Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

  De MX Monteur

Een van de belangrijkste zaken die we niet moeten vergeten is dat

de motocross wedstrijd pas is afgelopen als de

zwart / wit geblokte vlag gevallen is.  

Zoals uit al het voorgaande blijkt dat niet alleen de rijder goed verzorgd

moet worden maar ook zijn machine moet voor de volle 100% in orde zijn.

Als rijder ben je hiervoor zelf verantwoordelijk, maar deze verantwoording

kan ook liggen bij de voor jouw werkende monteur.

Denk eraan ook jouw motor heeft zijn beperkingen evenals jezelf als rijder.

Optimaal prepareren door je monteur wil niet bij voorbaat zeggen dat

de motor door overbelasting niet stuk kan.

Haal daarom het haalbare uit je motor,zit er niet meer in,blijf dan tegen

de grens van het mogelijke aanzitten.

Maar rij niet willens en wetens je machine in puin.

Voor de monteur zijn dan ook een aantal zaken nodig om zijn werk voor jouw

te kunnen uitvoeren.

Wat heeft de monteur zoal nodig?

Op zich misschien een domme vraag. Maar die toch niet aan zijn doel

voorbij schiet.

We zien herhaaldelijk in het rennerskwartier mensen sleutelen die van

werken aan een crossmotor net zoveel verstand hebben

als "een koe van piano spelen".

Vandaar mijn advies, zorg er voor dat de persoon die aan jouw dure

motor mag werken, dan wel degelijk verstand heeft van de techniek

 van jouw machine.

Ik geef hier wat advies om je zelf een indruk te

laten krijgen waaraan een MX monteur zou moeten voldoen,

hij moet o.a. 

bullet

Belangstelling hebben in de motocross

bullet

In het bezit zijn van een rijbewijs voor het vervoer van jouw en je         materiaal naar trainingen en wedstrijden

bullet

Eventueel een opleiding als monteur hebben gevolgd

bullet

Gevoel hebben voor motocross techniek

bullet

Serieus zijn en ook precisie,orde en netheid hoog in het vaandel voeren

bullet

Bereid zijn om voor jouw zijn handen uit de mouwen willen steken

bullet

Kennis hebben van de afstelling van carburatie,ontsteking en vooral de vering

bullet

Kennis hebben van brandstof, smeerprodukten en schoonmaakmiddelen

bullet

Bekend zijn met werking en afstelling van schokbrekers en vering

bullet

Op de hoogte zijn van brandpreventie,in gevaarlijke situaties alert handelend kunnen optreden

Lees daarom samen met je monteur en ook eventuele andere helpers de

informatie over brandpreventie verderop in deze page.


Wat is er verder belangrijk voor jouw monteur?  

Een schone en rustige werkplek zowel thuis

als op het circuit.

  •  Goed overleg en duidelijke afspraken

  •  Voldoende en goed passend gereedschap

  •  Werkbank of werktafel

  •  Voldoende en juiste reserve onderdelen

  •  Voldoende onderhoud en smeermiddelen

  •  Brandstof  


Klik hieronder voor informatie over de volgende MX onderdelen

bullet

De Monteur

bullet

MX Wedstrijd motor

bullet

Wedstrijd afstelling

bullet

Tuning

bullet

Brandstof

bullet

Circuit afstelling

bullet

Veiligheid

Overleg met de monteur is van groot belang, zeker direct na afloop

van je training en of wedstrijd.

Brandstof

Deze moet in stevige benzine bestendigde kannen en of tanks worden vervoerd en

 opgeslagen.

Onderhoudsmiddelen

Oliλn en vetten zoals vork – versnellingsbak - meng en smeeroliλn behoren

tot de standaard uitrusting van de monteur.

Daarnaast zijn ontvetter en schoonmaakspullen ook materialen welke niet

in zijn uitrusting mogen ontbreken, Poetsdoeken en of poetspapier al dan

niet op een rol zijn noodzakelijk om schoon te kunnen werken.  

Milieumat  

Gezien de reinigingsmiddelen waarmee aan je motor wordt gewerkt is het

voor een beter milieu van belang dat we allemaal deze mat gebruiken.  

Hogedrukreiniger

Op de meeste circuits is het gebruik van een hogedrukreiniger verboden,

wel zorgt de organisatie er voor dat er een plek en vaak ook apparatuur

aanwezig is zodat je wel je motor kunt afspuiten.

Dit heeft ook met verleende vergunningen en het behoud van

ons milieu te maken.

 Tip:

Gebruik een hogedrukreiniger niet direct na afloop van je wedstrijd terwijl je

motor nog warm is,het resultaat is namelijk dat er zich binnen in je blok,

carburateur en uitlaat condens gaat vormen die het functioneren van je

machine gaat tegenwerken.


 Tip:

Gebruik als er veel modder op het circuit aanwezig is een gebruikte

dameskous om over je voor en achterspatbord heen te trekken,

zodat je na de race gemakkelijk de modder kunt verwijderen.


MX wedstrijd motor

Waar koop ik mijn motor

Klasse keuze


De vragen die jij je als aankomend motocrosser moet stellen zijn:

Waar koop ik mijn motor?  

Kopen kun jij je motor bij een erkende dealer of van een collega rijder,

je hebt dan de keuze uit een nieuwe of een gebruikte machine.

Hierbij moet je zelf denken aan:  

Je eigen financiλle situatie,de toestand waarin het te kopen materiaal zich bevind,

denk hierbij ook aan garantie afspraken en aankoop kortingen.

Kleur type en model zijn vaak ook belangrijke punten om op te letten.

Maar verder is het goed om onderstaande punten te

letten bij aankoop van een gebruikte MX motor.

  •  De bougie, de kleur geeft vaak aan hoe de motor er van binnen uit ziet,

  •  De compressie,heeft de motor nog voldoende tegendruk als je op de

  •  kikstarter drukt?

  • Speling op de krukas,voel aan het vliegwiel of laat dit opmeten door een

  • goede monteur

  • Het luchtfilter,mag absoluut niet vuil en vol met zand zitten

  • Het frame,kijk naar scheuren en of beschadigingen bij lasnaden

  • Vering,voel of de demping nog wel voldoende is en de vering niet doorslaat tot op

  •  e bodem als je er eens stevig op drukt

  • Het koelsysteem,zit er voldoende koelvloeistof in als je in de radiator kijkt

  • Achterbrug,heet die niet te veel speling

  • De wielen,zijn deze nog rond en hebben ze niet de veel beschadigingen,

  • en zitten alle spaken er nog in?

  • Alle bedienings handels,met weinig speling en niet gebroken?

  •  

Als je al deze zaken eens rustig bekeken hebt dan kun je besluiten tot aankoop

van een gebruikte MX motor, zijn te veel zaken niet in orde besluit dan

even te wachten en kijk voor een andere aankoop,omdat een machine

met te veel gebreken te veel geld gaat kosten.

Welke klasse is voor mij geschikt?

Om te bepalen in welke klasse je zou willen rijden zijn er een aantal

punten belangrijk,zoals:  

bullet

Het persoonlijk gewicht van jouw als rijder  

bullet

De lengte van jouw als rijder

bullet

Het aantal wedstrijden in jouw omgeving

bullet

Als je jong begint bouw dan op vanaf b.v.50- 60cc -80cc-125-250   naar b.v 450 / 500cc in tweetact of viertact.

 


Als je problemen had tijdens het rijden!

Wat was de oorzaak van het probleem

 vandaag ?

Buddy seat

Plastic

 Frame

Achtervering

 

Achterwiel

 

Achterrem

Stuur en handels

Voorvork

 

Voorwiel

Motorblok
 

Voorrem

 

              

 
     

Wedstrijd afstelling  

Als je eenmaal de gelukkige bezitter bent geworden van een heuse

motocross machine zal ik je nu wat punten aanreiken om je motor aan te

passen aan je persoonlijke wensen.

Je MX motor moet per circuit worden afgesteld.

 Dit moet je zelf uit ervaring gaan leren.

Bij de eerste meters op het circuit met een standaard motor zul je

meteen merken dat er verschil­lende zaken niet functioneren zoals je wel

zou willen,en dus anders zijn dan dat jij je hebt voorgesteld.  

Je zult daarom na dit eerste trainingsrondje beginnen met sleutelen aan je motor.

Vanaf dit moment begint het opdoen van ervaring in de motocross.

Mijn advies is om vanaf dit eerste moment een LOGBOEK bij te houden over

de techniek en de wijzigingen welke je al dan niet met succes

veranderd aan je motor.

Op den duur verzamel je op deze wijze een onbetaalbare schat aan ervaring

op zowel technisch als ook afstel gebied waarvan je in je verdere

wedstrijd carriθre steeds weer gebruik kan maken.

Vanzelf kom je tot inzicht dat door het bijhouden van je logboek en

het zelf sleutelen je kan komen tot de maximale afstel gegevens van je

motor waardoor rijden een plezier wordt en de resultaten

niet achterwegen zullen blijven.  


Stuur

De afstelling van het stuur vergt enige uitleg, zorg er altijd voor dat

al je bedieningshandels zoals koppeling, rem en gas goed en soepel te

bedienen zijn van uit zit als ook vanuit staande positie.

De stand van je stuur altijd zo zetten dat je handen er als je ontspannen op de

budysit zit makkelijk omheen vallen vanuit een  positie met gestrekte armen

Ook het gebruik van een beschermhoes over de middenbuis van je stuur is uit

 veiligheidsoverweging aan te raden, bedenk maar eens dat je er

met je kin of onderbuik mee in aanraking zou komen.


Zit en staan positie

Een samenspel tussen de afstand van het stuur, voetsteunen en je budysit

geven mede de mate van handelbaarheid aan van je MX motor.

Zorg er voor dat je voetsteunen recht staan en niet afhangen zodat je er

onder het rijden niet vanaf schuift zowel zittend als staand op de steunen

moeten alle bedienings organen makkelijk en soepel te bereiken en te bedienen zijn.

Let er op dat je voetsteunen recht staan en niet afhangen,hierbij is het gevaar aanwezig

dat je van je steunen kan schuiven met alle gevolgen van dien.


Handels  

Gas, rem en koppelingshandels zijn er in verschillende modellen en

uitvoeringen, je bepaald je eigen keuze door het uittesten welke voor jouw

gevoel het prettigste zitten en werken.

Ook de handvaten ook wel grips genoemd zijn er in verschillende modellen

en kleuren, om ze te bevestigen is ere speciale lijm te verkrijgen,

zorg er voor dat ze goed vast zitten want als ze van je stuur afschuiven

kan dit zeer gevaarlijk zijn en je kan er je race zeker niet mee uitrijden.

Vaak zie je bij toprijders dat er een of twee dunne draadjes met een tang in

de groeven worden gedraaid zodat dit nog een extra zekerheid

geeft dat ze niet verschuiven.

Afstelling van het koppeling - en remhandel moet zo gebeuren dat je zowel

zittend als staand op de steunen beide gemakkelijk kunt bedienen.

Ga er van uit dat je meer staat dan zit tijdens een race dan moet de afstelling

zo zijn dat er makkelijk zonder vreemde bewegingen gebruik kan worden

gemaakt van zowel koppeling als ook de voorrem.

Zorg er voor dat al je bedieningsorganen soepel en licht functioneren,

zorg voor voldoende speling op je koppelingshandel, zodat je koppeling

al niet gaat slippen door de spanning op de kabel.

Als bescherming voor je handen en vingers op circuits waar veel stenen

liggen worden vaak beschermkappen en of beugels over je handels heen

 gemonteerd, ook bij extreem koud weer kunnen deze kappen helpen tegen

de koude vingers.


Rempedaal en remmen

Om je rempedaal te kunnen gebruiken moet het niet nodig zijn

dat jij je voet van de steun moet halen of je voet moet verplaatsen

om te kunnen remmen.

Remmen en de te gebruiken remblokken is een kwestie van gevoel,

 eerste vereiste is dat als jij je rem gebruik je er van uit moet gaan dat het

 de bedoeling is dat je zo snel mogelijk stil moet staan of dat er op zijn minst

een grote rem vertraging op de snelheid plaats vind.

De kwaliteit van de remblokken en remschijven is afhankelijk van het gebruik

en het onderhoud dat je er op uitvoert.

Controleer en ververs ook regelmatig de remvloeistof en kijk bij de remcilinders

naar eventuele lekkage.

Laat je voorlichten door je MX dealer.


Schakel pedaal en versnellingsbak

Voor je schakel pook geld het zelfde verhaal als hierboven voor je rem,

het moet zo zijn afgesteld dat je zonder je voet van de steun behoeft je

alle versnelling kunt gebruiken.

Dit moet zowel zittend als staand kunnen gebeuren.

Bij het onderhoud letten op lekkage van olie, na iedere training en wedstrijd.


Vering voorzijde

Goed afgestelde voorvering is net zo belangrijk als het perfect lopen

van je MX motor.

Je voorvering afstelling is een kwestie van eigen gevoel.

Toprijders hebben liever een wat hardere afstelling maar als vuistregel

geld dat het voorwiel iedere beweging moet volgen in het circuit en daarbij

niet te snel terug komt zodat je het gevoel krijgt dat de motor van voor

omhoog wordt geketst.

Er zijn voldoende specialisten in de buurt die je kunnen adviseren met de

afstelling van je voorvork.

Ook regelmatig onderhoud moet niet worden onderschat, dit is van

levensbelang voor je vork.  

Controleer ook regelmatig of je oliekeringen nog dicht zijn en geen olie lekt,

waardoor de werking van je veer systeem er op achteruit gaat.


Vering achter

Je achter schokbreker moet er voor zorgen dat het achterwiel zoveel mogelijk

alle bewegingen van het circuit volgt.

Dit wil zeggen dat je schokbreker zowel in als uitgaand de bewegingen

moet maken dit niet te snel maar ook niet te langzaam,ook dit is weer

een kwestie van afstellen en uittesten voor je eigen gevoel.  

Om zelf je eigen achterschokbreker te leren afstellen heb je een om te

beginnen een meter nodig,je motor op de standaard en een boek om alles

te noteren.

Zorg dat je motor altijd vlak staat opgesteld.

Meet eerst vanaf het hard van de achteras tot aan de bevestigingsbout van je

budysit. (dit is 725 mm)

Meet nu dezelfde afstand maar nu met jezelf zittend op de motor,

dus belast met je eigen gewicht,laat de motor eerst even een aantal keer in veren.

(dit is nu 615 mm)

Meet nu als je van de motor bent gestapt de machine met beide wielen op de

grond,je zult zien dat de motor inzakt onder zijn eigen gewicht.

Deze inzakking van je veer mag niet meer

dan 10 tot 25 mm bedragen,is de inzakking minder dan 10mm dan is de

veer te zacht, zakt hij verder in dan 25 mm dan is je veer te hard.

Andere veren zijn bij de MX vakhandel

 of veringspecialist te koop.

Vraag voor meer advies je veringspecialist.


Ontsteking – Bougie

Voor een goede vonk en het snel starten is een goeie bougie belangrijk,

hij moet droog zijn en de afstand van de elektrode volgens opgaaf

van de leverancier. 

De kleur van de elektrode geeft aan hoe de afstelling van je motor is.

Is de kleur van de bougie normaal,en is de elektrode licht bedekt met

grijsbruine aanslag dan kun je spreken van een perfecte afstelling.

Zwarte aanslag  betekent dat hij te rijk staat,dit wil zeggen de verhouding

tussen benzine en toegevoegde olie zijn niet in ballans,hier kan ook nog

spraken zijn van eventueel versleten zuigerveren.

Wit betekend een te arme afstelling en dat betekend dat je naald en sproeier

bezetting niet in orde zijn.

Let ook op bij oververhitting,waardoor er een gat in ze zuiger kan branden,

oorzaken hiervoor zijn te zoeken in een te vroege ontsteking,

brandstof met een verkeerd octaangehalte een te arm mengsel

(de verhouding tussen brandstof en de lucht toevoer)

Andere oorzaken liggen bij lekende inlaatspruitstuk,problemen met het

koelsysteem, en een verkeerde elektrode afstand.

De afstelling van de ontsteking(vaak elektronische) is uit te voeren volgens

de handleiding van je MX motor.


Banden en wielen

Afhankelijk van het soort ondergrond zijn er verschillende typen banden

noodzakelijk.

Voor elk soort circuit is er een band beschikbaar, zo zijn er banden voor de

Nederlandse zandcircuits,de rubber compound is vaak zachter en de

noppen opstelling is wat breder zodat een betere grip gewaarborgd is en

dat de zand beter loslaat van de band.

Voor circuits met een zachter of modder als samenstelling is er een band

die grotere noppen heeft en sterkere noppen op de zijkant voor een meer te

controleren drift. Voor de echte harde en rotsige circuits is er een band

met overlappende zij noppen voor een betere tractie op harde ondergrond.

De rubber samenstelling zorgt ook nog eens voor extra vering.

Zachtere rubber werkt vaak prettiger op hardere circuits maar zal ook

 sneller verslijten

Tip:

Let bij de keuze van je banden op de volgende zaken:

  •  Circuit samenstelling (hardheid)

  •  Banden maat

  •  Banden profiel

  •  Noppen profiel

  •  Noppen profiel hoogte

  •  Rubber compound samenstelling

  •  Zijwaartse flexibiliteit

  •  Bandenspanning

Ook binnenbanden zijn belangrijk, voor zeer harde banen met veel stenen is

er een Mousse binnenband, dit is meer een soort worst die niet opblaasbaar,

en die dus ook niet lek gereden kan worden,maar die wel een meer 

zijwaarts rollend gevoel geeft in je voorwiel.

Een banden reparatieset moet tot de uitrusting behoren,deze kan bestaan

uit een set welke bestaat uit een spuitbus om in je lekke binnen band vol te

spuiten of een reparatieset waarbij je binnenband op de ouderwetse

manier wordt geplakt met de daarvoor bestemde pleisters.

Om je band te verwijderen van de velg,heb je buiten goede bandenlichters

ook een hulpmiddel nodig waarop je wiel komt te liggen tijdens

deze montage werkzaamheden.

Een werkhoogte van 25 tot 35 cm is hierbij aan te bevelen, een oude 200 liter

oliedrum welke afgezaagd is op deze hoogte en waarbij de rand omgefelst

wordt of waar een stuk slang  wordt gebruikt om de scherpe rand af te

schermen is hiervoor zeker goed te gebruiken.

De bandenspanning is zeer belangrijk,laat je adviseren of kijk in je instructieboek

voor de juiste gegevens. Zorg er voor dat je wielen in orde zijn,

geen knikken of deuken in de velg en alle spaken goed vast.

Een volkomen rond wiel geeft een prettiger effect dan een wiel dat niet rond is.

Tip:

 Gebruik geen scherpe voorwerpen, dit gebeurt vaak na modderwedstrijden,

want door deze scherpe voorwerpen kunnen krassen in je velg komen die

 je er nooit meer uit krijgt.

Controle op losse spaken moet gebeuren na iedere manche en of training,

loop het wiel rond, begin b.v. bij de ventieldop en voel of alle spaken vast zitten.

Gebruik een passende spaaksleutel en controleer ook of de bandenklemmen

nog vastzitten.


Ketting en tandwielen 

Kettingen voor MX motoren zijn van het type O -ring. Tandwielen zijn aan

de voorzijde van gehard metaal, en achter vaak van aluminium.

Onderhoud van je MX ketting bepaald mede de levensduur,reinig je ketting eerst

met een staalborstel als hij nog op de motor zit, verwijder hem vervolgens en

spuit hem schoon met de hogedrukreiniger, blaas hem vervolgens

droog met de lucht, dit om roesten tegen te gaan.

Kook hem uit in de daarvoor bestemde blik met kettingvet.

 Laat je ketting buiten indrogen en na dat je de tandwielen zowel voor als

achter hebt gecontroleerde kan de ketting er weer terug op gelegd worden.

Zorg ook dat alle bevestiging bouten en moeren vast zitten.

Zorg dat je ketting mooi recht loopt als je hem hebt gespannen!!!

Als laatste spuit je kettingspray over je ketting zodat ze weer goed gesmeerd klaar is

voor de volgende training of wedstrijd.

De kettingspanning is ook belangrijk, span je ketting nooit te strak maar

ook niet te los.

Een juiste spanning wordt verkregen door op je motor te gaan zitten dan je ketting

als hij  strak staat vast te zetten, hierbij heb je dan vaak de juiste

spanning bereikt.


Carburatie

Zorg altijd voor de juiste brandstof samenstelling,kijk voor de juiste

gegevens in het met je motor geleverde instructieboek.

Later zul je uit ervaring de samenstelling aanpassen aan je persoonlijke wensen.

Is de samenstelling goed dan zul je zien dat de bougie bij de juiste

verbranding koffie bruin is.

Om dit te controleren moet je de motor op volle snelheid via de noodknop

afzetten en na afkoeling de bougie voor controle er uitdraaien.

Dus nooit bougie controle na het stationair draaien van de motor,dit omdat

er dan geen volledige verbranding heeft plaatsgevonden in de cilinder.

Voor het juiste bougie type,raadpleeg wederom je instructieboek.

Bougie en carburator moeten zo op elkaar zijn afgesteld dat er altijd

de maximale prestatie mee gehaald wordt.

Een bougie moet altijd goed schoon en droog zijn,oudere en

versleten bougies zijn altijd aan vervanging toe.


Tip:  

Let ook op als de motor niet schoon loopt of er geen beschadigde onderdelen

in de carburateur zijn, en of alles goed vast zit let hierbij op uitgeslagen

naaldgeleiders en naalden.


Tip:

 Ook lekkende aansluitingen naar cilinder en of luchtfilter zorgen voor een

slecht lopende motor.

 Noteer de datum van vervangen als ook de maten van naald en sproeiers

in je logboek, later zul je er veel voordeel van hebben.


Luchtfilter

De hedendaagse filter voor MX machines is gefabriceerd van een foam

of te wel schuimplastic.

Let er wel bij het schoonmaken op dat je hier geen te agressief middel gebruikt

om je filter te reinigen, in aanmerking komen warm water met

b.v.Biotex of Dreft,benzine kan ook maar let er op dat dit de lijmen en de

foam kan aantasten en er dan voor zorgt dat je filter gaat lekken en dus

stof en zand gaat doorlaten,in plaats van de broodnodige gefilterde lucht.

Het luchtfilter moet natuurlijk goed schoon zijn en daarnaast tijdens

montage goed afdichten.

Dit moet vooral goed geschieden bij de aansluiting van het filterhuis

met de carburator.

Smeer een dun laagje vet op de randen van het uitgewassen filter,

zodat eventueel ronddwarrelend zand en stof niet via deze randen in de

carburateur kunnen komen en op deze wijze schade aanrichten aan

de zuiger en cilinder.

Het reinigen van je filter kan het beste gebeuren volgens de handleiding die

bij het filter geleverd wordt.

Als je filter uitgewassen is in een speciale filter cleaner,deze is speciaal

ontwikkeld voor onze filters.

Nadat hij is uitgewassen in deze cleaner, dan moet je het filter goed

droogknijpen en vervolgens onder de kraan verder uitspoelen.

