Pro MX Stage
MX-Brace logoOptiflex logo

MX Motor beheersing

(1) MX Machine beheersing

(2) MX Balans en rijstijl

(3) MX Circuit Training

Als we de resultaten bekijken van MX rijders uit de USA en ook de laatste jaren uit Frankrijk

dan valt het op dat deze rijders sneller en behendiger zijn op de motor dan onze rijders uit het

 zand.

Hoe komt dat zul jij je afvragen?

Het antwoordt is simpel, trainen en rijden op harde en snelle banen, korte bochten en heel

veel technische zaken zoals knippen, springschansen, hellingen en afdalingen, zijn de ideale

 voedingsbodem voor een succesvolle motocrosser.

De Amerikaan Ricky Carmichael laat hier zien wat motor beheersing is.

Daarnaast is een goede beheersing van je motor, met zaken als gas dosering, koppeling,

 versnelling en rem gebruik,van belang bij het behalen van succes en plezier in je sport. 


Tip:

Ga nooit trainen als je moe of ziek bent of als je geen zin hebt.


Op een lange brede baan snel gaan, is voor velen van ons geen probleem, en om een foutje

te corrigeren in een stuk van het circuit waar jij je thuis voelt, vaak ook niet.

Maar een foutje, op een korte snelle baan, daar tegenover is vaak moeilijker te corrigeren.

Ik adviseer je daarom zo vaak als het mogelijk is te trainen op een korte harde snelle

 technische baan.

In dit soort circuits moet wel volop variatie zitten voor het aanleren van een betere

MX rij techniek.

Ook al heb je conditie als een beer, dan nog is het belangrijkste om een goed MX rijder te

worden de motortraining.

Je conditie overbrengen op de motor is een kunst, een tank leeg rijden tijdens je training

 is (vaak) geen probleem maar  daarbij ook nog iets leren van deze training is een ander verhaal.

Trainen moet in het begin van je carrière gericht gebeuren vandaar dat ik bij deze

tracht er een systeem in te gaan brengen.

 

Dit is wat ik hoop dat je na het doornemen van deze site, aan je MX Collega's

kunt laten zien, je achterkant !!!

Denk daarbij ook steeds dat je van gemaakte fouten iets kan leren, dus een fout maken

wil niet altijd zeggen dat je het niet kunt.


Tip:

Ook tijdens trainingen geld weer, rijden, rijden, en nog eens rijden, dit is de enige remedie

 om een beter MX rijder te worden.

 Je kan nooit te veel op je motor zitten, sommige toprijders rijden wel 5 dagen per week.

Let daarbij wel op het uitgangspunt en dat is !!!    

Dat plezier beleven aan de MX sport nog steeds

de sleutel tot succes is !!!


(1) MX machine beheersing


(A) Gashandel controle

Het aanvoelen van het toerental van je motor leer je snel genoeg, in het begin klinkt het

nogal ruig als je motor veel toeren en lawaai maakt maar, snel zul je merken dat dit

niet het belangrijkste is.

Hoe verder je gashandel open is hoe sneller je zult zijn, hoe langer je gas open blijft

voor een bocht hoe sneller je er in gaat,  je kunt leren deze snelheid te controleren

door zo laat mogelijk van het gas te gaan en dus ook later te gaan remmen.

Zo zal uiteindelijk de snelheid waarmee je uit de bocht komt ook hoger liggen.

De wedstrijdtijd die jij je gashandel niet wijd open hebt is op snelheid gezien verloren tijd.

Op gladde slibberige banen is een juiste dosering van het gashandel van groot belang en

is het niet mogelijk om vol open te rijden.

Je gashandel is en blijft je snelheids controlleur.

   

Hier zie je duidelijk het afsluiten of te wel het dicht draaien van het gashandel,

 en het open draaien van het gashandel.

Geef via je bewegingen naar voor en achter meer of minder druk op je achterwiel,

dit in samenhang met je gashandel zal de juiste snelheid bepalen.


(B) Koppeling

Ook het gebruik van de koppeling moet je onder de knie krijgen en je zult later merken

dat deze vaak alleen nog bij de  start gebruikt wordt en in situaties waarbij er meer toeren

nodig zijn.

Gebruik je koppeling dan ook als een controle instrument. Om je motor op toeren te

moeten houden in zware terreinomstandigheden neem je de koppeling er nog wel

eens bij, anders moet je hem zo veel mogelijk met rust laten.  

Gebruik om je koppeling te bedienen maar twee en maximaal drie vingers.

Zorg er voor dat je koppeling soepel werkt.

Gebruik jij je koppeling tijdens het schakelen zorg er dan voor dat je koppelt

net voor je het maximale toerental bereikt is en schakel door

naar een hogere versnelling.


(C) Schakelen

Het gebruik van de juiste versnelling is een zaak van aanvoelen tijdens het rijden,

je zult merken als je een versnelling te laag zit, de motor veel toeren gaat maken

en is de trekkracht weg en bij en te hoge versnelling komt de motor niet in

het juiste toerengebied om lekker mee te kunnen rijden.

Er zijn vier mogelijkheden om op een MX motor te schakelen, deze zijn: koppeling

in en gas eraf, alleen van het gas af en dan schakelen, alleen de koppeling

en met open gas schakelen, of geen koppeling en met gas er op schakelen.

Als advies geef ik deze vier op zodat je de voor jouw prettigste manier uit kan proberen.


(D) Voorwiel controle

Door je voorwiel licht te houden zal sturen over knippen en andere obstakels makkelijker zijn.


(E) Achterwiel controle

De achterrem wordt gebruikt als controle middel bij het aanzetten van een achterwiel slip,

 

en om het motorvermogen mee te beheersen.


(F) Remmen

De diverse remvormen zijn:

 (F-1) Voorrem techniek

    (F-2) Achterrem techniek

Uiteraard zijn de remmen en de remtechniek ook bepalend voor je machine beheersing.

En bedenk dat hoe harder je een bocht in kan hoe sneller je er ook weer uit komt.

Dus hoe later je kan remmen, hoe langer je snelheid hoog kan blijven.

Zo wel de voor - als achterrem zijn bepalend voor het verminderen van je snelheid in

de wedstrijd, het gebruik van beiden op de juiste wijze zal je eerder doen afremmen en

 stoppen dan alleen de voor- of de achterrem.

Het gebruik van de voorrem is in de MX sport de belangrijkste.

Hoe rechter je motor staat tijdens het remmen, hoe beter de werking van je remmen

zal zijn.

Zorg er voor dat je geremd hebt voor het insturen van de bocht.

Vlakke en droge bochten eisen het meeste gevoel, zorg ervoor dat je klaar bent

met remmen voor je gaat zitten en de bocht indraait. Ga zo ver mogelijk naar

voor zitten, zodat je zo veel mogelijk gewicht op het voorwiel krijgt.

Zet je gewicht op je buitenste voetsteun en houd je andere been zo veel mogelijk

 gestrekt vooruit.

Laat deze voet niet in contact komen met de grond, maar gebruik hem voor

de juiste balans.

De achterrem wordt gebruikt als controle middel bij het aanzetten van

een achterwiel slip, en om het motorvermogen mee te beheersen.

Om meer vertraging te verkrijgen van je voorrem is het zaak om je gewicht ook in

de richting van je voorwiel te brengen, hierdoor

verkrijg je meer druk op het voorwiel, dit zakt verder in het circuitmateriaal

en de vertraging zal beter zijn.  


Tip:

Om goed te leren remmen met de voorrem bij deze een tip om dit onder de knie te krijgen.

Draai tijdens de training op een circuit dat je goed kent de achterrem los zodat deze

niet meer pakt als je er op trapt.


(F-1) Voorrem techniek

Tip:

Begin eerst op een recht stuk en leg er een steen neer waar je wilt beginnen met

 remmen en zorg er voor dat het punt waar je geheel stop staat ook gemarkeerd wordt.

Ga nu proberen om deze afstand steeds verder te verminderen.

Als dit na een tijdje gelukt is ga dan je aanrijdsnelheid opvoeren en probeer toch de

remafstand zo kort mogelijk te houden.


Ga nu bewust het circuit op en gebruik alleen de voorrem,

zorg dat je steeds minimaal een vinger aan het remhandel hebt.

Concentreer je zelf op die bochten waar je denkt dat er later geremd kan worden en

probeer nu het punt om te beginnen met remmen steeds verder naar

de bocht toe op te schuiven.


Tip:

Kijk ook altijd of er een stevige wal in de bocht ligt die je kan gebruiken

om snelheid te houden, zodat je later of misschien wel helemaal

niet hoeft te remmen.


Tip:

Hoe rechter je motor staat tijdens het remmen, hoe beter de werking

van je remmen zal zijn. 

Denk bij het remmen aan:

  • - Blijf zoveel mogelijk van de achterrem

  • - Vinger bij je remhandel

  • - Gebruik je voorrem

  • - Remmen in oploop van bult en niet er voor

  • - Spoor benaderen met voorrem

  • - Motorrem gebruiken

  • - Zorg dat je het juiste rempunt gebruikt

 


(F-2) Achterrem techniek

Nu je de techniek van alleen de voorrem geleerd hebt ga je de achterrem

er bij gebruiken.

Uiteraard kun je leren remmen met beide remmen op de bovenstaande manier.

Let er op dat je het rempedaal niet te ver hoeft in te trappen want dan is het

risico aanwezig dat je voet er ooit vanaf kan  schuiven en je onder de voetsteun

terecht kan komen met zeer pijnlijke gevolgen voor je enkel en misschien wel je

verdere MX carrière. 

Door veel en bewust met remtraining bezig te zijn zul je merken dat dit op een

gegeven moment een routine zaak gaat  worden waarbij niet meer behoefd te

worden nagedacht.


 Tip:

Let er op dat jij je voet niet van de voetsteun hoeft te halen om je rempedaal

te kunnen bedienen.

Dit is een kwestie van het vinden van de juiste afstelling.


(2) Balans en rijstijl

De rij techniek van Stefan Everts is een waar juweel voor het kennersoog,

het speelse gemak waarmee hij de motor bestuurd is er een om je vingers bij af te likken. 

Als je zijn rijstijl bestudeerd zul je zien dat hij bijna constant op de steunen staat.

Zijn machine stuurt met zijn knieën en alleen zit op punten waar staan niet mogelijk is.

Leer jezelf deze rijstijl aan en je zult merken dat het sturen op je MX motor een

stuk plezieriger wordt.

Je rijstijl is afhankelijk  van de afstelling van je motor en verder van je conditie,

souplesse, je beweegbaarheid, gewichtsverdeling en gevoel voor ballans.


Een snelle beweging analyse gericht op de MX sport leert ons dat een rijder de

volgende bewegingen maakt. 

Zitten en recht opstaan, naar links en rechts bewegen, en je van voor naar achter verplaatsend.

Verder zul jij je armen en benen strekken en buigen tijdens het rijden, ook het uitsteken

van zowel je linker als rechter been in bochten is een van de bewegingen die

worden uitgevoerd.  


Sta daarom altijd iets gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht gebogen

en je knieën geklemd tegen de tank.

Hou je schouders zoveel mogelijk parallel aan het stuur.

Ontspan wel je schouders en armen zo veel mogelijk.

Klem je motor tussen je knieën.

Kijk steeds een aantal meters vooruit. Laat je voeten, enkels onder- en bovenbenen

samen met je knieën als schokbrekers functioneren.

Het stuur moet je niet te vastklemmen maar het losjes en soepel met je handen bespelen.


Balans techniek oefeningen. Spelen met je motor, en hem door en door leren beheersen,

en er voor te zorgen dat jij de baas bent en niet dat de motor de baas is over jou,

dit is de basis voor betere resultaten later.  

 Trialrijden ook wel de hogeschool van de motorsport genoemd is een goede

basis en een goedkopere manier om balans en evenwicht te trainen voor MX rijders.

Je kan dit uiteraard ook op je eigen motor trainen.

Een van de oefeningen om te  trainen is. Sta stil en probeer je motor in balans te houden

met beide voeten op de steunen, probeer dit ook eens voor een  langere tijd.

Zet je machine met het voorwiel

tegen de muur en probeer dit nu eens met je voor en achterrem er bij.  

 

Rij eens 40 tot 80 meter op het achterwiel, zoals hier wordt gedemonstreerd door

Tallon Vohland, zoek de juiste balans.


(3) MX Circuit Training

Het pakket MX techniek training kan bestaan uit de volgende onderdelen.


De toe te passen MX Trainingsvormen zijn als volgt onder te verdelen,

Intervaltraining

Duurtraining

 Val breken

 MX Tactiek training

 MX Wedstrijd training


Hulpmiddelen 

Gebruik altijd hulpmiddelen om te komen tot techniek verbetering, zo kunnen video

opnamen, foto's, wedstrijd opnames, tot voorbeelden dienen.

Daarnaast zijn pylonen, autobanden, stokken, elastiek en afzetlint verdere

training hulpmiddelen. 

Vergeet ook je stopwatch en logboek niet. Zoek iemand die deze zaken voor jouw

wil doen en je zult zien dat je vele voordelen hebt op je collega rijders die dit niet hebben

Ook aangegeven informatie moet je ten aller tijden opslaan en uitproberen,

het kan soms even duren voor je er echt mee om kan gaan maar dan zul je

zien dat het vaak verbeteringen kunnen zijn voor je rijstijl.

 


Kijken

Zorg er steeds voor dat je tijdig op het circuit aanwezig bent, en neem de tijd

om de baan te verkennen door minimaal voor  en het liefst ook na de trainingen

of wedstrijd nog eens rond te lopen en veranderingen in je op te nemen.

Als tijdens training en of wedstrijd naar een bepaald onderdeel op het circuit kijkt

heb je maar een onderdeel van een seconde of misschien iets langer tijd om dit in

je op te nemen.

Vandaar dat het beter is om moeilijke stukken,bochten of springbulten eens te gaan

bekijken als andere rijders deze hindernissen nemen.

Je hebt dan meer tijd om dit in je op te nemen en te  bestuderen.

Ook is het zo dat je van toprijders nog steeds iets kunt leren. Probeer ook als je rond

loopt eens alternatieve lijnen te bekijken dit voor het geval je  tijdens de race moet

uitwijken voor obstakels. Denk ook wat er gebeurt tijdens het  springen en landen,

bedenk ook wat je zou doen als er iets mis gaat en je zou moeten corrigeren.

Tracht ook voor aanvang van je wedstrijd in gedachte het hele circuit nog eens te rijden

en bedenk waar je sneller kan zijn dan je collega's.


Warming Up

Beging bij elke training met een Warming Up. Doe dit eerst naast de motor en vervolgens

op de volgende wijze.

Sta gedurende minimaal twee ronden op je voetsteunen, soepel mee bewegend met alle

acties welke je motor maakt op het circuit, op deze wijze bereik je twee dingen.

Je leert het circuit kennen waarbij je rustig kijkend kan zien welke wijzigingen er zijn

aangebracht en waar voor jou moeilijke punten zitten waaraan extra aandacht

moet worden besteed.

Ten tweede warm je op deze wijze al die spieren extra op welke op de

 MX motor van belang zijn.  

Ontspannen zijn voordat je aan een training of wedstrijd begint is zeer belangrijk,

verkrampt en onder druk rijden is alvast geen goede uitgang positie

om iets te gaan leren.  

Tip:

Als je op je motor actief bent zorg er voor dat je blik ver vooruit gericht is

want kijk je naar en opstakel dat zich vlak voor je bevind en tracht hier

 omheen of naar toe te sturen zal dit vaak mislukken en een valpartij tot gevolg

kunnen hebben.

Sta daarom altijd iets gebogen op de steunen, kijk vooruit, je armen licht gebogen

en je knieën geklemd tegen de tank.  

Tip:

 Verdeel je krachten over de hele training of wedstrijd.  


Tip:

   Voldoende concentraties tijdens het trainen, door je aandacht steeds op slechts een

zaak te vestigen, b.v. de start, een bepaalde bocht, springen en landen,

remmen, schakelen etc. kan een betere uitwerking

hebben dan wanneer je alles tegelijk zou willen leren.


Starten

De start is in je MX carrière het aller belangrijkste,mis jij je start dan kost het je in de

wedstrijd handen vol extra energie om terug te vechten naar een betere uitgangpositie.  

Voor een succesvolle start zijn een aantal zaken belangrijk. Ik noem hier motivatie,

de wil om te winnen, en goed te presteren.

Concentratie, een gedegen Warming Up, goede reactie op het hek, machine controle,

juiste start positie aan het hek, de rechte lijn kunnen vasthouden,voldoende tactiek en

een portie durf.

Afkijken van de start techniek kun je vaak het beste doen door eens te gaan kijken

naar de senioren of inters die in de zelfde dag rijden als jij.

Tijdens je trainingen heb je natuurlijk niet de beschikking over een heus starthek,

maar een goed alternatief is een stuk elastiek welk bevestigd is aan een vast punt en

waarbij een van je helpers het andere eind op een afgesproken moment los laat en

waarbij jij dan zo snel mogelijk moet zorgen om in de eerst volgende bocht te komen.

Herhaal deze starts totdat je er zeker van bent dat alles feilloos verloopt,probeer

 ook andere posities op het startveld, dus niet steeds vanaf de zelfde plek.

Maar probeer ook andere zitposities en andere

versnellingen uit om de maximale trekkracht van je motor te vinden

gedurende je trainingen.

Reageren op een tik op je schouder,of het zien vallen van een stokje of ander

voorwerp op de grond, op een afgesproken punt naast je voorwiel zijn andere

mogelijkheden om een en ander te trainen.  

Maak er een vaste zaak van tijdens elke training veel aandacht te schenken aan

de start training. 

 


Start positie

Je moet zelf uitproberen tijdens je trainingen of jij je motor vanuit de eerste,tweede of

zelfs derde versnelling laat vertrekken, dit zijn zaken welke je als rijder

het beste zelf aanvoelt.

Met ingeschakelde versnelling ga je de laatste 5 seconden in welke meestal via

een bord of klok worden aan gegeven op het  start terrein. Zet beide voeten op de grond

als je er zeker van bent dat je motor in de juiste versnelling staat. Trek de koppeling in,

breng je gehele lichaam naar voren zodat je gewicht rust boven de brandstoftank

waardoor je er voor zorgt dat het voorwiel niet omhoog komt tijdens

de start.  

Concentreer je op het vallen van het hek, zodra dit valt laat jij je koppeling los en

opent het gashandel volledig.  

Bekijk vooraf bij het starthek,waar jouw motor het meeste grip kan hebben om zo snel

mogelijk weg te komen.

Als je aan de start staat is het meestal zo dat er nog 30 seconden zullen verstrijken

alvorens het hek valt.

Ga tussen je trainingen door eens op dit punt staan en kijk in een denkbeeldige rechte lijn

naar een vast punt in de eerste  bocht waar je tijdens de wedstrijd naar toe moet.

Zet je motor ook altijd al iets in de richting van dit punt op de startstreep.

Zorg er ook voor dat je eerste 25 tot 80 meter in een zo recht mogelijke lijn gebeuren,

zoals hieronder door  Stefan Everts.

Bij het omhoog komen van het voorwiel,

is het zaak om razendsnel te reageren en even je koppeling in te trekken zodat de

motor weer met beide wielen aan de grond komt,oefen dit een aantal keer zodat je

ook deze techniek onder controle hebt.


Tip:

Ik adviseer ook als uitgangspositie bij het hek om beide voeten op de grond te

plaatsen nadat je motor in de juiste versnelling staat.  


Je concentratie op het hek is nu veel groter omdat je motor nu niet naar links

 of rechts overhelt, dit gebeurt namelijk wel als je maar een voet op de grond houd.

Het gevolg is dan ook dat je motor niet in een rechte lijn van het hek weg gaat,

want door het op de steun zetten van die betreffende voet volgt er een kleine correctie

waardoor je motor afbuigt naar links of rechts.

Dit kost wederom correctie tijd op het eerste rechte stuk na de start.

Tip:

warm je motor goed op

 zet je motor zo veel mogelijk verticaal

 probeer je motor al in de richting te zetten van de eerste bocht

 verdeel je gewicht over beide zijde van je motor

 beide voeten op de grond

 zorg voor de juiste versnelling

 breng je lichaam zo ver mogelijk naar voor

 gebruik een constant toerental, zodat bij het vallen van het hek je meteen

volgas kunt geven 


   

Start met linkse bocht  Start met rechtse bocht


Slechte start

Meteen na de eerste paar bochten na de start weet je hoe je er voor staat,vaak zijn in

deze bochten ook de meeste  mogelijkheden om te kunnen passeren, als je andere

klasse op de wedstrijddag hebt bekeken dan heb je waarschijnlijk ook gezien dat er

andere mogelijkheden zijn om rijders eenvoudig te passeren.

Bekijk ook vreemde lijnen waar deze passeer mogelijkheid eventueel

door jou toepasbaar is.

Ook op valpartijen van andere en je zelf moet je kunnen gebruiken om alert te blijven,

zijn het andere rijders maak er dan dankbaar gebruik van om enkele

 plaatsen te verdienen,ben je zelf het slachtoffer dan zorg er voor om zo snel

mogelijk weer op de motor te zitten en neem een aantal diepe ademhalingen,

om weer bereid te zijn de aanval opnieuw in te

zetten voor een beter resultaat. Als er een valpartij of een ander obstakel

opdaagt zorg er dan voor dat je tijdig een versnelling terug schakelt om

voldoende toeren en dus ook trekkracht te hebben om te kunnen reageren.


Rechte lijnen

Het magneet effect van je ogen. Waar je ogen kijken wil de MX motor naar toe, dit is

een eigenschap welke in onze sport zeer belangrijk is. Vandaar dat je steeds een punt

moet kiezen waar je na toe wilt rijden,

en dit moet dan in een zo vloeiend  mogelijke rechte lijn gebeuren.


Acceleratie

Acceleratie ofte wel het zo snel mogelijk wegrijden van starthek en vanuit

bochten is o.a. een zaak van het juiste gebruiken van alle versnellingen

op bij de juiste snelheid, dit moet geleerd worden door veel tot zeer veel te trainen.

Ook hier is reactie wederom belangrijk want als je niet alert reageert is het schakelen

op het verkeerde tijdstip mogelijk de reden van snelheid verlies.

Iets wat je een plaatsen in de eind uitslag kan schelen.

Acceleratie gaat het snelst als je motor rechtop staat,en in een

rechte lijn.

Om je maximale power te gebruiken moet je lichaam zo ver mogelijk boven

het achterwiel zijn, en hou hierdoor je voorwiel licht. Gebruik je gewicht om de

motor niet in de ketting te laten klimmen,

en schakel op tijd net voor het maximale toerental wordt bereikt.


je motor accelereert sneller al deze zich rechtop bevind

 je motor accelereert sneller als dit in een rechte lijn gebeurt

 je motor reageert sneller als je voldoende tractie hebt, dus als er voldoende

gewicht boven het achterwiel is  je motor accelereert sneller als je voorwiel licht is,

dus je gewicht naar achteren  gebruik je lichaamsgewicht door naar achteren

en naar voren te bewegen om controle uit te voeren op je acceleratie  

gebruik de juiste versnelling en koppelingscontrole om de acceleratie snelheid

hoog te houden  schakel steeds voor het bereiken van het maximale toerental


Bochten techniek

Tip:

De slalomtechniek en het rijden van een acht tussen twee hulpmiddelen

geven je meer vertrouwen en is ook de basis voor de juiste techniek

 bij het nemen van bochten. Hierbij leer je de reactie

van je motor kennen,en ondervind je zelf de reacties van je motor op het gas,

de koppeling en uiteraard de remmen.

Deze oefening moet je zowel zittend als staand op de steunen

 gaan doen ,je zult merken dat het staand op de steunen het makkelijkst gaat

en dat je dan meer controle over je motor hebt.  

Een slalom kun je uitzetten met een aantal autobanden of pylonen en of stenen,

de obstakels moeten 2 meter uit elkaar liggen

 in een rechte lijn over een afstand van ongeveer acht tot tien meter.

Probeer er nu zo geconcentreerd mogelijk omheen te rijden en vervolgens

zo snel mogelijk, doe dit zowel staand als zittend, zo wel links als recht om,

je zult merken dat oftewel de richting links of de rechtse richting je voorkeur zal hebben,

dit komt ook tot uitdrukking in linkse of rechter bochten op het circuit.

Tip:

Gebruik met zand opgevulde en verzwaarde autobanden


Trainen op bochten in zand,op hard, op gras en in modder situaties

De snelste manier in het nemen van bochten is nog altijd de techniek van buiten - binnen -

buiten waarbij in de laatste buitenkant dan veelal een

wal kan worden gevonden en gebruikt om de snelheid er op te houden.

Je kunt nooit een bocht sneller uitkomen dan je er in gaat,

Dus is het zaak om net voor de bocht een versnelling terug te schakelen zodat je

motor er op hoge toeren dus met voldoend vermogen,weer uit kan komen.

Het aanremmen van een bocht moet dan ook gebeuren voor de bocht en niet in

de bocht zelf, zorg dat je klaar bent met deze handelingen.

Breng ook voldoende gewicht op je voorwiel,zoals op deze foto.

Als je een bocht op de juiste snelheid aansnijd dan kun je alles controleren met je gas en

koppeling,zorg voor voldoende  snelheid,gebruik geen remmen meer, kijk vooruit waar je

naar toe moet, want je motor zal daar naar toe gaan waar jezelf  kijkt. 

Op het moment dat je achterwiel de wal raakt moet het gas er weer op en controleer

 je met je koppeling het vermogen.

Zorg dat je lichaam midden boven de motor is, liever nog iets naar achter om

druk op het achterwiel te behouden en je voorwiel te ontlasten. 

Bij het uitkomen van de bocht moet je lichaam naar voren om druk op je

voorwiel te brengen zodat je motor niet in de ketting klimt en omhoog komt.


 afbuigende bochten

 wal

 slippen

 S bochten

 afhangende bochten 

 oplopende bochten

Tip:

Oefen ook andere situaties waarbij deze regel niet van toepassing kan zijn b.v.

tijdens een valpartij of het inhalen van  collega rijders. Ook het dicht houden voor de

mogelijkheid om door een andere rijder te

worden ingehaald is iets waarop getraind kan en moet worden.

 


Springen en landen

Zorg er voor dat je bij het springen en landen jij je motor stevig klemt tussen je knieën.

Breng bij het afzetten van je sprong je gewicht naar achteren. Dit dient er voor dat je

achterwiel als laatste de grond verlaat. Bij de landing is het net andersom.

Dan moet opnieuw het achterwiel eerst contact maken omdat het achterwiel het

vermogen levert en er voor zorgt dat de snelheid weer terug komt,

zodat je motor bestuurbaar blijft. Hou het gas zo ver mogelijk open. Gebruik je benen

weer als schokbrekers tijdens de landing. Vlieg ook niet te hoog over de schansen,

dit is voor het publiek uiteraard erg spectaculair maar het kost tijd en snelheid,

zorg dat je zo snel mogelijk weer met je

achterwiel aan de grond bent om het vermogen en de snelheid terug te krijgen.

Corrigeren in de lucht kun je bereiken door even je achterrem aan te tikken zodat je

motor dan naar voren omlaag komt.

Heb ik bij het springen !!!!

bullet

Het voorwiel licht gehouden

bullet

Vooruit gekeken

bullet

Geen achterrem gebruik

bullet

Juiste aanrijdsnelheid

bullet Geremd in oploop van de sprong
bullet Gas kort afgesloten bij het begin van de aanloop
bullet Juiste lichaam houding
bullet Juiste springsnelheid
bullet Niet te hoog gesprongen
bullet Gecorrigeerd in de lucht voor een juiste landing
bullet Dit door extra gas te geven of de achterrem even aan te tikken
bullet De juiste landsnelheid, en weer vol op het gas bij de landing
bullet Was het een mooie landing

Tegenstrijdig is de techniek tijdens indoor en supercross wedstrijden,

dan is het landen op het voorwiel een techniek die  noodzakelijk is om voldoende swing te

krijgen voor het aanrijden naar een volgende

 sprong, hierbij is dan ook van belang dat je lichaam wederom boven het achterwiel is

om te zorgen voor meer druk en gewicht op dit achterwiel.


Knippen en Woops

Op lange paden en knippen is het belangrijk om je gewicht boven het achterwiel

te brengen,dit kun te doen door je armen en benen volledig uit te strekken

en je lichaam naar achteren te duwen.

Staan op je voetsteunen geeft hierbij ook de beste controle over je motor.

Je knieën sturen extra mee.

Je kan op deze wijze ook eenvoudiger corrigeren door je lichaam te verplaatsen naar

links of rechts, naar voren of achter,en hierdoor meer druk te brengen op voor of

achterwiel. Probeer altijd op de toppen te rijden en niet in de gaten,zoek ook langs de

kant naar  meer vlakkere paden waar niemand anders over heen rijd.

Zorg er voor dat je niet te veel toeren rijd maar liever in een hogere versnelling

 om zo voldoende trekkracht te hebben om over de knippen te komen.


MX WHEELY

Het is is op twee manieren mogelijk om een wheely te laten maken, de eerste is door

de koppeling snel te laten opkomen met een verhoogd toerental of door het

 gas abrupt te openen in een lage versnelling.

Het is aan jou om de makkelijkste methode te vinden die aansluit bij jouw motor.

Een zware motor heeft wat meer kracht nodig dan een lichte motor die

makkelijk een wheelie trekt in de derde versnelling. Echter, de meest toegepaste

en makkelijkste manier om een crosser  op het achterwiel te krijgen is om flink

gas te geven in de eerste of tweede versnelling, afhankelijk van de motor.

Ook je eigen lichaamsgewicht speelt een grote rol in het controleren

van een wheely.

Wanneer je voor tegen de tank gaat zitten op de manier zoals je normaal

bochten in gaat zorg je ervoor dat je het voorwiel aan de grond houdt.

Deze positie is prima voor een vlotte

start en acceleratie uit een bocht, maar deze positief zorgt ervoor dat een wheely

erg moeilijk  uitvoerbaar wordt.

De beste positie voor een wheely is achterop je budysit.

Zorg ervoor dat je armen gebogen blijven en dat je goed in contact van de

handels van koppeling en voorrem blijft, let op dat je ook goed met je voet je

achterrem kunt blijven bereiken.

De eerste stap is om gewend te raken aan een oplichtend stijgend voorwiel.

Zet de motor in de eerste of nog beter tweede  versnelling (1 ste reageert vrij heftig) en

 rij op ongeveer de helft van je maximale toeren.

Probeer de toeren dan op een vast punt te houden waar het vermogen

net begint toe te nemen.

Op dit punt ga je vervolgens snel, maar vol gas, dus snel van het gas af om de vork in

 te veren om vervolgens snel het gas open te draaien tot ongeveer halverwege.

Door in het begin abrupt van het gas af te gaan zorg je ervoor dat de voorvork onder

spanning worden gezet, waarna bij het gas erop zetten de rebound van de voorvork

het opstijgen vergemakkelijkt.

Draai het gas ook zeker niet vol open omdat je motor te fel is dat je het risico loopt van

achter over te slaan.

Zorg er voor dat je door training er aan gewend raakt aan een kleine / rustige wheely

en  leerde reactie van je motor kennen.

Wanneer een wheely in een training te leren was, zou iedereen

het doen.

Blijf serieus en veilig trainen en oefenen totdat je weet bij hoeveel toeren en met welke

gasstand jouw motor het voorwiel van de grond tilt. Wanneer je een felle motor 

hebt is het misschien makkelijker om wheelies te oefenen in een hogere versnelling.

Bij je eerste poging in het begin voelt een wheely van 30cm hoogte

aan alsof je achterover klapt, en je natuurlijke reactie  bij een stijgend voorwiel zal zijn

om het gas dicht te draaien.

Train erop om het gas niet direct compleet dicht te draaien en  je zal dit gaan voelen

dat je begint het voorwiel te dragen in plaats van een sprongetje te maken.

Dit is het belangrijkste  leermoment aangezien je hier de controle over je gashendel

begint te leren.

Probeer het zo soepel mogelijk te doen en je zal merken dat de hoogte van je voorwiel

precies geregeld kan worden naar gelang je gashandel stand.

Als je motor over de toeren heen gaat, wordt het tijd om over te schakelen.

Het trainen hierop zal nog enkele weken training in beslag nemen.

Een langere wheely maken hangt volkomen af van de hoogte van je voorwiel.

Hoe hoger het voorwiel, hoe meer balans, en hoe minder vermogen er nodig is om

het voorwiel omhoog te houden. Wanneer je minder vermogen nodig hebt kan je

langer in iedere versnelling blijven. Hogere wheelies maken bereik je

door te blijven trainen.

Neem de tijd en verhoog langzaam de hoogte door iets meer gas te geven op het punt

waar  je normaal afhaakt.

Juiste hoogte: Wanneer het stuur je uitzicht gaat blokkeren weet je dat je

voorwiel op de juiste hoogte bent.

Op dit punt moet je gaan proberen wat meer naar voren te gaan hangen in de richting

van het stuur.

Dit zorgt ervoor dat je de motor  makkelijker kan balanceren en dat je niet het gevoel

hebt dat je eraf glijdt.

Door achterover te gaan hangen met rechte  armen overdrijft je het gevoel van hoogte en

zorgt er dus voor dat je niet makkelijk vooruitgang kan boeken.


De koppeling gebruiken is een andere manier om een wheely te beginnen.

Beide manieren zijn effectief, echter is de methode  met koppeling iets beter

te controleren, dan als bij het gas ongecontroleerd open te draaien.

Het zorgt ervoor dat je voorwiel preciezer en gelijkmatiger omhoog gaat.

Zet je motor weer in de eerste of tweede versnelling

en rij op ongeveer de helft van je maximale toeren. Accelereer

dan zo snel mogelijk, om vervolgens, ongeveer een seconde later de koppeling

snel in-uit te bedienen. De toeren zullen nu scherp stijgen en het voorwiel zal omhoog

komen. Deze methode is iets moeilijker om mee te beginnen omdat het voorwiel abrupter

 omhoog komt, maar daarnaast is het gemakkelijker wanneer je een wheely op hogere

snelheid wilt maken.

Wanneer je op een goede hoogte bent kun je ook beginnen met het trainen van het

schakelen naar een hogere versnelling.

Dit is hetzelfde als opschakelen zonder koppeling met twee wielen aan de grond.

Duw rustig tegen je schakelpook, ga vervolgens snel even van het gas af en terug naar

de uitgangspositie direct na het overschakelen. Zorg ervoor dat je klaar  bent om terug

de balans te vinden door meer of minder gas te geven om de motor weer in balans te krijgen in

de nieuwe versnelling.

Denk erom dat je de koppeling niet gebruikt, dit zorgt ervoor dat je voorwiel weer terug

naar beneden komt.

De Achterrem: Het is aan te raden om tijdens het trainen te leren omgaan met je achterrem.

Zo leer je hoeveel druk je moet geven om het voorwiel weer naar beneden te brengen.

Het is belangrijk om precies te weten waar je rempedaal zich bevind, en hoe hard je moet drukken

wanneer je te hoog uitkomt met je wheely.

Om te meten of te weten wanneer je de achterrem moet gaan gebruiken is wanneer je

spatbord contact maakt met de grond.

Deze maat geeft aan hoever je de motorfiets achterover kunt laten gaan en hem toch nog

terug kunt laten komen door  te remmen met de achterrem.


Hieronder een kort stappenplan voor een succesvolle wheely:

  Ga achterop het budysit zitten en zet de motor in de juiste versnelling met het juiste aantal toeren.

  Plaats je voet in juiste positie bij je achterrem.

  Ga abrupt maar minimaal van het gas af om de vork te comprimeren en geef dan een stoot gas tot ongeveer halverwege en hou hem daar.

  Tijdens het opkomen van het voorwiel, ga rustig met het gas spelen om de juiste hoogte vast te houden.

  Trek het stuur naar je toe om tot een hoger balanspunt te komen.

  Schakel een versnelling op voordat je uit het vermogen loopt, balanceer de motor opnieuw.

Een tweetakt machine is een compleet ander motor wanneer het over wheelies gaat.

Het grootste verschil zit hem in het gebrek aan koppel om het voorwiel omhoog te brengen

en het gebrek aan motorrem om het wiel een stukje omlaag te brengen.

Dit zorgt voor een gek zweverig gevoel en kan een draaierig gevoel in je maag veroorzaken

omdat het voelt alsof een flip onvermijdelijk is.

De beste manier om dit te overwinnen is een goede controle van je gashendel en achterrem.

Tweetakten zijn het makkelijkst omhoog te krijgen puur op het gas, aangezien ze niet zo

makkelijk omhoog te brengen zijn met de koppeling. Accelereer hard vanaf het begin

van je powerband om de voorkant omhoog te krijgen.

Pas op met de eerste versnelling, zelfs 250’s kunnen hierin extreem rauw zijn.

Als je echter eenmaal door hebt hoe je een wheelie kunt maken met een tweetakt kan

dit meer voldoening geven dan een zwaardere viertact die iedereen omhoog kan krijgen.


Inhalen en passeren

Inhalen en passeren vereist een aparte techniek die ook geleerd moet worden. Tijdens een training

komt het een beetje op je eigen fantasie aan om in je eentje een wedstrijdsituatie

waarin ingehaald moet worden na te bootsen.

Dit vereist een volledige concentratie en veel geduld, waarbij het resultaat pas tijdens een echte

wedstrijd tot uiting komt. Zoals reeds  gezegd, de beste manier om aan de juiste tactiek bij het

passeren te geraken is het nabootsen van het wedstrijd element.

Ga achter een collega rijder rijden en let goed op zijn doen en laten. Bestudeer waar jij sneller bent

dan hem en bedenk hoe je hem zult passeren.

