BCS RacingSwentiboldTwin AirCS-Echt logo
MX-Brace logoBoek 2020Optiflex logo

De MX Motor

Klik hieronder voor informatie over de

volgende MX onderdelen

  MX Wedstrijd motor  
Brandstof Wedstrijd afstelling
Circuit

afstelling

  Tuning
  Veiligheid  
     

MX wedstrijd motor

Waar koop ik mijn motor

Klasse keuze

De vragen die jij je als aankomend motocrosser moet stellen zijn:

Waar koop ik mijn motor?  

Kopen kun jij je motor bij een erkende dealer of van een collega rijder,

je hebt dan de keuze uit een nieuwe of een gebruikte machine.

Hierbij moet je zelf denken aan:  

Je eigen financiλle situatie, de toestand waarin het te kopen

materiaal zich bevind, denk hierbij ook aan garantie afspraken

en aankoop kortingen.

Kleur type en model zijn vaak ook belangrijke punten om op te letten.


Maar verder is het goed  om onderstaande punten te letten bij aankoop

van een gebruikte MX motor.

  •  De bougie, de kleur geeft vaak aan hoe de motor er van binnen

  •  uit ziet

  •  De compressie, heeft de motor nog voldoende tegendruk als je op

  •  de kikstarter drukt?

  •  Speling op de krukas, voel aan het vliegwiel of laat dit opmeten

  •  door een goede monteur

  •  Het luchtfilter, mag absoluut niet vuil en vol met zand zitten

  •  Het frame, kijk naar scheuren en of beschadigingen bij lasnaden

  •  Vering,voel of de demping nog wel voldoende is en de vering

  •  niet doorslaat tot op de bodem als je er eens stevig op drukt

  •  Het koelsysteem, zit er voldoende koelvloeistof in als je in de

  • radiator kijkt

  • De achterbrug, heeft die niet te veel speling

  • De wielen, zijn deze nog rond en hebben ze niet de veel

  • beschadigingen, en zitten alle spaken er nog in?

  • Alle bedienings handels, met weinig speling en niet gebroken?

 

Als je al deze zaken eens rustig bekeken hebt dan kun je besluiten

tot aankoop van een gebruikte MX motor, zijn te veel zaken niet in

orde besluit dan even te wachten en kijk voor een andere aankoop,

omdat een machine met te veel gebreken te veel geld gaat kosten.

Welke klasse is voor mij geschikt?

Om te bepalen in welke klasse je zou willen rijden zijn er een

aantal punten belangrijk, zoals:  

bullet

 Het persoonlijk gewicht van jouw als rijder  

bullet

 De lengte van jouw als rijder

bullet

 Het aantal wedstrijden in jouw omgeving

bullet

 

 Als je jong begint bouw dan op vanaf b.v.

50cc- 60cc - 80cc- 125-250 naar b.v 450 / 500cc

of viertact.


Wat was de oorzaak van het probleem

vandaag ?

Buddy seat

Plastic

Frame

Achtervering

 

Achterwiel

 

Achterrem

 

Stuur en handels

Voorvork

 

Voorwiel

Motorblok
 

Voorrem

   

              

 
   

Kijk hieronder voor de juiste afstellingen

Wedstrijd afstelling  

Als je eenmaal de gelukkige bezitter bent geworden van een heuse

motocross machine zal ik je nu wat punten aanreiken om je motor aan te

passen aan je persoonlijke wensen.

Je MX motor moet per circuit worden afgesteld.

Dit moet je  zelf uit ervaring gaan leren.

Bij de eerste meters op het circuit met een standaard motor zul je meteen

merken dat er verschil­lende zaken niet functioneren zoals je wel

zou willen, en dus anders zijn dan dat jij je hebt voorgesteld.  

Je zult daarom na dit eerste trainingsrondje beginnen met sleutelen

aan je motor.

Vanaf dit moment begint het opdoen van ervaring in de motocross.

Mijn advies is om vanaf dit eerste moment een LOGBOEK bij te houden

over de techniek en de wijzigingen welke je al dan niet met

succes veranderd aan je motor.

Op den duur verzamel je op deze wijze een onbetaalbare schat aan

 ervaring op zowel technisch als ook afstel gebied waarvan je in je

 verdere wedstrijd carriθre steeds weer gebruik kan maken.

Vanzelf kom je tot inzicht dat door

het bijhouden van je logboek en het zelf sleutelen je kan komen tot de

maximale afstel gegevens van je motor waardoor rijden een plezier

wordt en de resultaten niet achterwegen zullen blijven.  


Stuur

De afstelling van het stuur vergt enige uitleg, zorg er altijd voor dat

al je bedieningshandels zoals koppeling, rem en gas goed en soepel te

bedienen zijn van uit zit als ook vanuit staande positie.

De stand van je stuur altijd zo zetten dat je handen er als je

ontspannen op de budysit zit makkelijk omheen vallen vanuit een 

positie met gestrekte armen

Ook het gebruik van een beschermhoes over de middenbuis van je

stuur is uit veiligheidsoverweging aan te raden, bedenk maar eens

dat je er met je kin of onderbuik mee in aanraking zou komen.


Zit en staan positie

Een samenspel tussen de afstand van het stuur, voetsteunen en je

budysit geven mede de mate van handelbaarheid aan van je MX motor.

 

Zorg er voor dat je voetsteunen recht staan zodat je zowel zittend

als staand op de steunen, je alle bedienings organen makkelijk en

soepel kunt bereiken en deze soepel te bedienen zijn.

Let er op dat je voetsteunen recht staan en niet afhangen, hierbij is het

gevaar aanwezig dat je van je steunen kan schuiven met alle

gevolgen van dien.

   

Een prettig zittende budysit is belangrijk. je moet er goed op zitten

en makkelijk van voor naar achter er over kunnen schuiven.


Carburatie & Bougie

Zorg altijd voor de juiste brandstof samenstelling, kijk voor de

 juiste gegevens in het met je motor geleverde instructieboek.

Later zul je uit ervaring de samenstelling aanpassen aan je

persoonlijke wensen.

Is de samenstelling goed dan zul je zien dat de bougie bij de juiste

verbranding koffie bruin is.

 Om dit te controleren moet je de motor op volle snelheid via de noodknop

afzetten en na afkoeling de bougie voor controle er uitdraaien.

Dus nooit bougie controle na het stationair draaien van de motor,

dit omdat er dan geen volledige verbranding heeft plaatsgevonden in

de cilinder.

Voor het juiste bougie type, raadpleeg wederom je instructieboek.

Bougie en carburator moeten zo op elkaar zijn afgesteld dat er altijd de

maximale prestatie mee gehaald wordt.

Een bougie moet altijd goed schoon en droog zijn, oudere en

versleten bougies zijn altijd aan vervanging toe.


De carburateur afstelling

Een carburateur is het brandstof-meng-systeem voor

de verbrandingsmotor die gebruik maakt van benzine of een

ander vluchtige brandstof.

Het is een van de belangrijkste onderdelen die de prestatie

sterk beοnvloed.

Een carburateur heeft als hoofdfunctie het mengen van de brandstof

met lucht.

Hij bestaat voornamelijk uit een vernauwing in het inlaatkanaal en

een dun buisje dat aansluit op de plaats waar de vernauwing het

grootst is.

Als de lucht naar en door de vernauwing stroomt, dan gaat deze

sneller stromen.

 De nauwste plek van de vernauwing heet de venturi (ook wel keel).

Op deze plek zit een gaatje, waarop door de snelstromende lucht

onderdruk ontstaat, en uiteindelijk benzine wordt aangezogen

 en vermengd wordt met de lucht.

Manieren van afstellen

Het is belangrijk dat de carburateur zo is afgesteld dat er de juiste

hoeveelheid benzine en lucht wordt vermengd.

Dat afstellen doe je met behulp van een sproeier

 (schroefje met een gaatje erin).

Rijke afstelling

Om bij volgas de zuiger te koelen, geven we de motor iets meer

brandstof dan strikt nodig is, dit noemen ze 'rijk' afstellen.

Rijk wil dus zeggen dat de motor meer brandstof krijgt dan door

de zuurstof uit de aangezogen lucht kan worden verbrand.

Daardoor stijgt het brandstofverbruik iets maar de motor levert ook iets

meer vermogen.

Arme afstelling

Als we niet volgas rijden, willen we brandstof besparen dus geven we de

motor iets minder benzine dan strikt nodig.

Dan staat hij 'arm', hij levert dan wat minder vermogen,

maar is iets zuiniger.

Bij overbelasting met een arme afstelling kan de cilinder zover

uitzetten dat hij vastloopt in de cilinder.

Het kan ook zijn dat de bougie te heet wordt, die zorgt dan voor een

te vroege ontsteking.

Er kan dan zelfs een gat in de zuiger branden.

Stationair sproeier

Op iedere carburateur zit ook een stationair sproeier.

Deze regelt de continue afgifte

van brandstof als de motor stationair loopt.

Deze sproeier wordt afgesloten zodra er iets gas gegeven wordt en wordt

 overgenomen door de hoofdsproeier.

De lucht/brandstof-verhouding

Een carburateur zit vaak iets ingewikkelder in elkaar en er

zijn verschillende typen op de markt die allemaal net iets anders zijn,

 maar het principe komt redelijk neer op het bovenstaande en

 uiteindelijk regelt de carburateur de verhouding tussen meer lucht

en meer brandstof als je accelereert en minder lucht-minder

brandstof door de venturi als je gas terug neemt.

Vlotter en reservoir

Om een regelmatige loop van de motor te garanderen heeft een

carburateur een reservoir voor benzine.

Deze wordt op niveau gehouden door een vlotter die in het

 brandstofreservoir ligt.

 Dit is tevens vaak een hekel punt, de vlotters lopen vast door

lang stilstaan of raken soms lek door de grote temperatuursverschillen.

Problemen met je carburateur

Je kan verschillende motor problemen krijgen die aan je carburateur

zouden kunnen liggen.

 De meeste hebben te maken met valse lucht en met verstoppingen in het

sproeier systeem.

Valse lucht

 Als er lucht in de inlaat kan komen na de carburateur wordt het

mengsel te arm, dit heet valse lucht.

De motor kan hierdoor te heet worden en vastlopen

of er brandt een gat in de zuiger. Tevens kan de motor

hierdoor soms zeer slecht gaan lopen of erg veel benzine nodig hebben

om op toeren te komen.

Let er dus op dat er geen kapotte of lekke pakking tussen de carburateur

en de motor zit en de aansluiting vlak en luchtdicht is.

Ander oorzaken die valse lucht kunnen veroorzaken zijn de

rubber afsluitringen die de sproeiers afsluiten.

Sproeiers zijn regelbaar en worden vaak afgesloten

met kleine rubberen ringen. Deze drogen uit onder invloed van lucht

en brandstof.

Verstoppingen

Verstoppingen in de carburateur kunnen veelvuldig voorkomen

als je motor lange tijd niet gebruikt en/of dat de brandstoffilters

niet meer goed zijn.

Je krijgt dan zogeheten plaque in de carburateur die de nauw

afstelling teniet doet of sproeiers doen verstoppen.

Dit kan je gedeeltelijk voorkomen door gebruik te maken van

speciale reinigers die je door de brandstof kan doen.

Ook zand en stof via het vullen van je brandstoftank kan

vervuiling opleveren.

Vlotter lek

Vaak kan het ook zijn dat een vlotter lek is en de motor

onregelmatig loopt.

Het beste kan je dit testen door de vlotter uit de carburateur te

halen deze in een kokend pannetje water te stoppen, aangezien dit

de bedrijfstemperatuur van een motor is.

Moderne motoren

De nieuwste crossmotoren zijn nu al vaak voorzien van directe injectie en

hebben dus geen conventionele carburateur meer.

Ze maken gebruik van sproeiers die direct zijn aangesloten op een doseer

systeem en injectiepomp.


Handleiding over hoe je carburateur

is af te stellen.

Op je carburateur zitten twee stelschroeven die van belang zijn

om je carburateur goed af te stellen.

Dit is als eerste de luchtstel schroef en de stationair stel schroef.

Per carburateur zitten ze op verschillende plekken, meestal vindt je

de luchtschroef onderaan bij de inlaat, het is een klein schroefje.

De stationair stel schroef zit altijd in het midden en is de

grootste schroef op de carburateur.

Voor de rest moet je de sproeier weten te vinden.

Deze zit meestal in de vlotterbak, of als je geluk hebt, in een

externe sproeier houder gemonteerd (bv. mikunie 20mm 2-bout).

Al vorens te beginnen met het afstellen van de carburateur is

het van belang dat motor heeft gelopen en op temperatuur is.

Hier voor heb je een basis afstelling nodig.

Draai als eerste de luchtschroef helemaal in en vervolgens twee

slagen uit, hier door kan hij gemakkelijker starten.

Vervolgens draai je de stationair stelschroef zover in

dat de motor rustig loopt.

Vanuit deze situatie kunnen we vervolgens beginnen met het

afstellen van de carburateur.

Wil de motor nog niet starten met deze afstelling, dan moet je

de hoofd sproeier wisselen voor een (veel) grotere.

Het afstellen van de carburateur bestaat uit drie delen,

de hoofd afstelling, de fijn afstelling en de stationair afstelling.

Met de hoof afstelling wordt de maat van de hoofd sproeier bedoeld.

Met de fijn afstelling de stand van de gasnaald en lucht schroef.

Als laatste stel je de motor stationair af.

De hoofd afstelling gebeurt door het verwisselen van de hoofd sproeier.

Een grotere maat hoofd sproeier betekend een sproeier met een

groter gat, hierdoor kan er meer benzine door stromen.

Je hebt twee verschillende maten sproeiers, namelijk in mm of in de

Engelse SI maat.

Let daar goed op bij het kopen van een sproeier!

We beginnen met de hoofd afstelling, dit omdat het veranderen van de

hoofd sproeier invloed op alle ander afstellingen heeft.

Deze moet dus als eerste worden gekozen.

De hoofd sproeier regelt voornamelijk het mengsel bij volgas.

Bij kwart- en half gas zijn de luchtschroef en de gasnaald belangrijker.

Het afstellen van de hoofd sproeier is een simpel maar toch

tijdrovend karwijtje.

Als eerste moet je er voor zorgen dat je motor al goed loopt.

Als de motor warm is ga je een paar ronden rijden en terwijl je volgas in

de hoogste versnelling rijdt knijp je de koppeling in stop je de motor.

Doe dit b.v. op het startterrein.

Het is van het grootste belang dat je de koppeling niet meer los laat tot

dat je stil staat.

Het zal je als snel opvallen dat het tegenvalt om tegelijkertijd de

koppeling in te knijpen en te stoppen.

Een maal tot stilstand kun je ter plekke de bougie uit de cilinderkop

draaien (denk er aan, hij is warm)

Nu we de bougie hebben verwijdert kunnen we het bougie beeld

gaan bekijken.

Aan het bougie beeld is te zien of je een grotere of kleinere sproeier

maat moet nemen.

Bij een vettige, beroete zwarte bougie heb je bijvoorbeeld een kleinere

sproeier nodig. Een wittige elektrode betekend een te arm mengesel.

Nadat je de hoofd sproeier hebt gewisseld moet je de motor weer starten

en langzaam op temperatuur laten komen.

Vervolgens ga je een aantal ronden eindje rijden en nu moet je

 goed opletten of hij anders is gaan rijden.