Vervolgens je filter laten drogen en hem dan nog eens met lucht

schoonblazen en uitkloppen om er zeker van te zijn dat ook de laatste

korrels zand er uit zijn.

Vervolgens zul jij je filter moeten bewerken voor opnieuw gebruik.

Hiervoor is speciale filter vloeistof verkrijgbaar waarin jij je filter

ondergedompeld zodat het deze vloeistof opneemt.

 Vervolgens moet je nadat het filter is uitgelekt de vloeistof die nog aanwezig

is rustig in masseren zodat je hele filter de zelfde kleur krijgt van deze vloeistof.

Zo nu is je filter wederom klaar voor hergebruik. 


Tip:  

Gebruik een paar latexhandschoenen dit

voorkomt vettige en

 vuile handen tijdens deze werkzaamheden.


Tip:

Laat je filter drogen buiten op een rustige plek en nooit

 in de volle zon omdat de deze invloed kan hebben

op de lijmnaden. Je kan je filters ophangen aan een

zelf gemaakte haak of een metalen kleerhanger

 welke je op maat maakt voor je filters.

Op deze manier kun je een filter wel meerdere

jaren gebruiken.

Gearing

Uitzoeken welke de juiste gearing voor jouw motor is,wil zeggen dat je

gaat zoeken naar de juiste verhouding tussen het kleine voortandwiel op

het motorblok en het grote achtertandwiel op het achterwiel.

Hoe kleiner het voortandwiel hoe groter de trekkracht van je motor.

Als je het voortandwiel vergroot wordt er meer snelheid overgebracht

naar het achterwiel.

De verhouding tussen voor en achtertandwiel liggen 1:3.5 dat wil zeggen

dat 1 tand op het kleine tandwiel 3.5 tand betekend op de achterkant.

Zoals ik reeds stelden,per circuit moet je zelf bezien hoe de gearing moet

worden aangepast.

Kijk of er veel lange rechte snelle stukken in het circuit zitten,of zijn er veel

bochten van waaruit je snel moet accelereren.

Uitgangspunt moet altijd zijn dat je van je motor alle versnellingen

soepel kunt benutten, en daarbij in de hoogste versnelling geen snelheid

verliest of op de lange rechte stukken snelheid ten opzichte van je collega's

te kort komt.

Ga er van uit dat je in de tweede versnelling moet kunnen starten en je

overal op het circuit makkelijk je derde versnelling kunt gebruiken.

En uiteraard ook de andere versnellingen.

Koeling

Koeling op de moderne motoren wordt verzorgd door vloeisof, van belang is

dat de juiste en voldoende hoeveelheid vloeistof in de radiator aanwezig moet zijn.

Zorg er voor dat je radiator schoon en modder vrij is.

Controleer tevens de slangen en de radiator op lekkages, en of beschadigingen.

Doe dit nooit direct na afloop van je training of wedstrijd dit i.v.m. de

warmte van het koelwater.

Onderhoud

Nadat je motor is schoongemaakt,vaak gebeurt dit met koud water

en een hogedrukreiniger, moet je eerst beginnen je motor droog te maken,

let bij het afspuiten er ook op dat je het filter verwijderd en de opening

meteen daarvoor bestemd deksel afsluit zodat er geen water in

de carburateur kan komen.

Ook de uitlaat afstoppen met een daarvoor bestemde plug of kurk.

Vervolgend met een doek en dan met lucht het geheel droogmaken zodat er

schoon aan je motor gewerkt kan worden.

Tip:

Onderhoud van je MX motor kun je aan de hand van onderstaand schema  bijhouden.   

