BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

MX Voeding, vochtbalans en warmweer tips

Het bedrijven van topsport, en dus ook het beoefenen van de MX sport betekend het

plegen van een aanslag op je lichaam.


Regelmaat en variatie in voeding, plus voldoende vocht zijn de

voornaamste bouwstenen voor het kunnen leveren van de benodigde prestaties

in de MX sport, door jouw lichaam.

 Als ik er van uit ga dat 80% afhangt van het talent en de motivatie van een

MX rijder, 15%  afhankelijk is van aangepaste  trainingen en begeleiding

en de andere 5% onder de noemer voeding en vochtbalans vallen bij het

leveren van deze topprestaties dan is het navolgende toch

ook zeker van belang in onze MX sport.

 

Belangrijk is een gevarieerde voeding en een rustige sfeer tijdens de maaltijd.


Voeding

Uit voeding wordt alle energie gehaald welk ons lichaam nodig heeft om

te kunnen functioneren en te presteren.

Bij zware inspanningen zoals onze MX sport is het van belang om voldoende

voedsel op te nemen.

MX is een topsport die veel van je lichaam eist, en waarbij het immuunsysteem

onder zware druk komt te staan.

Grote MX Teams investeren heel veel geld in salarissen van rijders,

motoren en technici, PR medewerkers en transportmaterieel.  

Maar vaak werd het wel en wee van de rijder op de motor over gelaten aan

de rijder zelf.

 Voeding en vochtbalans in combinatie met de juiste vitamines en

natuurlijke supplementen zijn belangrijk voor het aanvullen van de power in

een MX lichaam.

Veel extra rendement zal een MX rijder nog kunnen halen als hierop ook meer zou

worden toegezien.


Voeding vocht en vitamines zijn de brandstof voor te leveren prestaties

door je lichaam.

Ook in de MX sport heb je dit nodig, pizza’s, hamburgers, friet zijn taboe

en een gevarieerde maaltijd is dan ook de beste voeding die je nodig hebt

om te kunnen presteren.

Goede en gevarieerde voeding geeft je het rendement dat je nodig hebt om

te kunnen sporten.

Regelmatig overleggen met je trainer of arts is een belangrijke zaak om bij te blijven.

Voedingsstoffen voor onze MX rijder zitten in :Brood, granen, aardappelen, pasta’s.

De volgende zaken heb je daarom beslist nodig om je tank gevuld te houden. 

Vocht - Vet – Mineralen - Proteïne


Vochtballans

Vocht verlies van 1 a 2 liter op een wedstrijddag is in de MX sport niet vreemd.

Drinken en nog eens drinken is het motto om voldoende vocht in voorraad te

hebben om een zware prestatie te kunnen leveren. Uiteraard moet

dit wel in kleine slokjes gebeuren en niet in liters tegelijk.

Frisdrank met prik is funest voor de MX rijders, ook ijskoude dranken zijn

niet te adviseren.

Water is nog steeds de beste aanvulling van het vocht verlies door zweten

tijdens het sporten.

Vergelijk je lichaam maar met de radiateur van je motor en je weet dat als

er te weinig koelwater in zit de motor warm loopt  en er mee ophoud,

 dit zelfde geld ook voor je lichaam, als er te weinig koelwater aanwezig is

en je wil een prestatie leveren wat Motocross dus is, dan zal de temperatuur

van je lichaam oplopen en zullen je prestaties uitblijven.


Water

Het grootste deel van ons lichaam bestaat uit water.

Water is daarom van zeer groot belang voor vele processen in ons lichaam,

van het opnemen van voedingsstoffen tot het afscheiden van afvalstoffen.

Water lost alle voedingsstoffen zoals vitaminen, mineralen en koolhydraten

op in ons lichaam en vervoert ze vervolgens naar de hiervoor bestemde

lichaamsdelen.

Daarnaast reguleert water in ons lichaam mede de lichaamstemperatuur.

Vandaar dat 5 tot 6 liter water voor en tijdens het sporten, in de MX sport

geen uitzonderingen zijn om het vocht in ons lichaam in ballans te houden.

In water zitten verder nog een aantal stoffen welke door ons lichaam niet zelf

worden aangemaakt, zoals b.v. mineralen.

Speciale sportdranken zijn in eerste instantie nog niet zo noodzakelijk,

maar kom je op een bepaald prestatie niveau dan is het sterk aan te raden

om deze producten te gaan gebruiken.


Vocht verlies kan het prestatieniveau negatief beïnvloeden.

Er treed vermoeidheid op en je lichaam is dan niet langer in staat de gewenste

acties snel en goed uit te voeren.

Bij andere sporten kan er nog wel eens gedronken worden maar in de MX sport is

dit bijna niet uitvoerbaar.

REVOLUTIONAIRE  USWE DRINKSYSTEEM,

 

Het USWE drinksysteem. Bij de motocross grand prix van de Benelux (Lierop) hebben

 

we Shaun Simpson, als eerste met het USWE drinksysteem zien crossen.

 

 

Een van de gevaarlijkste dingen tijdens het sporten is uit droging, en dit wordt nog

 

al eens vergeten. Van tijd tot tijd komen er producten op de markt om uitdroging

 

tegen te gaan.


Zo ook het Zweedse bedrijf USWE dat een aantal jaren geleden het revolutionaire USWE

 

drinksysteem heeft uitgevonden.

 

Sinds het begin van het GP seizoen heeft Shaun Simpson met het Zweedse

product geëxperimenteerd, dat aan het externe deel van de Leatt brace is vastmaakt.

Het is niet zo zeer het drinken maar ook het spoelen van de mond tijdens het rijden.

Dat het opdrogen van de mond tegen gaat. In hete en zanderige / stoffige

 

 omstandigheden is het een ideale uitkomst. Aldus Shaun Simpson.

 

Het idee van USWE drinksystemen is dat je een drinkzak bij je draagt zonder dat

het belastend is. En dat het goed bij te zullen is, zonder dat het veel tijd kost.

Door het slimme slangen systeem is het ideaal te gebruiken met een helm.

Er is ook een beschikbare uitrusting die zonder de Leatt Brace kan worden gedragen.

Dit in de vorm van een harnas.

 


Vandaar dat het in de MX sport belangrijk is om van te voren te zorgen dat

er voldoende vocht in je lichaam aanwezig is om dit tekort op te vangen.

Het is daarom noodzakelijk een ruim aantal uren voor je wedstrijd, al te beginnen met

het innemen van vocht, en een reservevoorraad op te bouwen.

Gezien de natuurlijke reactie van je nieren is het niet zinvol om al een dag van

te voren te beginnen met de inname van

meer vocht omdat de reactie van je nieren zal zijn dit overtollige vocht

 op natuurlijke weg weer uit te scheiden.

 Als je in een wedstrijd b.v. 2% vocht zou verliezen en je eigen lichaamsgewicht

 is 80Kg, dan zou dit er op neer komen dat je 1,6 liter vocht bent kwijt geraakt.  

Voor jouw betekend dat ook, dat je prestaties met 15 tot 20% af zullen nemen.

Bij verlies van meer vocht, tot viert liter of meer, wat bij warm weer natuurlijk

mogelijk is, dan kan dit gevolgen hebben voor je prestaties.


Zorg voor voldoende vocht aanvulling ook tijdens je trainingen.

Een signaal wat het lichaam zelf afgeeft en waarop natuurlijk gereageerd moet

worden is het dorstgevoel, dit betekend voor een MX sporter al vaak dat er

een vocht tekort in het lichaam is van al gauw anderhalf tot twee liter.

Mijn advies is dan ook om dit vocht tekort dan met kleine slokjes en niet al te

 koude drankjes weer aan te vullen, zorg dat je steeds een bidon bij je hebt

ook als je naar andere rijders gaat kijken.  

(Water is hier de beste en de goedkoopste oplossing)


Tips tijdens het crossen onder warme omstandigheden

Om je lichaam tijdens training en of wedstrijd koel te houden heb ik hier een

aantal tips:

Zoek een plek in de schaduw op, onder een luifel of parasol, vaak is het

onder bomen koeler dan op die andere plaatsen.

Gebruik een natte handdoek om je hoofd, nek en schouders koel te houden.

Als je het circuit rondloopt, neem een grote paraplu en voldoende water mee.

Gebruik een koel vest tijdens training en wedstrijd.

      

Gebruik een speciaal van gaatjes voorzien (Zomer) MX Shirt. 

Als je dat niet bezit, knip in je MX Shirt gaten in zowel voor als achterzijde, alsook in

de mouwen, dit geeft verkoeling tijdens het rijden.

zoek voor de start een koele schaduwrijke plek of gebruik een paraplu.

Doe direct na de training of race je wedstrijdkleding uit en draag luchtige kleding.

Als het mogelijk is neem een douche.

Of ga met je voeten in een bak of emmer koud water zitten.

Als je de mogelijkheid hebt is een zwembadje gevuld met water een

welkome manier om je af te koelen. 

(Hier Max Nagel tijdens de MX1 GP van Duitsland 2013)


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar Conditietraining

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller