BCS RacingPro MX StageTwin AirCS-Echt logo
EP LogoMX-Brace logoOptiflex logo

DOT Logo

Het bedrijf DOT werd opgericht door Harry Reed in Manchester, Engeland, die de eerste motorfiets van het bedrijf in 1906 bouwde.

DOT Factory

De naam, DOT, zou staan ​​voor "Devoid of Trouble" en is opgenomen in de brandstoftanklogo's van latere modellen.

DOT maakte alles, van straatfietsen tot driewielige bedrijfsvoertuigen, maar toen de motorcrossboom in de jaren zestig begon, deed DOT er alles aan om een ​​speler te worden in wat toen in Groot-Brittannië bekend stond als 'Scrambles'.

Eind jaren vijftig en begin jaren zestig was DOT een van de vijf Britse bedrijven die concurrerende tweetakt-scramblers bouwden.

De andere bedrijven waren Villiers, James, Greeves en Cotton.

Tot het begin van de jaren 1960 gebruikte al deze motoren Villiers-motoren.

 DOT 250 cc

De DOT Demon 250 Scrambler heeft nooit een groot wereldkampioenschap of zelfs maar een Brits kampioenschap gewonnen, hoewel het meerdere keren een nummer twee was. De DOT's waren goed ontworpen en goed gebouwd.

DOT Voork

De leading-link vorken hadden zeer lange schokdempers en waren uniek.

DOT Blok 250cc

Het frame van de Demon had een vierkante onderbuis aan de voorkant en een aluminium tank, spatborden en andere componenten.

DOT Tank

Vergeleken met concurrenten als Greeves en Cotton was de DOT veel lichter en, met de gepolijste aluminium tank en het rode frame, een stuk mooier. Het uitgangsvermogen was een bescheiden 20 pk (uit een zeer luide, open einde, blooey pijp die onder de linkerkant van de motor liep). Later hadden DOT's verschillende up-pipes.

Tientallen jaren later is de DOT nog steeds een opvallend mooie machine die bijna tijdloos lijkt.

DOT stopte de motorfietsproductie eind 1968

DOT 1961 USA

1961, DOT model voor de USA

DIVERSE DOT MODELLEN DOOR DE JAREN HEEN.

DOT  DOT Super Demon

DOT met wit frame en de DOT Super Demon met Starmaker blok

1953 DOT
1953, Tom Reinolds met de DOT 197 CC
Dave Bickers DOT

1954, Dave Bickers DOT

1953 DOT

 

1959 DOT
1955, DOT 197cc 1959, DOT
DOT Triumph
DOT met Triumph blok         Rudi Boom met de DOT
   
   
DOT Triumph  
DOT Triumph  

DOT 1969

1969, Jan Müller

DOT Jan Müller

1970, DOT met eigenbouw hoge uitlaaat en zwart frame

Heerlen 1970

1970, Jan Müller met de DOT met aangepaste Horex vork

Jan Müller

1969, Jan Müller met de Engelse Ford Anglia en de DOT 250cc

DOT logo


Boek 2020

MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo


Verder naar de MX Fotobox 

 E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller