BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

De MX wedstrijd motor afstellingen (Set-up)


Wedstrijd afstelling  

Klik hieronder voor je keuze

Als je eenmaal de gelukkige bezitter bent geworden van een heuse motocross

machine zal ik je nu wat punten aanreiken om je motor aan te passen

aan je persoonlijke wensen.

Je MX motor moet per circuit worden afgesteld. Dit moet je zelf uit ervaring

gaan leren.

Bij de eerste meters op het circuit met een standaard motor zul je meteen

merken dat er verschillende zaken niet functioneren zoals je wel zou willen,

en dus anders zijn dan dat jij je hebt voorgesteld.  

Je zult daarom na dit eerste trainingsrondje beginnen met sleutelen aan je motor.

Vanaf dit moment begint het opdoen van ervaring in de motocross.

Mijn advies is om vanaf dit eerste moment een LOGBOEK bij te houden over de

techniek en de wijzigingen welke je al dan niet met succes veranderd

aan je motor.

Op den duur verzamel je op deze wijze een onbetaalbare schat aan ervaring

 op zowel technisch als ook afstel gebied waarvan je in je verdere wedstrijd

carriθre steeds weer gebruik kan maken. Vanzelf kom je tot inzicht dat

door het bijhouden van je logboek en het zelf sleutelen je kan komen tot de

 maximale afstel gegevens van je motor waardoor rijden een plezier

wordt en de resultaten niet achterwegen zullen blijven.  


Stuur

De afstelling van het stuur vergt enige uitleg, zorg er altijd voor dat

al je bedieningshandels zoals koppeling, rem en gas goed en soepel te

bedienen zijn van uit zit als ook vanuit staande positie.

De stand van je stuur altijd zo zetten dat je handen er als je ontspannen op de

budysit zit makkelijk omheen vallen vanuit een positie met gestrekte armen

Ook het gebruik van een beschermhoes over de middenbuis van je stuur is uit

 veiligheidsoverweging aan te raden, bedenk maar eens dat je er met je

kin of onderbuik mee in aanraking zou komen.


Handels  / Kabels

Gas, rem en koppelingshandels zijn er in verschillende modellen en uitvoeringen,

je bepaald je eigen keuze door het uittesten welke voor jouw gevoel het

prettigste zitten en werken.

Ook de handvaten ook wel grips genoemd zijn er in verschillende modellen en

kleuren, om ze te bevestigen is er een speciale lijm te verkrijgen,

zorg er voor dat ze goed vast zitten want als ze van je stuur afschuiven kan

 dit zeer gevaarlijk zijn en je kan er je race zeker niet mee uitrijden.

Vaak zie je bij toprijders dat er een of twee dunne draadjes met een tang in

de groeven worden gedraaid zodat dit nog een extra zekerheid

geeft dat ze niet verschuiven.

Je gashandel moet soepel draaien, let er ook op dat de gaskabel wel goed

 kan mee bewegen met het in en uitveren van  je voorvork en dat hij nergens

achter blijft hangen.

Afstelling van het koppeling - en remhandel moet zo gebeuren dat je zowel

zittend als staand op de steunen beide gemakkelijk  kunt bedienen.

Ga er van uit dat je meer staat dan zit tijdens een race dan moet de afstelling

zo zijn dat er makkelijk zonder vreemde bewegingen gebruik kan worden

gemaakt van zowel koppeling als ook de voorrem.

Zorg er voor dat al je bedieningsorganen soepel en licht functioneren,

zorg voor voldoende speling op je koppelingshandel,

zodat je koppeling al niet gaat slippen door de spanning op de kabel.

Als bescherming voor je handen en vingers op circuits waar veel stenen liggen

worden vaak beschermkappen en of beugels over je handels heen gemonteerd,

 ook bij extreem koud weer kunnen deze kappen helpen tegen

de koude vingers.


Noodstopknop

Tijdens een val of andere situatie waarbij je motor moet stoppen kan je de

noodstopknop gebruiken.

Voorkom dat er vocht in deze knop komt om kortsluiting en dus een afslaande

motor te voorkomen.


