Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

MX Historie, een stukje geschiedenis over de

MX motoren uit het verleden


Klik op het logo voor een overzicht van de meeste Maico, Bultaco, Greeves, CZ,

Montesa en Husqvarna MX Modellen uit het verleden!

    BSA Logo

Bultaco logoCZ LogoDOT logo

4 takt logo

Husqvarna tanks

Maico logoMontesa logo

Tanks      

  Werkbokken



Klik hieronder voor een overzichtje van

"Broken MX Bike's"

Jobe

Transport vroeger en nu, klik op de foto


Motocross, of te wel terreinwedstrijden komt men pas tegen in de twintiger jaren.

Toen in die tijd werd er in Engeland voor het eerst gereden op circuits die tientallen

kilometers lang waren.

   
 

 

 

 

   

Enthousiastelingen reden tot in de vijftiger jaren hun terreinwedstrijden

op normale wegmachines. Accessoires werden er dan van af gehaald en men

 ging met een 'terreinmotor' rijden.

Keerde men huiswaarts dan werden de verwijderde onderdelen er opnieuw

op aangebracht en men had weer een toermotor.

MX Adviseur Jan Müller in 1969, in actie met de 250cc DOT


Echter zo'n vijftig jaren geleden maakte de motocross, of motorterreinsport

vooral in België en Frankrijk een enorme opgang.

Al gauw ontdekten kleveren jongens dat het uitzetten van een circuit met

een lengte van ruim 1 kilometer attractiever was dan de oude Engelse circuits

van over de veertig kilometer.

 Voor de motorsportliefhebber brak in die jaren een gouden tijd aan.

De vele wedstrijden werden door meer dan tienduizenden toeschouwers bezocht.

Engeland nam het idee van het vaste land over, terwijl in de Verenigde Staten

van Amerika de interesse voor de motorsport ook op gang begon te komen.

Matchless

Greeves 24MDS

De toermachientjes verdwenen van het toneel en maakten plaats voor de

bekende zware Engelse viertakten: AJS, Norton, Triumph, Ariel, Velocette,

\B.S.A. en Matchless.

Broer Dirkx uit Valkenswaard was met zijn BSA in die tijd een grote

Nederlandse topper.

In de triomfen die de Engelse merken behaalden mengden zich ook de

Belgische motoren Sarolea en FN.

De concurrentie werd in de zestiger jaren uitgebreid toen de Zweedse

Husqvarna, Hedlund en Lito ten tonele gevoerd werden.

Het opdraven van de tweetakten joegen de zware viertakten van de circuits,

Greeves, DOT, Cotton, James uit Engeland, CZ uit Tsjecho-Slowakije,

CZ  360cc uit 1969

Maico uit Duitsland

En opnieuw Husqvarna uit Zweden,

met daarbij uit Spanje de Bultaco.

Vanaf 2000 komt ook de belangstelling voor de viertact weer terug.

De ontwikkeling loopt zo snel dat er in januari 2001 zelfs de eerste wedstrijd in het

Amerikaanse SX 125cc klasse, er mee werd  gewonnen en wel op

een 250cc viertakt van Yamaha.


Veel van deze motoren uit de vijftiger en zestiger jaren worden heden ten

dage weer ingezet in de zo genaamde  Veteranencrossen, wedstrijden die

open staan voor motoren uit de jaren '50,'60 en'70 onderverdeeld in

de diverse klasse.

Voor meer info hierover kunt U contact opnemen met:

 Pre 65

de Pré 65  Organisatie www.classicmotorsport.org

ogo

https://vmcn-mx.nl

Hier een mooi gerestaureerde Metisse uit 1964

Het MX Foto Museum


Matchless

Greeves 24MDS 1960

DOT 1964

Greeves Challanger 1964

CZ 1966

Rudi Boom met de Hedlund

CZ  360cc uit 1969

Klik hier voor een overzicht van de meeste CZ modellen door de jaren heen

    Jeff Smith met zijn BSA Goldstar

Klik hier voor een overzicht van Jeff Smith zijn bereden motoren


MX Geschiedenis


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar een overzicht van MX Links

  E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller