BCS RacingPro MX StageTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoEP LogoOptiflex logo

  Rijden van diverse lijnen,

sporen en wallen in een circuit


Circuit lijnen

Zo lopen alle lijnen van A naar B, er zijn snelle lijnen, veilige lijnen en de beste lijnen.

Tip:

Een keer het circuit lopend doen heeft meer effect als 20 ronden rijden.


Het magneet effect van je ogen.

Waar je ogen kijken wil de MX motor naar toe, dit is een eigenschap welke in onze

sport zeer belangrijk is.

Vandaar dat je steeds een punt moet kiezen waar je na toe wilt rijden,

en dit moet dan in een zo vloeiend mogelijke rechte lijn gebeuren.


Ideale lijnen

Het uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn tengevolge

van obstakels en of te passeren rijders moet je leren en uitproberen in trainingen.

Ideale lijnen lopen strak van A naar B, in onze sport is dit niet altijd te realiseren

maar dan moet je zoeken welke wel de snelste lijn is.


Acceleratie

Acceleratie ofte wel het zo snel mogelijk wegrijden van starthek en

vanuit bochten is o.a. een zaak van het juiste gebruiken van alle versnellingen

bij de juiste snelheid, dit moet geleerd worden door veel tot zeer veel te trainen.

Ook hier is reactie wederom belangrijk want als je niet alert reageert is het schakelen

op het verkeerde tijdstip mogelijk de reden van snelheid verlies.

Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan schelen.

Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat, en in een rechte lijn.

Om je maximale power te gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk

boven het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel licht.

Gebruik je gewicht om de motor niet in de ketting te laten klimmen,

en schakel op tijd net voor het maximale toerental wordt bereikt.


Sporen / Wallen

Sporen en wallen vind je op alle soorten circuits.

 

Let hierbij ook op de diverse circuit omstandigheden zoals:

Modder - Stof - Wortels - gras - klei - stenen - water - sneeuw - harde ondergrond.


Het rijden van sporen.

Heb ik recht voor het spoor aangezet?

Heb ik een eigen nieuw spoor gecreŽerd?

Heb ik mijn voorrem gebruikt om de juiste aanrij snelheid te hebben?

Keek ik naar het einde van het spoor?

Heb ik gecorrigeerd in het spoor met mijn voorrem?

Had ik mijn been omhoog, indien nodig?

Heb ik het spoor maximaal benut ?

Sporen  
 
 
Recht voor het spoor aangezet O
Nieuw spoor creŽren O
Gebruik voorrem O
Kijken naar het einde van het spoor O
In spoor corrigeren met voorrem O
Been omhoog O
Spoor maximaal benut O
   


Op lange paden met knippen is het belangrijk om je gewicht boven het achterwiel

te brengen, dit kun te doen door je armen en benen volledig uit te strekken

en je lichaam naar achteren te duwen.

Staan op je voetsteunen geeft hierbij ook de beste controle over je motor. Je knieŽn

sturen extra mee. Je kan op deze wijze ook eenvoudiger corrigeren door je lichaam te

verplaatsen naar links of rechts, naar voren of achter, en hierdoor meer druk

te brengen op voor of achterwiel. Probeer altijd op de toppen te rijden

en niet in de gaten, zoek ook langs de kant naar meer vlakkere paden

waar niemand anders over heen rijd.

Zorg er voor dat je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling om zo

voldoende trekkrach te hebben om over de knippen te komen.

Knippen  
Recht voor het spoor aangezet O
Juiste aan rij snelheid O
Juiste versnelling O
Staan op de steunen O
Vering voor ingedrukt O
   


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar bochten

 E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan MŁller