Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

Bochten techniek

Je kunt nooit een bocht sneller uitkomen dan je er in gaat.

 


Tip:

De slalomtechniek en het rijden van een acht tussen twee hulpmiddelen

geven je meer vertrouwen en is ook de basis voor de juiste techniek bij

het nemen van bochten.

Hierbij leer je de reactie van je motor kennen, en ondervind je zelf de

reacties van je motor op het gas, de koppeling en uiteraard de remmen.

Deze oefening moet je zowel zittend als staand op de steunen gaan doen,

je zult merken dat het staand op de steunen het makkelijkst gaat en dat je

dan meer controle over je motor hebt.  

Een slalom kun je uitzetten met een aantal autobanden of pylonen en of stenen,

de obstakels moeten 2 meter uit elkaar liggen

in een rechte lijn over een afstand van ongeveer acht tot tien meter.

Probeer er nu zo geconcentreerd mogelijk omheen te rijden en vervolgens

zo snel mogelijk, doe dit zowel staand als zittend, zo wel links als recht om,

je zult merken dat oftewel de richting links of de rechtse richting je voorkeur

zal hebben, dit komt later ook tot uitdrukking in linkse of rechter bochten

op het circuit.


Tip:

Gebruik met zand opgevulde en verzwaarde autobanden


Trainen op bochten in zand, op hard, op gras en in modder situaties.

De snelste manier in het nemen van bochten is nog altijd de techniek

van buiten - binnen - buiten waarbij in de laatste buitenkant dan veelal een wal

kan worden gevonden en gebruikt om de snelheid er op te houden.

Je kunt nooit een bocht sneller uitkomen dan je er in gaat.

Dus is het zaak om net voor de bocht een versnelling terug te schakelen zodat

 je motor er op hoge toeren dus met voldoend vermogen, weer uit kan komen.

Het aanremmen van een bocht moet dan ook gebeuren voor de bocht

en niet in de bocht zelf, zorg dat je dus op tijd klaar bent met deze handelingen.

Breng ook voldoende gewicht op je voorwiel, zoals op deze foto.

Als je een bocht op de juiste snelheid aansnijd dan kun je alles controleren

met je gas en koppeling, zorg voor voldoende snelheid, gebruik geen remmen meer,

kijk vooruit waar je naar toe moet, want je motor zal daar naar toe gaan

waar jezelf kijkt.

 

Op het moment dat je achterwiel de wal raakt moet het gas er weer op en

controleer je met je koppeling het vermogen.

Zorg dat je lichaam midden boven de motor is, liever nog iets naar achter om druk

op het achterwiel te behouden en je voorwiel te ontlasten. 

Bij het uitkomen van de bocht moet je lichaam naar voren om druk op je voorwiel te

brengen zodat je motor niet in de ketting klimt en omhoog komt.


 Linker bochten, rechter bochten, afbuigende bochten, afhangende bochten 

en oplopende bochten  S bochten, doorlopers zowel naar links als rechts,

bochten met en zonder een wal,  vlakke bochten die je slippend of te wel

driftent kunt nemen.


Hieronder een lijst met aandachtspunten om op de juiste wijze een bocht

te kunnen nemen.

Heb je de juiste spoor keuze gemaakt

Heb ik de juiste aanrijdsnelheid

Staan op steunen

Versnelling keuze

Gas handel controle

Voet omhoog bij sporen

Het juiste rempunt

Schouder parallel

Soepel zitpunt

Wal gebruik

Voldoende tractie

Inzetpunt spoor

Druk op voorwiel

Zit ver genoeg naar voren

In spoor blijven

Staan in bochten met sporen

Buitenste elleboog omhoog

Acceleratiepunt

Druk op het achterwiel

Druk op buitenste voetsteun

Stand binnenste been

Soepelheid

Vloeiende bocht

Uit draaien van de bocht


Tip:

Oefen ook andere situaties waarbij deze regel niet van toepassing kan

zijn b.v. tijdens een valpartij of het inhalen van collega rijders.

Ook het dicht houden voor de mogelijkheid om door een andere rijder

te worden ingehaald is iets waarop getraind kan en moet worden.  


Wat of waar en in welke bocht ging het fout vandaag ?

 

 

Start met linkse bocht   Start met rechtse bocht
 
Haakse linkerbocht   Haakse rechter bocht
     
 
Snelle linker doorloper   Snelle rechter doorloper
 
Linker kombocht   Rechter kombocht
 
Korte linker U bocht   Korte rechter U bocht

Let op !!! De snelste weg door een bocht is

buiten / binnen / buiten

  


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar knippen en Woops >>>>

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller