BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

Hoe benader en behoud ik mijn Sponsoren ? 

Sponsoren zijn in de MX sport, net als in alle andere takken van topsport niet meer

weg te denken.

Sponsorovereenkomsten kenmerken zich door intensief tweerichtingsverkeer.

Als MX rijder kun jij je sponsors op verschillende manieren iets terug geven voor hun

 ondersteuning.

Als dit op een eerlijke manier gebeurt kun je vaak rekenen op jarenlange

ondersteuning door deze sponsors.

Een sponsor zoeken en vinden is vaak maar het halve werk.

De kunst is voor jouw als MX rijder om deze sponsor te behouden.

Om een ondersteunend bedrijf een dusdanige tegenwaarde te bieden voor

hun sponsoring, zodat zij na afloop van het seizoen hun sponsor contract

weer verlengen licht vaak aan jouw als MX rijder zelf. 

Een sponsor contract of overeenkomst die na een seizoen weer wordt opgezegd is voor

 beide partijen niet doeltreffend.

Een overeenkomst voor meerdere seizoenen is voor beide partijen welkom, waarbij

dan gezamenlijk aan de verwezenlijking van de geplande doelstellingen kan

worden gewerkt.

Het bieden van (veel) tegenwaarde voor je sponsors moet het resultaat van het door

hun geďnvesteerde sponsor budget hetzij op kortere of langere termijn worden.

Voor een sponsor is het vaak belangrijk om te gaan investeren in de een

of andere sport, vaak voor de o zo belangrijke naamsbekendheid van hun

product of bedrijf, soms ook uit liefde voor de MX sport of een bij hun

bekend zijnde rijder. 

Sponsoring ter ondersteuning van de MX sport of rijder moet tot uiting komen in een

professionele uitstraling van jouw als MX rijder en of het MX Team, waartoe je behoort.

MX-Brace logo

Swentibold logo

CS-Echt logo

auto-onderdelen.nl

BCS Racing

2020 Pro-Vue

Zorg daarom ook altijd voor aandacht en opvang van je sponsors met hun eventuele

zakelijke partners en of hun gasten, tijdens de wedstrijden.

 

Zorg voor zaken als een natje en een droogje oftewel een hapje en een

drankje zoals koffie, frisdrank eventueel met een stuk gebak of een toastje,

en later misschien wel met een kompleet uitgeruste hospitality ruimte, dit zal je

helpen deze sponsors te behouden.

Verdere zijn zaken van belang als, communicatie naar de sponsors en de pers toe, het

netjes houden van de ruimte waar je op dat moment bent, het aankleden

van en het plaatsen van vlaggen en of reclame borden in deze ruimtes,

het gebruik van de juiste en onbeschadigde logo’s op motor en kleding zijn vanzelf

sprekend van groot belang. 

Let ook op de staat van het jouw ter beschikking staande wagenpark,

zitten de stickers er goed en netje op?

Is alles schoon en representatief voor je sponsors ?

En ben je er zelf ook trots op dat je deze sponsors hebt ?

Ook de broodnodige publiciteit is een peiler waarop de samenwerking tussen

MX rijder en sponsor steunt.

Zorg jij voor de resultaten en de pers zal er bovenop zitten.

Dit is gratis aandacht voor jouw en je sponsor, maar ook het opzetten van

een persservice waarmee je de media na elke wedstrijd op de hoogte houd

van je prestaties kan mee werken aan een verlenging van je sponsor contract. 

Denk ook eens aan verzorgt drukwerk zoals briefpapier met je foto of logo er op, met

 bijbehorende enveloppen en uiteraard een goed verzorgt visitekaartje.

Dit zijn vaak belangrijke binnenkomers bij de eerste contacten die je moet leggen

naar potentiële sponsors.

Met het medium Internet kun jij je eigen Website maken en bijhouden en snel een

E-mail versturen naar die media welke voor de MX sport zo belangrijk is.

Een MX rijderpresentatie, aan het begin van elk seizoen op een leuke locatie, met een

aangekleed decor waar al jouw sponsors gepromoot worden, en waar deze

uiteraard ook aanwezig zijn met hun relaties, en waar jij je doelstelling voor het  

nieuwe seizoen aan de gezamenlijke pers gaat mededelen.

En waar een met foto’s en voldoende persoonlijke en sponsor informatie

 voorziene persmap voor al deze persmensen klaarligt.

Contracten welke worden afgesloten bestaan vaak uit diverse onderdelen,

te bedenken valt aan de rijder verplichting, Team overeenkomst,

merk verplichtingen, mogelijkheden voor meerdere privé sponsors,

promotie afspraken, betaling wijze, wat mag je na afloop behouden enz.

Tallon Vohland en Marko Kovalainen dachten in de achterons liggende jaren

ook mee over:

www.motocrossadvies.nl


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar een stukje MX Historie

 E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller