MX
Banden
Afhankelijk van het
soort ondergrond zijn er verschillende typen
banden noodzakelijk.
Voor elk soort circuit
is er een band beschikbaar, zo zijn er banden
voor de Nederlandse zandcircuits, de rubber compound
is vaak zachter
en de noppen opstelling is wat breder zodat een betere grip
gewaarborgd is
en dat het zand beter
loslaat van de band.
Voor circuits met een
zachtere of modder als samenstelling is er een band
die grotere noppen heeft en verder sterkere
noppen op de zijkant voor
een meer te controleren drift.
Voor elk circuit is de
bandenkeus belangrijk als ook de er bij
behorende bandenspanning.
MX Motocross banden
voor zandcircuits

Crossbanden zijn
banden die zijn voorzien van grote noppen die ervoor
zorgen dat zij
een zo goed mogelijke
prestatie leveren op zanderige
ondergronden.
Deze banden zijn
speciaal ontwikkeld voor
zanderige en licht hellende circuits.
Het profiel biedt een
uitzonderlijke tractie op sterk zanderige circuits.
De
zelfreinigende eigenschappen
van de rubber blokken garanderen
een zwakke rolweerstand.
De ver uit elkaar
gelegen rubber blokken zorgen voor een goede filtering
van het zand
die zich onder het
loopvlak bevindt en waarborgen een
goede grip en stabiliteit.
De laterale rubber
blokken die in een zigzag patroon liggen, leveren een
goede grip in de bochten.
De dynamische rubber
blokken bieden een goede tractie en sterke
slijtweerstand.
De rubbersamenstelling
van deze band vertraagt de slijtage van het
loopvlak en garandeert een goed rijgedrag bij
lage temperatuur.

MX banden voor
modder circuits

Deze band is zeer
doeltreffend op modderig terrein. Het dynamische
profiel met rubber blokken en
uitsnijdingen bevordert de prestaties op alle
modderige circuits.
Het innovatieve
puntjesprofiel zorgt voor een uitstekend rijgedrag op de
modder en de uitsnijdingen
bevorderen de wendbaarheid en de stabiliteit
van je motor.
Deze motorcross band
is ontwikkeld om een extreem goede tractie te
bieden op terreinen met veel modder.
Behalve voortreffelijk
schokdempende capaciteit, waarborgt deze MX band
ook een perfecte beheersing
van je motor.

MX banden voor
zware modder en zand circuits

Dit is een MX band die
speciaal is gemaakt voor het rijden in
modderige terrein.
Deze achterband van
een exclusief ontwerp is voorzien van een agressieve
look die maakt dat hij kan worden
gebruikt op alle zware modderige circuits.
De voor het loopvlak
gebruikte laatste generatie rubbersamenstelling
verlengt de
levensduur van de band,
terwijl het hightech profiel met rubber
blokken en groeven een
optimale grip waarborgt.
Het innovatieve
profiel is ontwikkeld om te voldoen aan de behoeften
van rijders
die rijden op circuits met zware
modder of zand.
Deze band is voorzien
van zeer brede zelfreinigende noppen en levert
een fantastische tractie in modderig
terrein.
Deze krachtige band
reageert nauwkeurig op de reactie van elke MX rijder.

MX banden voor
losse tot halfharde ondergrond
MX banden voor
zand en halfharde circuits
MX banden voor
harde en halfharde circuits
MX banden voor
harde en rotsachtige circuits

Voor de echte harde en
rotsige circuits is er een band met overlappende zij
noppen voor een betere tractie op
harde ondergrond.
De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering.
Zachtere rubber werkt
vaak prettiger op hardere circuits maar zal
ook
sneller verslijten.
Hij is speciaal
ontwikkeld om een goed rijgedrag te leveren op gemengde
en harde
terreinen.
De massieve rubber
blokken zorgen voor een grote slijtweerstand en
bieden bescherming tegen insnijden en
scheuren op harde banen.
De laterale rubber
blokken leveren een uitzonderlijke grip, zelfs bij een
extreem scherpe hellingshoek.
Om de slijtage van het loopvlak te beperken, is deze band voorzien
van een omkeerbaar
profiel met een slijtage-indicator waarmee
de gebruiker
gewaarschuwd wordt wanneer het tijd wordt om de
montagerichting van de band om te
keren.
Het karkas van deze
band is uitgerust met drie kruiselingse koordlagen
van geweven polyamide die de
degelijkheid en stabiliteit bevorderen.
De robuuste wangen
optimaliseren de schokdempende
capaciteit
bij landingen.
Het profiel is zeer
soepel, wat de op harde banden ondervonden
rebound beperkt.

Tip:
Let bij de keuze van
je banden op de volgende zaken:
Ook binnenbanden zijn
belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is er een
Mousse binnenband, dit
is meer een soort worst die niet opblaasbaar, en die dus ook
niet lek gereden kan
worden, maar die wel een meer zijwaarts rollend gevoel
geeft in je voorwiel.

Bib mousses

Bib-Mousse
zijn binnenbanden die bestemd zijn voor het gebruik op
zware harde
rotsachtige circuits.
- Een Bib-Mousse
moet niet langdurig worden opgeslagen bij temperaturen
- van hoger dan 30°C.
-
- De maximale
gebruiksduur bedraagt 6 maanden vanaf het moment van
-
- montage op de
motor.
-
- Dit zal bijvoorbeeld
minder zijn bij Motorcross dan bij Enduro.
-
- Wanneer die nieuw is, biedt de
Bib-Mousse een spanning gelijk aan 0,9 bar.

Een banden
reparatieset moet tot de uitrusting behoren, deze kan bestaan uit
een set welke bestaat uit een
spuitbus om in je lekke binnen band vol te
spuiten of een
reparatieset waarbij je
binnenband op de ouderwetse
manier wordt geplakt met de daarvoor bestemde pleisters.
Om je band te
verwijderen van de velg, heb je buiten goede bandenlichters
ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens
deze
montage werkzaamheden.
Een werkhoogte van 25
tot 35 cm is hierbij aan te bevelen,
een oude 200 liter oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij
de rand omgefelst
wordt of waar een stuk slang wordt
gebruikt om
de scherpe rand af te schermen is
hiervoor zeker goed te gebruiken.
De bandenspanning is
zeer belangrijk, laat je adviseren of kijk in je
instructieboek voor de juiste gegevens.
Zorg er voor dat je
wielen in orde zijn, geen knikken of deuken in de velg
en alle
spaken goed vast.
Een volkomen rond wiel
geeft een prettiger effect dan een wiel dat
niet rond is.

Tip:
Gebruik geen scherpe
voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden,
want door deze
scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg komen die je
er nooit meer uit krijgt.

Controle op losse
spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,
loop het wiel
rond, begin b.v. bij de
ventieldop en voel of alle spaken vast zitten.
Gebruik een passende
spaaksleutel en controleer ook of de bandenklemmen
nog vastzitten.
Wielen

Velgen

Naven


Wiel onderhoud
Spaken
Het is van
essentieel belang voor de levensduur van een wiel dat het wiel goed
word
‘ingereden’.
Het is van
levensbelang voor het wiel dat er na een eerste training
van 15-20 minuten de spaken
nagespannen worden.
Let op:
door het rijden word een naaf warm. Laat altijd eerst de naaf geheel
afkoelen voor men
begint met het naspannen
van de spaken.

Het
natrekken van de spaken gaat als volgt. Begin altijd bij het ventielgat.
Loop alle
spaken na en zorg ervoor dat je de spaken zeker niet heel
strak aandraait.
Loop zo
alle spaken na en draai spaken die los zijn gaan zitten aan.
Spaken die
nog vast zitten niet nog enkele slagen vaster draaien.
Herhaal
dit naspannen ook nog na de tweede en derde keer rijden.
Hierna
liggen de spaken perfect in de velg en naaf .
Als de
wielen goed zijn nagespannen moeten de spaken allemaal op spanning
blijven
zitten.
Blijf de
spaakspanning regelmatig controleren. Het gebruik van een
momentsleutel is aan te
raden maar dan wel een waarvan het moment
is in
te stellen.
Let op, er
zijn moment spaaksleutels op de markt die niet instelbaar zijn
maar deze
spannen de spaken
te strak.
PAS OP:
Een spaak moet bij grote krachten op het wiel kunnen uitrekken.
Als de
spaken te vast
gespannen worden kan de spaak niet meer rekken en
kan hij breken.
Zorg er
dus voor dat de spaken nooit heel strak
aangespannen staan!
Spuit
regelmatig kruipolie op je nippels om te voorkomen dat de nippel op
de
spaak vast gaat
zitten.

Lagers en
afdichtingen
Maak
lagers en afdichtingen regelmatig schoon en plaats er op zijn tijd nieuw
vet tussen.
Controleer
de lagers regelmatig op slijtage en wanneer nodig vervang ze
op tijd.
Een kapot
gelopen lager kan de hele naaf
verwoesten en een crash
daarna is niet uitgesloten.
Tandwiel en schijfbouten
Zorg
ervoor dat de tandwielbouten en schijfbouten regelmatig nagetrokken
worden.
Als
deze los lopen zal dit het einde voor de naaf gaan betekenen!

Ketting en tandwielen
Kettingen voor MX
motoren zijn van het type O -ring.
Tandwielen zijn aan de
voorzijde van gehard metaal, en achter vaak van
aluminium.
Onderhoud van je MX
ketting bepaald mede de levensduur,reinig je ketting
eerst met een staalborstel als
hij nog op de motor zit, verwijder hem
vervolgens en spuit hem schoon met de
hogedrukreiniger,
blaas hem vervolgens
droog met de lucht, dit om roesten tegen te gaan.
Kook hem uit in de
daarvoor bestemde blik met kettingvet.
Laat je ketting buiten
indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als
achter hebt gecontroleerde
kan de ketting er weer terug op
gelegd worden.
Zorg ook dat alle
bevestiging bouten en moeren vast zitten.


Zorg dat je ketting
mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!
Als laatste spuit je
kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd
klaar is voor de volgende
training of wedstrijd.
De kettingspanning is
ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar
ook niet te los.
Een juiste spanning
wordt verkregen door op je motor te gaan zitten dan
je ketting als
hij strak staat vast te zetten, hierbij heb je dan
vaak de
juiste spanning bereikt.

Gearing
Uitzoeken welke de
juiste gearing voor jouw motor is, wil zeggen dat je gaat
zoeken
naar de juiste verhouding
tussen
het kleine
voortandwiel op het
motorblok en het grote achtertandwiel op het
achterwiel.
Hoe kleiner het
voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor.
Als je het voortandwiel
vergroot wordt er meer snelheid overgebracht
naar het achterwiel.

De verhouding tussen voor en achtertandwiel liggen
1:3.5 dat wil zeggen
dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5 tand betekend op
de achterkant.
Zoals ik reeds
stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing moet
worden aangepast. Kijk of er
veel lange rechte
snelle stukken in het
circuit
zitten,of zijn er veel bochten van waaruit je snel moet
accelereren.
Uitgangspunt moet
altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen
soepel kunt
benutten,en daarbij in de
hoogste versnelling
geen snelheid verliest
of op de lange rechte stukken snelheid ten opzichte
van je collega's
te kort komt.
Ga er van uit dat je in de tweede
versnelling moet kunnen starten en je
overal op het circuit
makkelijk je
derde versnelling
kunt gebruiken.
En uiteraard ook
de andere versnellingen.

Verder naar circuitsamenstelling >>>>