Vaak is het verschil heel subtiel, vooral bij kleine sproeier wijzigingen.

Vervolgens herhaal je de al eerder beschreven stappen totdat er een

koffie bruin bougie beeld tot stand komt, zoals op foto.

Let op, een te kleine sproeier is verantwoordelijk voor 99%

alle vastlopers!

Met een te arm mengsel wordt de motor heel snel heel heet!.

Nu de hoofd afstelling klaar is kunnen we beginnen met het afstellen

van de fijn afstelling.

We zullen als eerste beginnen met de gas naald. Het afstellen van de

gas naald is een beetje vogel werk maar zeker de moeite waard.

Als je de gas schuif uit je carburateur. haalt zul je zien dat de gasnaald

door een veerring en een borgclipje worden vast gehouden.

Raak deze twee kleine onder delen niet kwijt!

We gaan nu eerst de gasnaald in zijn standaard stand zetten.

Als je de gas naald uit de gas

schuif haalt zie je dat er een 5 tal groeven in zitten.

Door het borg clipje een groef naar boven of beneden te zetten verstel je

de gasnaald in hoogte.

Door je gas naald hoger te zetten komen er meer venture gaatjes vrij in

de venture buis.

Hier door krijgt de motor standaard een vetter mengsel bij de

zelfde stand van de gas handel.

Je kunt dus met de gas naald beperkt de verhouding tussen

de hoeveelheid lucht en benzine afstellen. Het stellen met de

gas naald heeft nog een aantal trucjes.

Op het bovenste stuk van de de venture buis zitten namelijk

geen gaatjes meer.

Dat houd in dat als je de gas handelmeer 75% opendraait de

 motor enkel extra lucht krijgt.

Door de gas naald naar beneden te zetten kun je dit een

beetje compenseren, je hebt dan wel een grotere sproeier nodig.

Maar okι, als standaard afstelling zet je de gasnaald op twee

groeven van onderen, dus net iets boven het midden.

Stop nu de gas schuif weer in je carburateur en ga een stukje rijden.

Let nu vooral op wat er gebeurt als je het gas in een keeropen doet,

 en wat er gebeurt als je het gas langzaam dicht draait.

Probeer een beetje gevoel te krijgen van wat de motor doet al je met het

gas speelt.

Vervolgens zet je de gas naald in de aller onderste stand

(clipje in de hoogste groef), ga weer rijden.

Als het goed is kun je nu duidelijk verschil merken tijdens volgas,

vooral als je veel toeren maakt in de lagere versnelling.

Verstel nu de gas naald helemaal naar boven (clipje in de laagste stand).

Ga weer een beetje rond rijden en spelen met het gas.

Als het goed is voel je op je de boven de standaard afstelling

moet hebben staan over onder de standaard afstelling.

Probeer nog een keer met de gas naald op de positie die jij nu denkt die

het beste zal zijn.

Als het goed is moet de motor nu perfect lopen. Het moet in ieder geval

niet zo zijn dat hij beter loopt als je van af vol gas het gas een

stukje terug draait.

Ook mag hij niet sputteren boven in.

De gasnaald is regelt het mengsel van 25% tot 75% gas. Het is dus van

belang dat hij op dat gebied een goede gas reactie vertoond.

Blijft de gas reactie traag, of blijft hij sputteren in het midden gebied.

Dan kan het zijn dat je een dunnere gasnaald nodig hebt.

Als laatste gaan we de luchtstel schroef afstellen.

Deze zorgt voor een goede gasreactie en dat de motor in een keer start.

Voor de lucht stel schroef is ook een standaard afstelling, helmaal dicht

en dan 2 slagen uit.

Als het goed is start de motor nu perfect.

Laat de motor nu weer even warm worden. Als de motor warm is kunnen

we de gas reactie testen. Draai het gas ineen keer snel open ( in de vrij )

en let op het geluid van je motor.

Als het goed is schiet het toerental direct omhoog als je de 

handel open draait.

Vaak is dit niet het geval, en houd de motor eerst in en schiet

dan pas omhoog.

Draai het schroefje nu een kwart slag in en test de gas reactie.

Is de gas reactie nog niet goed ga dan nog een halve slag verder

en test weer de gasreactie.

Als die nu nog niet beter is moet je gasnaald bij stellen.

Zet de motor uit en laat hem even afkoelen ( +-10min), probeer

nu de motor weer te starten. Het zal je nu op vallen dat hij moeilijk

of niet start.

Draai de stationair stel schroef een slag in. En probeer het weer.

Is het probleem nog steeds niet verholpen draai dan voorzichtig

de luchtstel schroef weer een beetje uit.

Ga zo door tot hij weer in een keer start.

Als de motor weer start kun je de stationair weer een beetje uit

draaien en de luchtstel schroef een beetje in.

Laat de motor nu even warm worden.

Draai de stationair schroef weer uit tot dat de motor rustig,

maar wel constant loopt.

Stel hem niet te laag af, want danslaat ie af als hij echt warm word!.

Zet de motor weer uit en laat hem weer afkoelen, als het goed is start hij

nu in een keer.

Zo niet, blijf dan een beetje vogelen met de twee schroefjes.

Een klein tikje bij draaien kan vaak net genoeg zijn.

Voor het afstellen van de carburateur moet je langzamerhand gewoon

een beetje gevoel krijgen.

 Heb je een maal meerdere motoren afgesteld dan kun je door in

de 'vrij' even met het gas te spelen al snel zeggen of de gasnaald

en de luchtstel schroef goed staan.

Door een stukje te rijden kan je voelen of er een grotere of

kleinere sproeier in moet.

Ook als is de bougie koffie bruin, dan kan het nog zijn dat er een

iets kleinere of groter sproeier in moet.

Dit is gewoon een kwestie van gevoel dat je krijgt tijdens het rijden.

Hou er ook rekening mee dat je afstelling in de zomer en winter kan

verschillen en dat naar mate er meer slijtage optreed

er een groter sproeier nodig is.

 Ook door een hele vette smering gaat je motor armer lopen.

 


Dus kort samengevat:

- Sproeier kiezen naar aanleiding van de bougie (volgas).
- Gasnaald afstellen voor half gas.
- Luchtschroef afstellen voor gasreactie (kwartgas).


Kijk en noteer altijd de volgende gegevens:

Maat van de hoofd en stationair sproeiers

Vlotter stand/hoogte

Hoogte van de naald

Merk meng olie

Meng verhouding

Merk Brandstof

Ontsteking afstelling

Type en model Bougie

Type en merk luchtfilter

Luchtfilter olie

Hoeveelheid versnellingsbak olie

Merk versnellingsbak olie

Voortandwiel

Achtertandwiel

Ketting maat en merk

Merk en type uitlaat

Type en maat demper


Tip:

Let ook op als de motor niet schoon loopt of er geen beschadigde

 onderdelen in de carburateur zijn, en of alles goed vast zit let hierbij op

uitgeslagen naaldgeleiders en naalden.


Tip:

 Ook lekkende aansluitingen naar cilinder en of luchtfilter zorgen voor

een slecht lopende motor.

 Noteer de datum van vervangen als ook de maten van naald en

sproeiers in je logboek, later zul je er veel voordeel van hebben.


Luchtfilter

De hedendaagse filter voor MX machines is gefabriceerd van een foam

of te wel schuimplastic.

Let er wel bij het schoonmaken op dat je hier geen te agressief

middel gebruikt

om je filter te reinigen, in aanmerking komen warm water met

b.v.Biotex of Dreft, benzine kan ook maar let er op dat dit de lijmen

en de foam kan aantasten

en er dan voor zorgt dat je filter gaat lekken en dus stof en zand gaat

doorlaten, in plaats van de broodnodige gefilterde lucht.

Het luchtfilter moet natuurlijk goed schoon zijn en daarnaast tijdens

montage goed afdichten.

Dit moet vooral goed geschieden bij de aansluiting van het filterhuis

met de carburator.

Smeer een dun laagje vet op de randen van het uitgewassen filter, zodat

eventueel ronddwarrelend zand en stof niet via deze randen in de

carburateur kunnen komen en op deze wijze schade aanrichten aan de

zuiger en cilinder.

Het reinigen van je filter kan het beste gebeuren volgens de handleiding

die bij het filter geleverd wordt.

Als je filter uitgewassen is in een speciale filter cleaner, deze is speciaal

ontwikkeld voor onze filters.

Nadat hij is uitgewassen in deze cleaner, dan moet je het filter goed

droogknijpen en vervolgens onder de kraan verder uitspoelen.

Vervolgens je filter laten drogen en hem dan nog eens met

lucht schoonblazen en uitkloppen om er zeker van te zijn dat

ook de laatste korrels zand er uit zijn.

Vervolgens zul jij je filter moeten bewerken voor opnieuw gebruik.

Hiervoor is speciale filter vloeistof verkrijgbaar waarin jij je filter

ondergedompeld zodat het deze vloeistof opneemt.

 Vervolgens moet je nadat het filter is uitgelekt de vloeistof die nog

aanwezig is rustig in masseren zodat je hele filter de zelfde kleur krijgt

van deze vloeistof.

Zo nu is je filter wederom klaar voor hergebruik. 


Tip:  

Gebruik een paar latexhandschoenen dit voorkomt

vettige en vuile handen tijdens deze werkzaamheden.


Tip:

Laat je filter drogen buiten op een rustige plek en nooit in de volle zon

omdat de deze invloed kan hebben op de lijmnaden.

Je kan je filters ophangen aan een zelf gemaakte haak of een metalen

kleerhanger welke je op maat maakt voor je filters.

Op deze manier kun je een filter wel meerdere jaren gebruiken.


Uitlaat

 

Een goede en juist gedempte uitlaat is belangrijk.

Zorg er voor dat er geen deuken in de uitlaatbocht zitten.


Koeling

Koeling op de moderne motoren wordt verzorgd door vloeisof,

van belang is dat de juiste en voldoende hoeveelheid vloeistof in

de radiator aanwezig moet zijn.

Verder zorg er voor dat de radiator schoon is van modder en zand, voor

de juiste koelende functie.

   

Controleer tevens de slangen en de radiator op lekkages, en

 of beschadigingen.

Doe dit nooit direct na afloop van je training of wedstrijd dit i.v.m. de

warmte van de koelvloeistof.


Onderhoud

Nadat je motor is schoongemaakt, vaak gebeurt dit met koud water

en een hogedrukreiniger, moet je eerst beginnen je motor droog

te maken.

Let bij het afspuiten er ook op dat je het

filter verwijderd en de opening meteen daarvoor

bestemd deksel afsluit zodat er geen water in de carburateur kan komen.

Ook de uitlaat afstoppen met een daarvoor bestemde plug of kurk.

Vervolgend met een doek en dan met lucht het geheel droogmaken

zodat er schoon aan je motor gewerkt kan worden.

Tip:

Onderhoud van je MX motor kun je aan de hand van onderstaand schema 

 bijhouden.   

Onderhoud per:

Manche  Wedstrijd  
Stuur Ja    
Gashandel   Ja    
Koppelingshandel              Ja  
Remhandel Ja    
Kabels   Ja  
Frame    Ja  
Balhoofd   Ja    
Balhoofd lagers       Ja  
Motorblok       Ja    
Bevestigingspunten  Ja    
Alle moeren en bouten  Ja    
Cilinder en kop   Ja    
Zuiger en veren    Ja  
Carburateur Ja  
Kickstarter            Ja  
Vliegwiel    Ja  
Koppelingsplaten    Ja  
Uitlaat     Ja  
Versnellingsbak     Ja  
Olie   Ja  
Benzine    Ja    
Tank  Ja    
Ontluchting  Ja    
Benzinekraan  Ja    
Benzine slang Ja    
Luchtfilterhuis Ja    
Luchtfilter Ja    
Voorvork                           Ja    
Voorvorkolie                       Ja  
Achterschokbreker   Ja    
Linksysteem  Ja    
Voorwiel  Ja  