Onderhoud per:

Manche  Wedstrijd  
Stuur Ja    
Gashandel   Ja    
Koppelingshandel            Ja  
Remhandel Ja    
Kabels   Ja  
Frame    Ja  
Balhoofd   Ja    
Balhoofd lagers       Ja  
Motorblok       Ja    
Bevestigingspunten  Ja    
Alle moeren en bouten  Ja    
Cilinder en kop   Ja    
Zuiger en veren    Ja  
Carburateur Ja  
Kickstarter            Ja  
Vliegwiel    Ja  
Koppelingsplaten    Ja  
Uitlaat     Ja  
Versnellingsbak     Ja  
Olie   Ja  
Benzine    Ja    
Tank  Ja    
Ontluchting  Ja    
Benzinekraan   Ja    
Benzine slang Ja    
Luchtfilterhuis Ja    
Luchtfilter Ja    
Voorvork                           Ja    
Voorvorkolie                       Ja  
Achterschokbreker   Ja    
Linksysteem  Ja    
Voorwiel  Ja  

Achterwiel

Ja    
Spaken voor Ja  
Spaken achter Ja  
Ketting Ja    
Ketting geleider Ja    
Kettingspanner  Ja   
Rem voor   Ja    

Rem achter 

Ja    

Remvloeistof

 Ja    
Bougie   Ja  
Bougie kap   Ja    
Ontsteking Ja    
Band voor Ja    
Band achter  Ja    
Banden spanning Ja    


Circuit afstellingen

Zeer belangrijk is het om zo snel mogelijk te beginnen met het vastleggen van

de diverse technische zaken waarmee je het circuit opgaat en wat je zoal aanpast

om nog beter te kunnen werken met je MX motor.

Circuit te : ………………………………… Datum : ……………..


 Carburatie  instelling

Hoofdsproeier                   ……………….

Stationaire sproeier           …………….

Naald                                ……………….

Naaldstand                        ……………….

Luchtschroef                      ……………….

Tandwielen

Voor                                  ……………….

Achter                               ……………….

Vering

Voor                           Ingaand                      Uitgaand

Achter                        Ingaand                      Uitgaand

Opmerkingen: ………………………………………

 

Tuning

Vaak hoor je dat er collega rijders zijn die hun motor laten Tunen, dit wil

 zeggen dat er bepaalde onderdelen door een Tuner of te wel een specialist

 verbeterd en of sneller worden.  

 

Er zijn in Nederland vele gespecialiseerde personen actief in de MX sport die

 jou kunnen helpen je motor sneller en of beter te maken.

Kijk hiervoor op de MX Link pagina.

Brandstof

Brandstoffen die in de MX sport nodig zijn kun je onderscheiden in

Auto brandstof,MX brandstof,smeermiddelen en schoonmaakmiddelen.

Zonder brandstof loopt er geen enkel voertuig,benzine,diesel of LPG zijn

de meest voorkomende producten die we kennen.

Voor je MX machine ligt dit anders,hier gebruik je veelal een in

 mengverhouding opgebouwd product wat bestaat uit benzine en olie.

Hoe de mengverhouding hierin is zie je in je instructie boek of verteld

je de dealer.  

 Zorg dat je motorbrandstof in een goede jerrycan zit,en meng de brandstof thuis

al zodat je op het circuit deze handelingen niet meer behoefd te verrichten.

 Tip:

Doe voordat je gaat tanken aan de pomp thuis reeds de

 benodigde mengolie in je jerrycan en plak er een label op

 waarop staat hoeveel benzine je moet bijtanken

om de juiste mengverhouding te krijgen.

Smeer - en schoonmaakmiddelen zijn nodig voor het onderhoud van je

 motor.

Zie hiervoor ook: MX reserve onderdelen


  Veiligheid

Veiligheid rondom de werkplek van de motorsporter en het omgaan met

 brandbare stoffen moet ook de aandacht hebben van zowel de MX sporter als

 ook de monteur en de personen er omheen.

Schenk ook eens wat aandacht aan ter plekke geldende brandweervoorschriften,

 zowel thuis in je schuur of garage (werkplaats) als ook op het circuit.

Denk aan een brandblusser welke geschikt is om die materialen te blussen die

 er in brand kunnen geraken in jouw omgeving.


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo


 

Verder naar MX Reserveonderdelen >>>>

E-mail: motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Mόller