Blijf een aantal ronde achter hem en sla toe op het moment

dat je zelf zeker bent om er klaar voor te zijn.

Dit kan op verschillende plaatsen zijn dus probeer dit dan ook uit.

Deze plaatsen kunnen zijn tijdens het aanremmen van een bocht of op een springschans,

op een knippenpad of een andere plaats waar jij  een betere ideale lijn hebt gevonden.

Let ook eens op de buitenste lijnen in een circuit hier liggen vaak minder knippen en is het

 misschien nog vlak zodat passeren vlak langs de afrastering een leuke plaats is om

toe te slaan. Laat een collega merken dat je er aan komt door even je voorwiel langs te

laten komen en hem op deze wijze te laten merken dat je sneller bent dan hem en je zult

vaak merken dat de ander nerveus wordt en misschien wel fouten gaat maken zodat inhalen nog

makkelijker wordt.

Doe dit op alle plaatsen waar je zelf sterker en beter bent dan die ander. Ook het maken van extra

geluid door je motor wat meer toeren te laten maken helpt om invloed uit te oefenen

op je collega.  


Ideale lijnen

Het uittesten van ideale lijnen en het kunnen veranderen van lijn tengevolge van obstakels

en of te passeren rijders moet je leren en uitproberen in trainingen.

Ideale lijnen lopen strak van A naar B,in onze sport is dit niet altijd te realiseren maar dan moet je

zoeken welke wel de snelste lijn is.


MX omstandigheden

De circuit omstandigheden die je tijdens training en wedstrijd kunt aantreffen

kunnen nogal variëren.

Zand, modder, hard, veel knippen of Woops, stenen, gras en vaak stof,

zijn vaak die omstandigheden welke zelfs per manche kunnen veranderen.

Zorg dat je er klaar voor bent door er van te voren

eens over te denken en deze situaties uit te proberen tijdens trainingen.

Neem daarbij de mogelijkheden van een slechte dag, waarbij van alles kan gebeuren tijdens

 de race, dan nog is het zo dat er vele wedstrijden beslist zijn in de laatste bocht voor de finish.

Vandaar dat mijn advies hier wederom luid, geef nooit op en probeer altijd onder de geblokte vlag

door te komen en op deze wijze minstens  een overwinning op je zelf te boeken. Het rijden in de

Modder voor velen van ons geen onbekende omstandigheid, zorg wel dat je er op voorbereid bent.

Denk aan zaken als het goed waterdicht maken van ontsteking, carburateur en luchtfilter.

Vooral het filter moet beschermd worden tegen het rechtstreeks binnen dringen van water,

maar sluit je filter niet zo af dat er geen lucht meer door kan want dan loopt je motor

niet en heb je een ander probleem. 


Tip

Ook je handvaten verdienen bij modder en slecht weer extra aandacht,zet je handvaten

daarom nog eens extra vast met  draad,als het kan zelfs op twee of drie plaatsen zodat

ze niet van je stuur kunnen glijden tijdens het rijden. Enduro handbeschermers

tijdens een modderrace houden ook veel modder weg

van je handvaten en je handen. Bevestig een doek aan de achterzijde van je broek

welke je met beide handen

kunt bereiken om tijdens de race van tijd tot tijd je handen een beetje schoon

en droog te maken zodat je beter grip blijft houden aan je stuur.


Afstellingen in de modder, banden en bandenspanning

Pas ook je bandendruk aan, lagere bandenspanning zorgt er voor dat je band niet zo hard

is en daardoor breder wordt en de noppen verder open staan, waardoor de modder

hopelijk beter loslaat van je band.

En er meer grip is tijdens het rijden.

Let ook eens op je afstelling van de vering, namelijk door het gewicht van al die modder wordt je

machine zwaarder en zal de vering minder worden door al dat gewicht, dus hier wordt

aanpassing vereist.

Overleg even met je vering specialist.

Afhankelijk van de zwaarte van het circuit en de modder is het verstandig om je gearing

aan te passen, op een zware baan heb je vaak geen hoge snelheid meer maar heb je

meer trekkracht nodig, en controle met je gashandel en koppeling zijn dan je voornaamste

wapens om rijdende te blijven. 

Let ook op zaken als radiateur, kabels, handels, rem en schakelpedaal,

ook je remschijven verdienen  extra aandacht door er  bijvoorbeeld wat schuimrubber

 afscherming omheen te monteren zodat je ze kan blijven gebruiken.

Dit schuimrubber beweegt  als je je rem of schakelpedaal gebruikt waardoor

het als een schoonmaakborstel gaat werken en jij je zaken kan blijven  gebruiken.

Tijdens het rijden is het daarom zaak om plaatsen waar zeer veel water en modder op het

circuit is deze plekken te vermijden.

Regen, water en kou gaan vaak samen, let er op dat je als rijder warm en

droog blijft voordat je aan de race begint. Een terdege voorbereiding is hier van groot belang,

een slechte preparatie betekend al op voorhand een slechte uitslag.

Zorg voor voldoende wedstrijdkleding, een grote paraplu zorgt voor meer bescherming

als een kleine en zorg voor grote plastic zakken om al je natte spullen in op te bergen.

Zorg voor extra vizieren op je bril, plak een strook tape over je helmklep zodat er geen

water tussendoor kan sijpelen.

Ook als er veel modder op je helm zou blijven zitten kun je hier  als voorzorg een stuk

brede tape plakken vanaf je klep tot midden op je helm, laat wel een strook dubbel

geplakt zitten bij je klep zodat je onder het rijden deze strook kunt wegtrekken en de

modder van je helm weg is.

Je laarzen kun je ook met zware tape afdichten zodat er geen water en modder in kunnen lopen.

Je grootste probleem zal je MX bril blijven bij nat en modderig weer.

Zorg er voor dat je thuis reeds een aantal brillen

 hebt voorbewerkt, dit spaart ellende tijdens een wedstrijd, denk er aan je hebt

vaak twee trainingen en ook nog twee of drie manches zodat drie tot vijf brillen

geen luxe zijn.

Het dragen van een regen of windjack helpt vaak om je shirt droger te  houden en de modder er

makkelijker vanaf gaat tijdens het rijden. 

Nu een aantal modder rij tips; laat je achterwiel zo weinig mogelijk spinnen,

 een ronddraaiend achterwiel heeft geen grip  en je komt dus ook niet vooruit.

Bedenk dat als je maar langzaam rijdt je achterwiel modder zal afwerpen en je meer grip

hebt dan als het wiel met vele omwentelingen spint.

Zoek ook altijd een stukje circuit waar het iets harder is om al rijdende je achterband vrij te

maken van de modder. 

Probeer zo relaxt mogelijk te rijden in de modder, sta op je voetsteunen en

probeer met je lichaam te balanceren, op deze manier kun je ook het beste je

remmen en schakelpook bedienen. 

En ben je verzekerd dat je of voldoende druk kunt zetten op je achterwiel om te kunnen

acceleren en ook voldoende druk kunt brengen op je voorwiel om te kunnen sturen.

Sporen rijden kan het beste door staande op je steunen met de machine losjes in je handen

er als het ware overheen dansend.

(Als je ooit de kans krijgt om Stefan Everts nog eens te zien rijden let dan eens op zijn rijstijl)       

Kijk ook steeds hoe de lijnen per ronde wijzigen in deze modder en ben er op

voorbereid om in de volgende ronde een andere  lijn te kunnen benutten,

ook gevallen rijders kunnen voor problemen zorgen,ben er op voorbereid.


Tip:

Een andere tip is om je voeten zo ver mogelijk naar voren op de steunen te plaatsen,

dit om blessures in de modder en diepe sporen te voorkomen. 

Als je je voet normaal op de steunen plaats is het risico aanwezig dat de neus van je laars

in de modder blijft steken met alle gevolgen van dien, probeer je knieën tegen

de tank te klemmen en de tenen naar binnen te houden zodat je meer beschermd rijd

dan wanneer ze naar buiten gericht staan.

Let wel in een modderrace is de start het aller- belangrijkste,mis je de start dan kun je rekenen

op zeer veel water en modder op je motor en lichaam,extra kracht kost het dan om rijders

te passeren en je zelf naar voren te werken. probeer een plaats aan de buitenzijde te

bemachtigen hier is  het vaak droger als in het midden,vermijd ook waterplassen in het

start gebied want hierdoor ben je vaak al nat voordat je ook maar in de eerste bocht bent.

Op een nat startterrein heb je meer druk op je

achterwiel nodig dan op een droge baan let hierop tijdens het verkennen van het circuit.


Intervaltraining

Interval training gebruik je om tevens je conditie op te vijze­len, zoek en circuit waarbij de ronde

tijden op ongeveer 1 a 1.1/2 minuut liggen.

Rij na je circuit verkenning en Warming Up een snelle ronde en

stop bij je helpers,noteer de ronde tijd,neem de hartslag op en laat deze noteren.

Wacht vervol­gens tot je hartslag weer gedaald is tot 120 slagen per minuut en ga dan

weer terug de baan op voor de volgende ronde,herhaal dit ongeveer 45 minuten lang.

Doe deze training in het begin van het seizoen wekelijks en hou de resultaten bij in

je logboek.  

Na en aantal weken zul je zien dat je hartslag niet meer zo hoog oploopt, en je hersteltijd

naar 120 slagen per minuut zal afnemen. Ook zullen je rondetijden op deze manier sneller worden.

Een andere manier is om te starten met een volle tank en vervolgens 40 minuten te rijden

 en alle ronde tijden te laten noteren.

Belangrijk bij deze wijze van training is dat je moet trachten de ronde tijden van de

eerste en laatste ronden op de zelfde tijd te houden.

Uit dit verhaal blijkt maar al te goed hoe belangrijk het is om tegen de klok te trainen.


Duurtraining

Het trainen alsof je een volle wedstrijd aan het doen bent is een nabootsing van de energie die er

nodig is om gedurende de wedstrijd er helemaal te zijn, dat gevoel moet je krijgen door

de duur van je training op te voeren tot wedstrijd lengte.


 Val breken

Vallen en opstaan horen bij onze sport. Het is uiteraard de bedoeling dat er zo weinig mogelijk

valpartijen plaatsvinden maar als het toch gebeurt is het belangrijk dat je weet wat te doen.

Val breken is een techniek die uit de judo sport afkomstig is en welke je dan ook tijdens

de conditietraining moet oefenen.

Ik adviseer dit tijdens deze training eens te proberen met je helm op, al is het dan alleen

maar om het gevoel te krijgen hoe het aanvoelt tijdens een val.

Ook geef ik je het advies nooit op te geven na een val, ook al kost het je een

aantal plaatsen, probeer terug te vechten en leer van je gemaakte fout.  

  


MX Tactiektraining

Het beter verdelen van je conditie over de hele wedstrijd, het later remmen, de kat uit

de boom kijken en op de juiste plaats aanvallen en inhalen op de voor je rijdende collega

zijn zaken die vallen onder de noemer tactiek.

Hoe verder je komt in de MX sport hoe belangrijker dat tactiek wordt in je wedstrijd gedrag.

Hiermee bedoel ik absoluut geen onsportief gedrag maar zaken waarmee je

wel je voordeel kan halen gedurende de race.

Gedurende de gehele wedstrijd is het van belang om snel te blijven denken, want al denk je

nog zo snel er zal altijd wel iemand komen die nog sneller is.

Voor jouw is het van belang om snel te blijven denken en te kunnen handelen in situaties

die veranderen.

Tijdens de wedstrijd is het van belang om zeker drie dingen te weten, dat zijn:

hoe groot is je voorsprong, hoe dicht zit de belager achter je en hoe lang duurt de race nog.


Tip:

Een zeer belangrijke tip is deze, kijk nooit om tijdens een race, dit verstoort je

concentratie en kost tijd.


Zaken waarmee jij je collega kunt intimideren zijn vragen als, is dat wel de juiste band

voor dit circuit, of kun jij met die vering afstelling hier wel rijden zijn zaken die de ander

vaak uit zijn ritme kan brengen en waarmee jij laat blijken mentaal sterker te zijn.


Wedstrijd training

Het trainen op snelheid en met meerder rijders in de baan kan je een wedstrijd situatie

na bootsen, ook de volledige wedstrijd tijd volmaken, en het bij houden van het logboek

kan je helpen om een indruk te krijgen of je klaar bent voor de wedstrijd. 


Let op !!!

Het uitvoeren van de op deze MX Website geplaatste 'informatie' is geheel voor

 eigen risico.

Als MX Adviseur accepteer ik geen enkele aansprakelijkheid aangaande deze 'tips'


MX Boek

Klik op het logo hieronder om uw MX Boek hier rechtstreeks te bestellen!

Bestseller logo

Verder naar MX Rijtraining 

E-mail:  motocrossadvies@ziggo.nl # Copyright © 2000 MX Adviseur: Jan Müller