Achterwiel

Ja    
Spaken voor Ja  
Spaken achter Ja  
Ketting Ja    
Ketting geleider Ja    
Kettingspanner  Ja   
Rem voor   Ja    

Rem achter 

Ja    

Remvloeistof

 Ja    
Bougie   Ja  
Bougie kap   Ja    
Ontsteking Ja    
Band voor Ja    
Band achter  Ja    
Banden spanning Ja    


Vastleggen van circuit afstellingen

Zeer belangrijk is het om zo snel mogelijk te beginnen met het

vastleggen van de diverse technische zaken waarmee je het circuit

opgaat en wat je zoal aanpast om nog beter te kunnen werken

met je MX motor.


Circuit te : ………………………………… Datum : ……………..

Carburatie  instelling

Hoofdsproeier                   ……………….

Stationaire sproeier           …………….

Naald                                ……………….

Naaldstand                        ……………….

Luchtschroef                      ……………….

Tandwielen

Voor                                  ……………….

Achter                               ……………….

Vering

Voor                           Ingaand                      Uitgaand

Achter                        Ingaand                      Uitgaand

Opmerkingen: ………………………………………

 


Tuning

Vaak hoor je dat er collega rijders zijn die hun motor laten Tunen, dit wil

 zeggen dat er bepaalde onderdelen door een Tuner of te wel een

specialist verbeterd en of sneller gemaakt worden.  

Er zijn in Nederland vele gespecialiseerde personen actief in de

MX sport die jou kunnen helpen je motor sneller en of beter te maken.

Kijk hiervoor op de MX Link pagina.


Brandstof

Brandstoffen die in de MX sport nodig zijn kun je onderscheiden in

auto brandstof, MX brandstof, smeermiddelen en schoonmaakmiddelen.

Zonder brandstof loopt er geen enkel voertuig, benzine, diesel of LPG

zijn de meest voorkomende producten die we kennen.

Voor je MX machine ligt dit anders, hier gebruik je veelal een in

 mengverhouding opgebouwd product wat bestaat uit benzine en olie.

Hoe de mengverhouding hierin is zie je in je instructie boek of

verteld je de dealer.  

  

Zorg dat je motorbrandstof in een goede jerrycan zit, en meng

de brandstof thuis al zodat je op het circuit deze handelingen

niet meer behoefd te verrichten.

Doe ook voordat je gaat tanken aan de pomp thuis reeds de  benodigde

mengolie in je jerrycan en plak er een label op waarop staat hoeveel

benzine je moet bijtanken om de juiste mengverhouding te krijgen.

Tip:

Zorg voordat je het circuit op gaat dat er voldoende

brandstof in je tank zit.

Smeer - en schoonmaakmiddelen zijn nodig voor het onderhoud van je motor.

Zie hiervoor ook: MX reserve onderdelen  


Veiligheid

Veiligheid rondom de werkplek van de motorsporter en het omgaan

met brandbare stoffen moet ook de aandacht hebben van zowel

 de MX sporter als ook de monteur en de personen er omheen.

Schenk ook eens wat aandacht aan ter plekke geldende

 brandweervoorschriften, zowel thuis in je schuur of garage

(werkplaats) als ook op het circuit.

Denk aan een brandblusser welke geschikt is om die materialen

te blussen die er in brand kunnen geraken in jouw omgeving.


Zorg er voor dat alles opgeruimd en netjes verzorgt is en dat niets

rondslingert  waarover men kan struikelen en of vallen waardoor er

situaties ontstaan die je zelf ook niet wilt.

Verder naar MX Gereedschappen

 

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Mόller