BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

MX Circuit en weer omstandigheden

MX omstandigheden

De circuit omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen

kunnen nogal variŽren.

Zand, modder, hard, veel knippen of Woops, stenen, gras en vaak stof, zijn vaak

die omstandigheden welke zelfs per manche kunnen veranderen.

Zorg dat je er klaar voor bent door er van te voren eens over te denken en

deze situaties uit te proberen tijdens trainingen. Neem daarbij de

mogelijkheden van een slechte dag, waarbij van alles kan gebeuren tijdens de race,

dan nog is het zo dat er vele wedstrijden beslist zijn in de laatste bocht voor de finish.

Vandaar dat mijn advies hier wederom luid, geef nooit op en probeer altijd onder de

geblokte vlag door te komen en op deze wijze minstens een overwinning

 op je zelf te boeken.

Het rijden in de Modder voor velen van ons geen

onbekende omstandigheid, zorg wel dat je er op voorbereid bent.

Denk aan zaken als het goed waterdicht maken

van ontsteking, carburateur en luchtfilter. Vooral het filter moet beschermd worden

tegen het rechtstreeks binnen dringen van water, maar sluit je filter niet zo af dat er

geen lucht meer door kan want dan loopt je motor niet en heb je een

ander probleem. 


Tip

Ook je handvaten verdienen bij modder en slecht weer extra aandacht,zet je handvaten

daarom nog eens extra vast met

 draad,als het kan zelfs op twee of drie plaatsen zodat ze niet van je stuur

 kunnen glijden tijdens het rijden.

Enduro handbeschermers zoals hierboven tijdens een modderrace houden

ook veel modder weg van je handvaten en je handen.

Bevestig een doek aan de achterzijde van je broek welke je met beide

handen kunt bereiken om tijdens de race van tijd

tot tijd je handen een beetje schoon en droog te maken zodat je beter

grip blijft houden aan je stuur.

 


Het rijden in modderige omstandigheden.

Pas ook je bandendruk aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band

niet zo hard is en daardoor breder wordt en de noppen verder open staan,

waardoor de modder hopelijk beter loslaat van je band. En er meer grip is tijdens

het rijden. Let ook eens op je afstelling van de vering, namelijk door het

gewicht van al die modder wordt je

machine zwaarder en zal de vering minder worden door al dat gewicht, dus hier

 wordt aanpassing vereist. overleg even met je vering specialist.

Afhankelijk van de zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig om je

gearing aan te passen, op een zware baan heb je vaak geen hoge snelheid meer

maar heb je meer trekkracht nodig, en controle met je gashandel en

koppeling zijn dan je voornaamste wapens om rijdende te blijven. 

Let ook op zaken als radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal, ook je

 remschijven verdienen extra aandacht door er bijvoorbeeld wat schuimrubber

 afscherming omheen te monteren zodat je ze kan blijven gebruiken.

Dit schuimrubber beweegt als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor

het als een schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan blijven gebruiken.

Tijdens het rijden is het daarom zaak om plaatsen waar zeer veel

water en modder op het circuit is deze plekken te vermijden.


Weersomstandigheden en Motocross

Regen, water en kou gaan vaak samen, let er op dat je als rijder warm en droog

 blijft voordat je aan de race begint.

Een terdege voorbereiding is hier van groot belang,een slechte preparatie

betekend al op voorhand een slechte uitslag.

Zorg voor voldoende wedstrijdkleding, een grote paraplu zorgt voor meer

bescherming als een kleine en zorg voor grote plastic zakken om al je natte

spullen in op te bergen. Zorg voor extra vizieren op je bril, plak een strook tape over je

helmklep zodat er geen water tussendoor kan sijpelen. Ook als er veel

modder op je helm zou blijven zitten kun je hier

als voorzorg een stuk brede tape plakken vanaf je klep tot midden op je helm,

laat wel een strook dubbel geplakt zitten bij je klep zodat je onder het rijden

deze strook kunt wegtrekken en de modder van je helm weg is.

Je laarzen kun je ook met zware tape afdichten zodat er geen water en

modder in kunnen lopen.

Je grootste probleem zal je MX bril blijven bij nat en modderig weer.

Zorg er voor dat je thuis reeds een aantal brillen

hebt voorbewerkt, dit spaart ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je

hebt vaak twee trainingen en ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf

brillen geen luxe zijn. Het dragen van een regen of windjack helpt vaak om je

shirt droger te houden en de modder er makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden. 


Nu een aantal modder rij tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen,

een ronddraaiend achterwiel heeft geen grip en je komt dus ook niet vooruit.

Bedenk dat als je maar langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen

en je meer grip hebt dan als het wiel met vele omwentelingen spint.

Zoek ook altijd een stukje circuit waar het iets harder is om al rijdende

je achterband vrij te maken van de modder. 

Probeer zo relaxt mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en

probeer met je lichaam te balanceren, op deze manier kun je ook het beste je

 remmen en schakelpook bedienen. 

En ben je verzekerd dat je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel

om te kunnen acceleren en ook voldoende druk kunt brengen op je voorwiel

om te kunnen sturen. Sporen rijden kan het beste door staande op je steunen met

 de machine losjes in je handen er als het ware overheen dansend.

(Als je ooit de kans krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan eens

op zijn rijstijl)       

Kijk ook steeds hoe de lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben

 er op voorbereid om in de volgende ronde  een andere lijn te kunnen benutten,

ook gevallen rijders kunnen voor problemen zorgen, ben er op voorbereid.


Tip:

Een andere tip is om je voeten zo ver mogelijk naar voren op de steunen te plaatsen,

 dit om blessures in de modder te voorkomen. 

Als je je voet normaal op de steunen plaats is het risico aanwezig dat de

neus van je laars in de modder blijft steken met alle gevolgen van dien,

probeer je knieŽn tegen de tank te klemmen en de tenen naar binnen te houden

zodat je meer beschermd rijd dan wanneer ze naar buiten gericht staan.

 Let wel in een modderrace is de start het aller belangrijkste, mis

 je de start dan kun je rekenen op zeer veel water en modder op je motor en lichaam,

extra kracht kost het dan om rijders te passeren en je zelf naar voren te werken.

Probeer een plaats aan de buitenzijde te bemachtigen hier is het vaak droger als

in het midden, vermijd ook waterplassen in het start gebied want hierdoor

ben je vaak al nat voordat je ook maar in de eerste bocht bent.

Op een nat startterrein heb je meer druk op je achterwiel nodig dan op een

droge baan let hierop tijdens het verkennen van het circuit.


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo


Verder naar MX Rijtraining >>>>

Of

Verder naar starttechniek >>>>

   E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan MŁller