Plastic werk / Stickersets

Voorspatscherm

Achterspatscherm

Radiatorkap links

Radiatorkap rechts

Zijscherm links

Zijscherm rechts

Nummerplaat voor

Filterbak

Voorvork beschermer links

Voorvork beschermer rechts

Stickerset voorscherm

Stickerset Tank

Stickerset links

Stickerset rechts

Stickerset achterscherm

Stickerset achterbrug


Frame


Zit en staan positie

Een samenspel tussen de afstand van het stuur, voetsteunen en je budysit

geven mede de mate van handelbaarheid aan van je MX motor.

Zorg er voor dat je voetsteunen recht staan en niet afhangen zodat je er

onder het rijden niet vanaf schuift Zowel zittend als staand op de steunen

moeten alle bedienings organen makkelijk en soepel te bereiken en te

bedienen zijn.

 Let er op dat je voetsteunen recht staan en de punten goed scherp zijn,

 en dat de veren van de steunen soepel terugspringen.


Rempedaal en remmen

Om je rempedaal te kunnen gebruiken moet het niet nodig zijn dat jij je

voet van de steun moet halen of je voet moet verplaatsen om te kunnen remmen.

Remmen en de te gebruiken remblokken is een kwestie van gevoel,

 eerste vereiste is dat als jij je rem gebruik je er van uit moet gaan dat het

de bedoeling is dat je zo snel mogelijk stil moet staan of dat er op zijn minst

 een grote rem vertraging op de snelheid plaats vind.

De kwaliteit van de remblokken en remschijven is afhankelijk van het gebruik

 en het onderhoud dat je er op uitvoert.

 Controleer en ververs ook regelmatig de remvloeistof en kijk bij de

remcilinders naar eventuele lekkage.

Laat je voorlichten door je MX dealer.


Schakel pedaal en versnellingsbak

Voor je schakel pook geld het zelfde verhaal als hierboven voor je rem,

het moet zo zijn afgesteld dat je zonder je voet van de steun behoeft je

alle versnelling kunt gebruiken, en dat alles soepel beweegt.

Dit moet zowel zittend als staand kunnen gebeuren.

Bij het onderhoud letten op lekkage van olie, na iedere training en wedstrijd.


Vering voorzijde

Goed afgestelde voorvering is net zo belangrijk als het perfect lopen

van je MX motor.

Je voorvering afstelling is een kwestie van eigen gevoel.

Toprijders hebben liever een wat hardere afstelling maar als vuistregel

geld dat het voorwiel iedere beweging moet volgen in het circuit en

daarbij niet te snel terug komt zodat je het gevoel krijgt dat de

 motor van voor omhoog wordt geketst.

Er zijn voldoende specialisten in de buurt die je kunnen adviseren met de afstelling

van je voorvork.

Ook regelmatig onderhoud moet niet worden onderschat, dit is van

levensbelang voor je vork.  

Controleer ook regelmatig of je oliekeringen nog dicht zijn en geen olie lekt,

waardoor de werking van je veer systeem er op achteruit gaat.


Vering achter

Je achter schokbreker moet er voor zorgen dat het achterwiel zoveel mogelijk

alle bewegingen van het circuit volgt.

Dit wil zeggen dat je schokbreker zowel in als uitgaand de bewegingen

 moet maken dit niet te snel maar ook niet te langzaam,ook dit is weer

een kwestie van afstellen en uittesten voor je eigen gevoel.  

Om zelf je eigen achterschokbreker te leren afstellen heb je een om te beginnen

een meter nodig,je motor op de standaard en een boek om alles te noteren.

Zorg dat je motor altijd vlak staat opgesteld.

Meet eerst vanaf het hard van de achteras tot aan de bevestigingsbout

van je budysit. (dit is 725 mm)

Meet nu dezelfde afstand maar nu met jezelf zittend op de motor,

dus belast met je eigen gewicht,laat de motor eerst even een aantal keer in veren.

(dit is nu 615 mm)

Meet nu als je van de motor bent gestapt de machine met beide wielen op de

grond, je zult zien dat de motor inzakt onder  zijn eigen gewicht.

Deze inzakking van je veer mag niet meer dan 10 tot 25 mm bedragen,

is de inzakking minder dan 10mm dan is de veer te zacht, zakt hij verder in

dan 25 mm dan is je veer te hard.

Andere veren zijn bij de MX vakhandel of  veringspecialist te koop.

Vraag voor meer advies je veringspecialist.


Achterbrug

Zorg er voor dat je achterbrug soepel beweegt en geen vaste punten heeft.

Smeer de draaipunten regelmatig.


Ontsteking – Bougie

Voor een goede vonk en het snel starten is een goeie bougie belangrijk,hij moet droog zijn

en de afstand van de elektrode volgens opgaaf van de leverancier. 

De kleur van de elektrode geeft aan hoe de afstelling van je motor is. Is de kleur van

de bougie normaal,en is de elektrode licht bedekt met grijsbruine aanslag dan kun je

spreken van een perfecte afstelling.

Zwarte aanslag  betekent dat hij te rijk staat,dit wil zeggen de verhouding tussen

benzine en toegevoegde olie zijn niet in ballans,hier kan ook nog spraken zijn van

eventueel versleten zuigerveren.

Wit betekend een te arme afstelling en dat betekend dat je naald en sproeier

bezetting niet in orde zijn.

Let ook op bij oververhitting,waardoor er een gat in ze zuiger kan branden,

oorzaken hiervoor zijn te zoeken in een te vroege ontsteking,brandstof

met een verkeerd octaangehalte een te arm mengsel

(de verhouding tussen brandstof en de lucht toevoer)

Andere oorzaken liggen bij lekende inlaatspruitstuk,

problemen met het koelsysteem, en een verkeerde elektrode afstand.

De afstelling van de ontsteking(vaak elektronische) is uit te voeren

 volgens de handleiding van je MX motor.


Banden en wielen

Afhankelijk van het soort ondergrond zijn er verschillende typen banden

noodzakelijk.

Voor elk soort circuit is er een band beschikbaar,zo zijn er banden voor de

Nederlandse zandcircuits,de rubber compound is vaak zachter en de noppen

opstelling is wat breder zodat een betere grip gewaarborgd is en dat

de zand beter loslaat van de band.

Voor circuits met een zachter of modder als samenstelling is er een band

die grotere noppen heeft en sterkere noppen op de zijkant voor een meer te

controleren drift.

Voor de echte harde en rotsige circuits is er een band met overlappende

zij noppen voor een betere tractie op harde ondergrond.

De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering.

Zachtere rubber werkt vaak prettiger op hardere circuits maar zal ook

sneller verslijten


Tip:

Let bij de keuze van je banden op de volgende zaken:

  •  Circuit samenstelling  (hardheid)

  •  Banden maat

  •  Banden profiel

  •  Noppen profiel

  •  Noppen profiel hoogte

  •  Rubber compound samenstelling

  •  Zijwaartse flexibiliteit

  •  Bandenspanning

Ook binnenbanden zijn belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is er

een Mousse binnenband, dit is meer een soort worst die niet opblaasbaar,

en die dus ook niet lek gereden kan worden,maar die wel een meer zijwaarts

rollend gevoel geeft in je voorwiel.

Een banden reparatieset moet tot de uitrusting behoren,deze kan bestaan

uit een set welke bestaat uit een spuitbus om in je lekke binnen band vol te

 spuiten of een reparatieset waarbij je binnenband op de ouderwetse

manier wordt geplakt met de daarvoor bestemde pleisters.

Om je band te verwijderen van de velg,heb je buiten goede bandenlichters

ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens

deze montage werkzaamheden.

Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij aan te bevelen,

een oude 200 liter oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij de rand

omgefelst wordt  of waar een stuk slang  wordt gebruikt om de scherpe rand

af te schermen is hiervoor zeker goed te gebruiken.

De bandenspanning is zeer belangrijk,laat je adviseren of kijk in je

instructieboek voor de juiste gegevens. Zorg er voor dat je wielen in orde zijn,

geen knikken of deuken in de velg en alle spaken goed vast.

Een volkomen rond wiel geeft een prettiger effect dan een wiel dat niet rond is.


Voorwiel  / Achterwiel

Naaf

Steekas

Wiellager

Spaken / nippels

Velg

Binnenband

Buitenband

Bandenklem

Velglint

Mouseband

Remschijf

Remklauw

Remtrommel

Bandenspanning voor

Bandenspanning achter


Tip:

 Gebruik geen scherpe voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden, want

door deze scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg komen die je er

nooit meer uit krijgt.

Controle op losse spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,

loop het wiel rond, begin b.v.bij de ventieldop  en voel of alle spaken vast zitten.

 gebruik een passende spaaksleutel en controleer ook of de

bandenklemmen nog vastzitten.


Ketting en tandwielen 

Kettingen voor MX motoren zijn van het type O -ring.

Tandwielen zijn aan de voorzijde van gehard metaal,en achter vaak van aluminium.

Onderhoud van je MX ketting bepaald mede de levensduur,reinig je

ketting eerst met een staalborstel als hij nog op de motor zit,

verwijder hem vervolgens en spuit hem

schoon met de hogedrukreiniger,blaas hem vervolgens droog met de lucht,

dit om roesten tegen te gaan. Kook hem uit in de daarvoor bestemde

blik met kettingvet.

Laat je ketting buiten indrogen en  na dat je de tandwielen zowel voor als

achter hebt gecontroleerde kan de ketting er weer terug op gelegd worden.

 Zorg ook dat alle bevestiging bouten en moeren vast zitten.

Zorg dat je ketting mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!

Als laatste spuit je kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd klaar is

voor de volgende training of wedstrijd.

De kettingspanning is ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar ook

niet te los.

Een juiste spanning wordt verkregen

door op je motor te gaan zitten dan je ketting als hij  strak staat vast te zetten,

hierbij heb je dan vaak de juiste spanning bereikt.


Brandstof tank en Carburatie

Zorg altijd voor de juiste brandstof samenstelling, kijk voor de juiste gegevens

in het met je motor geleverde instructieboek.

 Later zul je uit ervaring de samenstelling aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Zorg altijd bij het tanken dat de rand van de vulopening schoon en stofvrij is.

Zodat er bij het vullen geen stof - zand of modder mee de tank ingaat.

Controleer of de benzinekraan goed werkt en niet lekt.

Is de samenstelling goed dan zul je zien dat de bougie bij de juiste

verbranding koffie bruin is.

Om dit te controleren  moet je de motor op volle snelheid via de noodknop

afzetten en na afkoeling de bougie voor controle er uitdraaien.

 Dus nooit bougie controle na het stationair draaien van de motor,dit omdat

er dan geen volledige verbranding heeft  plaatsgevonden in de cilinder.

Voor het juiste bougie type, raadpleeg wederom je instructieboek.

Bougie en carburator moeten zo op elkaar zijn afgesteld

dat er altijd de maximale prestatie mee gehaald wordt.

Een bougie moet altijd goed schoon en droog zijn,oudere en versleten

bougies zijn altijd aan vervanging toe.


Tip:  

Let ook op als de motor niet schoon loopt of er geen beschadigde onderdelen in de

carburateur zijn,en of alles goed vast zit,

let hierbij op uitgeslagen naaldgeleiders en naalden.


Tip:

 Ook lekkende aansluitingen naar cilinder en of luchtfilter zorgen voor e

en slecht lopende motor.

Noteer de datum van vervangen als ook de maten van naald en sproeiers

 in je logboek,later zul je er veel voordeel van hebben.


Luchtfilter

De hedendaagse filter voor MX machines is gefabriceerd van een foam

of te wel schuimplastic.

Let er wel bij het schoonmaken op dat je hier geen te agressief middel gebruikt

om je filter te reinigen,in aanmerking komen warm water

met b.v. Biotex of Dreft, benzine kan ook maar let er op dat dit de lijmen

en de foam kan aantasten en er dan voor zorgt dat je filter gaat lekken en dus

stof en zand gaat doorlaten,in plaats van de broodnodige gefilterde lucht.

Het luchtfilter moet natuurlijk goed schoon zijn en daarnaast tijdens montage

goed afdichten.

Dit moet vooral goed geschieden bij de aansluiting van het filterhuis met de

carburator.

Smeer een dun laagje vet op de randen van het uitgewassen filter,

zodat eventueel ronddwarrelend zand en stof niet via deze randen in

 de carburateur kunnen komen en op deze wijze schade aanrichten aan de

zuiger en cilinder.

Het reinigen van je filter kan het beste gebeuren volgens de handleiding

die bij het filter geleverd wordt.

Als je filter uitgewassen is in een speciale filter cleaner, deze is speciaal

ontwikkeld voor onze filters. Nadat hij is uitgewassen in deze cleaner, dan moet

je het filter goed droogknijpen en vervolgens onder de kraan verder uitspoelen.

Vervolgens je filter laten drogen en hem dan nog eens met lucht

 schoonblazen en uitkloppen om er zeker van te zijn dat ook de laatste korrels

zand er uit zijn.

Vervolgens zul jij je filter moeten bewerken voor opnieuw gebruik.

Hiervoor is speciale filter vloeistof verkrijgbaar waarin jij je filter  

ondergedompeld zodat het deze vloeistof opneemt.

 Vervolgens moet je nadat het filter is uitgelekt de vloeistof die nog

aanwezig is rustig in masseren zodat je hele filter de zelfde kleur krijgt

van deze vloeistof.

Zo nu is je filter wederom klaar voor hergebruik. 


Tip:  

Gebruik een paar latexhandschoenen dit

voorkomt vettige en

 vuile handen tijdens deze werkzaamheden.


Tip:

Laat je filter drogen buiten op een rustige plek en nooit in de volle

zon omdat de deze invloed kan hebben op de lijmnaden.

Je kan je filters ophangen aan een zelf

gemaakte haak of een metalen kleerhanger welke je op maat

maakt voor je filters.

Op deze manier kun je een filter wel meerdere jaren gebruiken.

 


Gearing

Uitzoeken welke de juiste gearing voor jouw motor is, wil zeggen dat je

gaat zoeken naar de juiste verhouding tussen het kleine voortandwiel

op het motorblok en het grote achtertandwiel op het achterwiel.

Hoe kleiner het voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor.

Als je het voortandwiel vergroot wordt er meer snelheid overgebracht

naar het achterwiel.

De verhouding tussen voor en achtertandwiel liggen 1:3.5 dat wil zeggen

dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5 tand betekend op de achterkant.

Zoals ik reeds stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing

moet worden aangepast.

Kijk of er veel lange rechte snelle stukken in het circuit zitten,of zijn er veel

bochten van waaruit je snel moet accelereren.

Uitgangspunt moet altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen

soepel kunt benutten, en daarbij in de hoogste versnelling

geen snelheid verliest of op de lange rechte stukken snelheid ten

opzichte van je collega's te kort komt.

Ga er van uit dat je  in de tweede versnelling moet kunnen starten en je overal

op het circuit makkelijk je derde versnelling kunt gebruiken.

En uiteraard ook de andere versnellingen.


Koeling

Koeling op de moderne motoren wordt verzorgd door vloeisof, van belang is

dat de juiste en voldoende hoeveelheid vloeistof in de radiator

aanwezig moet zijn.

Controleer tevens de slangen en de radiator op lekkages, en of

beschadigingen.

Doe dit nooit direct na afloop van je training of wedstrijd dit i.v.m.

 de warmte van het koelwater.


Spatborden zijschilden etc.

Zorg er voor dat alles netjes schoon en zonder scheuren gemonteerd is.


Onderhoud

Nadat je motor is schoongemaakt,vaak gebeurt dit met koud water

en een hogedrukreiniger, moet je eerst beginnen je motor droog te maken,

let bij het afspuiten er ook op dat je het filter verwijderd en de opening

 meteen daarvoor bestemd deksel afsluit zodat er geen water in de

carburateur kan komen.

Ook de uitlaat afstoppen met een daarvoor bestemde plug of kurk.

Vervolgend met een doek en dan met lucht het geheel droogmaken zodat er

schoon aan je motor gewerkt kan worden.

Tip:

Onderhoud van je MX motor kun je aan de hand van onderstaand schema  bijhouden.   

Onderhoud per:

Manche  Wedstrijd  
Stuur Ja  
Gashandel   Ja  
Koppelingshandel              Ja
Remhandel Ja  
Kabels   Ja
Frame  Ja  
Balhoofd   Ja  
Balhoofd lagers       Ja
Motorblok       Ja  
Bevestigingspunten  Ja  
Alle moeren en bouten  Ja  
Cilinder en kop   Ja  
Zuiger en veren  Ja  
Carburateur Ja
Kickstarter            Ja
Vliegwiel  Ja  
Koppelingsplaten  Ja  
Uitlaat   Ja  
Versnellingsbak   Ja  
Olie Ja  
Benzine    Ja  
Tank  Ja  
Ontluchting  Ja  
Benzinekraan   Ja  
Benzine slang Ja  
Luchtfilterhuis Ja  
Luchtfilter Ja  
Voorvork                           Ja  
Voorvorkolie                     Ja  
Achterschokbreker   Ja  
Linksysteem  Ja  
Voorwiel  Ja

Achterwiel

Ja  
Spaken voor Ja
Spaken achter Ja
Ketting Ja  
Ketting geleider Ja  
Kettingspanner  Ja 
Rem voor   Ja  

Rem achter 

Ja  

Remvloeistof

 Ja  
Bougie Ja  
Bougie kap   Ja  
Ontsteking Ja  
Band voor Ja  
Band achter  Ja  
Banden spanning Ja  

 


Circuit afstellingen

Zeer belangrijk is het om zo snel mogelijk te beginnen

met het vastleggen van de diverse technische  zaken

waarmee je het circuit opgaat en wat je

zoal aanpast om nog beter te kunnen werken met je MX motor.


Circuit te : ………………………………… Datum : ……………..

Carburatie  instelling

Hoofdsproeier                   ……………….

Stationaire sproeier           …………….

Naald                                ……………….

Naaldstand                        ……………….

Luchtschroef                      ……………….

Tandwielen

Voor                                  ……………….

Achter                               ……………….

Vering

Voor                           Ingaand                      Uitgaand

Achter                        Ingaand                      Uitgaand

Opmerkingen: ………………………………………

Banden

Voor:

Achter:

Druk voor:

Druk achter:

 


Tuning

Vaak hoor je dat er collega rijders zijn die hun motor hebben laten Tunen,

dat wil zeggen dat er bepaalde onderdelen door een Tuner of te wel een

specialist verbeterd en of sneller gemaakt zijn geworden.  

 

Er zijn in Nederland vele gespecialiseerde personen actief in de MX sport

die jou kunnen helpen je motor sneller en of beter te maken.

Kijk hiervoor eens op de MX Link pagina.


Brandstof

Brandstoffen die in de MX sport nodig zijn kun je onderscheiden in Auto brandstof,

MX brandstof,smeermiddelen en schoonmaakmiddelen.

Zonder brandstof loopt er geen enkel voertuig,benzine,diesel of LPG zijn de meest

voorkomende producten die we kennen.

Voor je MX machine ligt dit anders,hier gebruik je veelal een in mengverhouding

 opgebouwd product wat bestaat uit benzine en olie. Hoe de mengverhouding

hierin is zie je in je instructie boek of verteld je de dealer.    

Zorg dat je motorbrandstof in een goede jerrycan zit,en meng de brandstof

thuis al zodat je op het circuit deze handelingen niet meer behoefd te verrichten.

 Tip:

Doe voordat je gaat tanken aan de pomp thuis reeds

de benodigde mengolie in je jerrycan en plak er een

label op waarop staat hoeveel benzine je moet bijtanken

om de juiste mengverhouding te krijgen.

Smeer - en schoonmaakmiddelen zijn nodig voor het onderhoud van je motor.

Zie hiervoor ook: MX reserve onderdelen  


Veiligheid

Veiligheid rondom de werkplek van de motorsporter en het omgaan met

brandbare stoffen moet ook de aandacht hebben van zowel de

MX sporter als ook de monteur en de personen er omheen.

Schenk ook eens wat aandacht aan ter plekke geldende brandweervoorschriften,

zowel thuis in je schuur of garage (werkplaats) als ook op het circuit.

Denk aan een brandblusser welke geschikt is om die materialen te blussen

die er in brand kunnen geraken in jouw omgeving.

Zorg er voor dat alles opgeruimd en netjes verzorgt is en dat niets

rondslingert waarover men kan struikelen en of vallen waardoor er

situaties ontstaan die je zelf ook niet wilt.


Wat was de oorzaak van je problemen vandaag ?

Klik hier en ga naar de evaluatie pagina!


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo


Verder naar de MX Monteur

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Mόller