,neem de hartslag

op en laat deze noteren. Wacht vervol≠gens tot je hartslag weer

 gedaald is tot 120 slagen per minuut en ga dan weer terug de baan op

voor de volgende ronde, herhaal dit ongeveer 45 minuten lang.

Doe deze training in het begin van het seizoen wekelijks en hou de resultaten

 bij in je logboek.  

Na en aantal weken zul je zien dat je hartslag niet meer zo hoog oploopt,

 en je hersteltijd naar 120 slagen per minuut zal afnemen.

Ook zullen je rondetijden op deze manier sneller worden.

Een andere manier is om te starten met een volle tank en vervolgens

40 minuten te rijden en alle ronde tijden te laten noteren.

Belangrijk bij deze wijze van training is dat je moet trachten de ronde tijden

van de eerste en laatste ronden op de zelfde tijd te houden.

Uit dit verhaal blijkt maar al te goed hoe belangrijk het is om tegen

de klok te trainen.


Duurtraining

Het trainen alsof je een volle wedstrijd aan het doen bent is een nabootsing van de

energie die er nodig is om gedurende

de wedstrijd er helemaal te zijn, dat gevoel moet je krijgen door de duur van je

training op te voeren tot wedstrijd lengte.


 

Val breken

Vallen en opstaan horen bij onze sport. Het is uiteraard de bedoeling dat er zo

weinig mogelijk valpartijen plaatsvinden maar als het toch gebeurt is het

belangrijk dat je weet wat te doen.

Val breken is een techniek die uit de judosport afkomstig is

en welke je dan ook tijdens de conditietraining moet oefenen.

Ik adviseer dit tijdens deze training eens te proberen met je helm op,

al is het dan alleen maar om het gevoel te krijgen hoe het aanvoelt tijdens een val.

Ook geef ik je het advies nooit op te geven na een val, ook al kost het je

een aantal plaatsen, probeer terug te vechten en leer van je gemaakte fout.    


 MX Tactiektraining

Het beter verdelen van je conditie over de hele wedstrijd, het later remmen,

de kat uit de boom kijken en op de juiste plaats aanvallen en inhalen

op de voor je rijdende collega zijn zaken die vallen onder tactiek.

Hoe verder je komt in de MX sport hoe belangrijker dat tactiek wordt in je

 wedstrijd gedrag.

 Hiermee bedoel ik absoluut "geen onsportief gedrag" maar zaken

waarmee je wel je voordeel kan halen gedurende de race.

Gedurende de gehele wedstrijd is het van belang om snel te blijven denken,

want al denk je nog zo snel er zal altijd wel iemand komen die nog sneller is.

Voor jouw is het van belang om snel te blijven denken en te kunnen

handelen in situaties die veranderen.

Tijdens de wedstrijd is het van belang om zeker drie dingen te weten,

dat zijn hoe groot is je voorsprong,hoe dicht zit de belager achter je en hoe

lang duurt de race nog.


Tip:

Een zeer belangrijke tip is deze, kijk nooit om tijdens een race, dit verstoort je

concentratie en kost tijd.


Zaken waarmee jij je collega kunt intimideren zijn vragen als, is dat wel de

juiste band voor dit circuit, of kun jij met die vering afstelling hier wel

rijden zijn zaken die de ander vaak uit zijn ritme kan brengen en waarmee

jij laat blijken mentaal sterker te zijn.


Wedstrijd training

Het trainen op snelheid en met meerder rijders in de baan kan je een wedstrijd

situatie na bootsen, ook de volledige wedstrijd tijd volmaken, en het bij

houden van het logboek kan je helpen om een indruk te krijgen of je klaar

bent voor de wedstrijd. 


Let op !!!

Het uitvoeren van de op deze MX Website geplaatste 'informatie' is geheel voor

eigen risico.

Als MX Adviseur accepteert ik geen enkele aansprakelijkheid aangaande deze 'tips'


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo


Verder naar MX Evaluatie

of

Verder naar starttraining

E-mail:motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan MŁller