BCS RacingPro MX StageTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

Advies over hoe te starten.

De start is in je MX carrière het allerbelangrijkste, mis jij je start dan kost het je in

de wedstrijd handen vol extra energie om  terug te vechten naar een betere uitgangpositie.  

Voor een succesvolle start zijn een aantal zaken belangrijk. Ik noem hier motivatie,

de wil om te winnen, en goed te presteren.

Concentratie, een gedegen Warming Up, een goede reactie op het hek, machine controle,

juiste start positie aan het hek, weten waar je naar toe wil, de rechte lijn

 kunnen vasthouden, voldoende tactiek en een behoorlijke portie durf.

Afkijken van de start techniek kun je vaak het beste doen door eens te gaan kijken naar

de senioren of Inters die in de zelfde dag rijden als jij.

 Tijdens je trainingen heb je natuurlijk niet de beschikking over een heus starthek,

maar een goed alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een vast punt en

waarbij een van je helpers het andere eind op een afgesproken moment los

laat en waarbij jij dan zo snel mogelijk moet zorgen om in de eerst volgende

bocht te komen.

Herhaal deze starts totdat je er zeker van bent dat alles feilloos verloopt,probeer

ook andere posities op het startveld,dus niet steeds vanaf de zelfde plek.

Maar probeer ook andere zitposities en andere versnellingen uit om de maximale

trekkracht van je motor te vinden gedurende je trainingen.

Reageren op een tik op je schouder,of het zien vallen van een stokje of ander voorwerp

op de grond, op een afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere mogelijkheden

om een en ander te trainen.  Maak er een vaste zaak van tijdens elke

training veel aandacht te schenken aan de start training. 


Start positie

 Je moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit de eerste,tweede

of zelfs derde versnelling laat vertrekken, dit zijn zaken welke je als rijder het beste

zelf aanvoelt.

Met ingeschakelde versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal via een

bord of klok worden aan gegeven op het start terrein. Zet beide voeten op de grond als je

er zeker van bent dat je motor in de juiste versnelling staat.

Trek de koppeling in,breng je gehele lichaam naar voren zodat je gewicht rust

boven de brandstoftank waardoor je er voor zorgt dat het voorwiel niet omhoog komt

tijdens de start.  

Concentreer je op het vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los en

het gashandel volledig.  

Bekijk vooraf bij het starthek,waar jouw motor het meeste grip kan hebben om zo

 snel mogelijk weg te komen.

Als je aan de start staat is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen verstrijken

 alvorens het hek valt.


Ga tussen je trainingen door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige

rechte lijn naar een vast punt in de eerste bocht waar je tijdens de wedstrijd

naar toe moet.

Zet je motor ook altijd al in de richting van het punt op de startlijn.


Zorg er ook voor dat je eerste 25 tot 80 meter in een zo recht mogelijke lijn gebeuren,

zoals hieronder door Stefan Everts.

Bij het omhoog komen van het voorwiel, is het zaak om razendsnel te reageren en

even je koppeling in te trekken zodat de motor weer met beide wielen aan

de grond komt, oefen dit een aantal keer zodat je ook deze techniek

onder controle hebt.


Tip:

Ik adviseer ook als uitgangspositie bij het hek om beide voeten op de grond te plaatsen

nadat je motor in de juiste versnelling staat.  

Je concentratie op het hek is nu veel groter omdat je motor nu niet naar links of rechts

overhelt, dit gebeurt namelijk wel als je maar een voet op de grond houd.

Het gevolg is dan ook dat je motor niet in een rechte lijn van het hek weg gaat,

want door het op de steun zetten van die betreffende voet volgt er een kleine correctie

waardoor je motor afbuigt naar links of rechts.

Dit kost wederom correctie tijd op het eerste rechte stuk na de start.

Tip:

Warm je motor goed op  zet je motor zo veel mogelijk verticaal

 probeer je motor al in de richting te zetten van de eerste bocht

 verdeel je gewicht over beide zijde van je motor beide voeten op de grond

 zorg voor de juiste versnelling  breng je lichaam zo ver mogelijk naar voor

 gebruik een constant toerental, zodat bij het vallen van het hek je meteen

volgas kunt geven.


   

Start met linkse bocht    Start met rechtse bocht

Start procedure
  Ja Nee Oorzaak   Wat te doen
Proef start gemaakt O O      
Juiste stand / lijn O O      
Foute keuze aan het hek O O      
Versnelling keuze O O      
Gashandel controle O O      
Koppeling controle O O      
Reactie op het hek O O      
Voorwiel controle O O      
Acceleratie O O      
Door schakelen O O      
Voldoende snelheid O O      
Holeshot genomen O O Goed weg    
Start gemist O O      
Start was niet super O O Nerveus    
Start mislukt / slecht O O     Moet er aan werken
  O O      
Passeren O O      
Remmen O O      
1e bocht naar links O O      
1e bocht naar rechts O O      
  O O      
  O O      

Slechte start

Meteen na de eerste paar bochten na de start weet je hoe je er voor staat,vaak zijn in

deze bochten ook de meeste mogelijkheden om te kunnen passeren,

als je andere klasse op de wedstrijddag hebt bekeken dan heb je waarschijnlijk ook

gezien dat er andere mogelijkheden zijn om rijders eenvoudig te passeren.

Bekijk ook vreemde lijnen waar deze passeer mogelijkheid eventueel door jou

toepasbaar is.

 Ook op valpartijen van andere en je zelf moet je kunnen gebruiken om alert te blijven,

zijn het andere rijders maak er dan dankbaar gebruik van om enkele

plaatsen te verdienen,ben je zelf het slachtoffer dan zorg er voor om zo snel mogelijk

weer op de motor te zitten en neem  een aantal diepe ademhalingen,om weer bereid te

zijn de aanval opnieuw in te zetten voor een beter resultaat.

Als er een valpartij of een ander obstakel opdaagt zorg

er dan voor dat je tijdig een versnelling terug schakelt om voldoende toeren en

dus ook trekkracht te hebben om te kunnen reageren.


Hieronder de start procedure nogmaals in beeld.

Zorg altijd voor voldoende concentratie voor je start zoals hier

meervoudig Wereldkampioen Stefan Everts

Bekijk de ideale lijn welke je zou willen hebben

Prepareer indien mogelijk je

eigen start plek

Weet en kijk waar je naar toe wilt

Start altijd met beide voeten op de grond

Zorg voor een juist afgesteld koppelingshandel

Let op eventuele bewegende delen aan een starthek waardoor je

een fractie eerder kunt reageren

Heb je een plek gevonden achter het hek zorg voor de juiste ingeschakelde versnelling

Probeer altijd kopstart te nemen

Zorg voor voldoende druk op je voorwiel, zodra je voorwiel omhoog komt kost dit tijd

en snelheid om dit te corrigeren middels het gebruik van je koppeling en het

afsluiten van het gas.

Schakel zo snel mogelijk door naar de volgende versnelling om snelheid te houden.

Hou je voet zo ver mogelijk naar voren op je voetsteun, en geef druk met je knie.

Kijk nooit om tijdens je wedstrijd

Probeer de kortste weg naar de eerste hindernis toe te nemen

Blijf vechten voor je plek, ook al lukt dit niet altijd

Probeer valpartijen te voorkomen, dit kost plaatsen en tijd

Als het lukt maak tijdens de training een proefstart

Als je kopstart hebt blijf geconcentreerd en geniet er van.


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar rijlijnen, sporen en wallen

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller